En reise i Airbus’ tegn: JFK-SJO-LIM-CUZ-JUL-LIM-SJO-JFK
En ferietur til Peru i juni var en reise i Airbus’ tegn da samtlige flyvninger ble utført med enten A-320 eller A-319 fra TACA eller LAN Peru. Vi var seks venner som reiste sammen og det ble en riktig fin tur til et land som har svært mye å by på, og som jeg gjerne skulle hatt mer tid i. TACA er en sammenslutning av fem selskaper i Latin-Amerika, og har et omfattende rutenett som dekker hele det amerikanske kontinent. Selskapet har søkt om medlemskap i Star Alliance, og det er mulig å tjene bonuspoeng med Lufthansas Miles & More. Våre flyvninger ble gjennomført av LACSA fra Costa Rica og TACA Peru.
1.flyvning:
Strekning: JFK-SJO
Selskap: TACA (LACSA)
Dato: 19. juni 2010
Flytype: A-320
Klasse: Ecoomy
Flytid: 4:30
Avgang var grytidlig om morgenen og taxien plukket oss opp på det ugudelige tidspunkt 3:30. Det går fort til JFK på den tiden av døgnet, og det var lite kø for å sjekke inn på Terminal 4, så dette var raskt unnagjort. Lite var åpent så tidlig på morgenen men vi fikk litt frokost i oss før vi gikk igjennom sikkerhetskontrollen. Vi ventet en stund før vi kunne gå ombord. Ombordstigning skjedde radvis, og ble effektivt utført. Avgang skjedde på tid. Stemningen om bord var klart preget av at det var tidlig på morgenen, om mange sov godt under avgang. Dette flyet var som alle andre flyvninger med TACA stappfullt. Benplassen var helt ok, og knyttnevetest ble bestått så vidt. Etter avgang ble det servert frokost, det var valg mellom omelett og bacon eller grøt. Jeg valgte grøt og ble mett. TACA har ikke individuelle skjermer, men under reisen ble det vist reklame og film på skjermer i taket. Det var også musikkprogram tilgjengelig. Mannskapet bestod av to av hvert kjønn, og de var serviceinnstilt, men ikke mer enn man kan forvente heller. Drikke ble servert et par ganger etter maten. Resten av reisen var ikke spesielt begivenhetsrik, og jeg klarte å sove en del. Ankomst San José, Costa Rica skjedde etter planen.
2. flyvning:
Strekning: SJO-LIM
Selskap: TACA (Peru)
Dato: 19. juni 2010
Flytype: A-320
Klasse: Economy
Flytid: 3:20
Vi hadde kun én time mellom flyvningene i San José, men flyplassen der var ikke spesielt stor, så transfer gikk lett. Denne flyvningen ble gjennomført av TACA Peru, og opplegget ombord var helt likt som forrige flyvning. Mannskapet var proft og vi ble smilt pent om bord. Det var også her to av hvert kjønn i kabinen. Kort tid etter at vi hadde nådd cruising høyde ble det delt ut lunch, med valg mellom kjøtt eller pasta. Drikke var vanlig som med de fleste andre nettverkselskaper i verden. Også her ble det vist film på skjermer i taket. Landing i Lima skjedde som planlagt. Ingen i reisefølget trengte visum til Peru og vi ble raskt stemplet inn over grensen. Bagasjen kom etter ikke så lenge og vi var klar for å oppleve Peru.
3. flyvning:
Strekning: LIM-CUZ
Selskap: TACA (Peru)
Dato: 20. juni 2010
Flytype: A-320
Klasse: Economy
Flytid: 1:30
Ruten mellom Lima og Cusco er en stor turistrute, og flere selskaper flyr på strekningen. De fleste flyvninger går tidlig på dagen p.g.a. stor risiko for tåke i Cusco senere på dagen. TACA hadde en egen skranke for check-in for denne flyvningen, og det ble relativt raskt unnagjort av serviceinnstilte folk. Peru har et herlig byråkratisk system for betaling av flyskatt. Dette skal betales på flyplassen før man går igjennom sikkerhetskontrollen, og kan kun betales kontant i dollar eller soles. Det er ulike satser for hver flyplass i Peru, selv på innenriksruter. Dette skaper i det minste arbeidsplasser, men er ikke særlig praktisk for de reisende. Sikkerhetskontrollen var kjapp og grei, av med jakker, sko og belter. Det var litt tid før flyet skulle gå og vi skaffet oss høydesyke - tabletter da Cusco ligger over 3300 meter over havet. Det anbefales å drikke mye og spise lite når man stiger så fort i høydemeter. Flyvningen lignet på de forrige med TACA, men det ble kun delt ut en muffins og drikke p.g.a. kortere flytid. Flyturen bød på fantastisk utsikt over Andesfjellende. CUZ ligger kun fire km fra sentrum man flyr svært nær mange hus under landing. Flyplassen er liten og kompakt og bagasjen kom fort etter landing.
Regionen rundt Cusco har svært mye å by på. Høydepunktet er selvsagt Inka-byen Machu Picchu med Inka trail, og den hellige dal, med andre Inka-konstruksjoner. Cusco selv er en livlig by med mange markeder og restauranter. Mens vi var der fant også den årlige feiringen av vintersolhverv sted, med gjenskaping av Inkaritualer, absolutt verdt å få med seg..
4. flyvning:
Strekning: CUZ-JUL
Selskap: Lan Peru
Dato: 25. juni 2010
Flytype: A-319
Klasse: Economy
Flytid: 0:35
OneWorld-selskapet LAN fra Chile har datterselskaper i flere land i Syd-Amerika, så også i Peru. Lan var betydelig dyrere enn TACA på strekningen Lima-Cusco, men er eneste alternativ på ruten mellom Cusco og Juliaca i nærheten av Titicacasjøen. Avgang, igjen tidlig fra Cusco flyplass. Vi hadde sjekket inn på nett, men bag drop gikk tregt og det var laaang kø, da mange fly skulle gå. Flyskatt skulle selvsagt betales her også i et bortgjemt hjørne. Avgang mot Juliaca gikk på tid, og det var ca. 90 % belegg etter hva jeg husker. Jeg sovnet omtrent da jeg satte meg i setet, men jeg tror ikke det ble servert noe på turen p.g.a. den korte flytiden. Juliaca flyplass er knøttliten og bagasjen kom på båndet akkompagnert av et lokalt band som spilte på panfløyter. Vi drog med en gang videre mot byen Puno ved Titicacasjøen, verdens høyest beliggende farbare innsjø på 3800 meter. Innsjøen er spennende, og man kan bl.a. besøke flytende øyer og ”vanlige” øyer med vennlig lokalbefolkning.
5. flyvning:
Strekning: JUL-LIM
Selskap: Lan Peru
Dato: 26. juni 2010
Flytype: A-319
Klasse: Economy
Flytid: 2:20
En stund før avreise til Peru fikk vi en mail fra Lan som forklarte at flyvningen var fremskyndet med noen timer, pluss at vi nå skulle mellomlande i byen Arequipa på veien tilbake til Lima. Dette betød litt tidligere avreise fra en øy i Titicaca-sjøen. Vi ankom flyplassen litt i seneste laget, men ingen andre fly skulle gå samtidig, så det gikk greit. Flyskatten ble betalt som vanlig. Avgangen skjedde på tid, og ingenting ble servert på flyet til Arequipa. På siste del, ble det delt ut drikke og noen kjeks, ikke særlig spennende. Benplassen var heller skrall, men det gikk greit for en som ikke rager veldig høyt over bakken. Vi ble stående lenge på bakken i Arequipa og vi tok av forsinket mot Lima, og kom frem 30 minutter for sent til Lima.
6 og 7. flyvning
Strekning: LIM-SJO og SJO-JFK
Selskap: TACA (Peru og Lacsa)
Dato: 27. juni 2010
Flytype: A-320
Klasse: Economy
Flytid: 3:30/ 4:40
Dessverre måtte vi reise fra Peru etter kun åtte dager, jeg skulle gjerne blitt lenger. Vi nøt fiskeretten cheviche for siste gang på flyplassen i Lima før avgang. I Lima skulle også flyskatt betales kontant, men den var langt høyere enn på noen av innenriksflyvningene. Det er også latterlig at de ikke godtar kredittkort, når dette godtas overalt ellers på flyplassen.
Flyvningene lignet på dem fra JFK-SJO-LIM og trenger ikke beskrives i detalj. Vi var litt sent ute fra Lima og var litt bekymret for videreforbindelsen i SJO, men det visste seg at det gikk bra. Vi var helt sikre på å nå denne uansett, da det var samme fly som gikk videre til New York, men det kunne vi jo ikke vite på forhånd.
Begge selskaper leverte bra, men ikke noe utenom det vanlige. Å fly innenriks i Peru er ikke spesielt billig. For nordmenn er det helt ok, men for den jevne peruvianer må det virke svinedyrt. Prisen med TACA fra NYC til LIM var svært bra, men vi booket i god tid mange måneder i forveien.
Jeg har lagt ved noen bilder av fly og fra Peru, jeg håper de faller i smak.
En ferietur til Peru i juni var en reise i Airbus’ tegn da samtlige flyvninger ble utført med enten A-320 eller A-319 fra TACA eller LAN Peru. Vi var seks venner som reiste sammen og det ble en riktig fin tur til et land som har svært mye å by på, og som jeg gjerne skulle hatt mer tid i. TACA er en sammenslutning av fem selskaper i Latin-Amerika, og har et omfattende rutenett som dekker hele det amerikanske kontinent. Selskapet har søkt om medlemskap i Star Alliance, og det er mulig å tjene bonuspoeng med Lufthansas Miles & More. Våre flyvninger ble gjennomført av LACSA fra Costa Rica og TACA Peru.
1.flyvning:
Strekning: JFK-SJO
Selskap: TACA (LACSA)
Dato: 19. juni 2010
Flytype: A-320
Klasse: Ecoomy
Flytid: 4:30
Avgang var grytidlig om morgenen og taxien plukket oss opp på det ugudelige tidspunkt 3:30. Det går fort til JFK på den tiden av døgnet, og det var lite kø for å sjekke inn på Terminal 4, så dette var raskt unnagjort. Lite var åpent så tidlig på morgenen men vi fikk litt frokost i oss før vi gikk igjennom sikkerhetskontrollen. Vi ventet en stund før vi kunne gå ombord. Ombordstigning skjedde radvis, og ble effektivt utført. Avgang skjedde på tid. Stemningen om bord var klart preget av at det var tidlig på morgenen, om mange sov godt under avgang. Dette flyet var som alle andre flyvninger med TACA stappfullt. Benplassen var helt ok, og knyttnevetest ble bestått så vidt. Etter avgang ble det servert frokost, det var valg mellom omelett og bacon eller grøt. Jeg valgte grøt og ble mett. TACA har ikke individuelle skjermer, men under reisen ble det vist reklame og film på skjermer i taket. Det var også musikkprogram tilgjengelig. Mannskapet bestod av to av hvert kjønn, og de var serviceinnstilt, men ikke mer enn man kan forvente heller. Drikke ble servert et par ganger etter maten. Resten av reisen var ikke spesielt begivenhetsrik, og jeg klarte å sove en del. Ankomst San José, Costa Rica skjedde etter planen.
2. flyvning:
Strekning: SJO-LIM
Selskap: TACA (Peru)
Dato: 19. juni 2010
Flytype: A-320
Klasse: Economy
Flytid: 3:20
Vi hadde kun én time mellom flyvningene i San José, men flyplassen der var ikke spesielt stor, så transfer gikk lett. Denne flyvningen ble gjennomført av TACA Peru, og opplegget ombord var helt likt som forrige flyvning. Mannskapet var proft og vi ble smilt pent om bord. Det var også her to av hvert kjønn i kabinen. Kort tid etter at vi hadde nådd cruising høyde ble det delt ut lunch, med valg mellom kjøtt eller pasta. Drikke var vanlig som med de fleste andre nettverkselskaper i verden. Også her ble det vist film på skjermer i taket. Landing i Lima skjedde som planlagt. Ingen i reisefølget trengte visum til Peru og vi ble raskt stemplet inn over grensen. Bagasjen kom etter ikke så lenge og vi var klar for å oppleve Peru.
3. flyvning:
Strekning: LIM-CUZ
Selskap: TACA (Peru)
Dato: 20. juni 2010
Flytype: A-320
Klasse: Economy
Flytid: 1:30
Ruten mellom Lima og Cusco er en stor turistrute, og flere selskaper flyr på strekningen. De fleste flyvninger går tidlig på dagen p.g.a. stor risiko for tåke i Cusco senere på dagen. TACA hadde en egen skranke for check-in for denne flyvningen, og det ble relativt raskt unnagjort av serviceinnstilte folk. Peru har et herlig byråkratisk system for betaling av flyskatt. Dette skal betales på flyplassen før man går igjennom sikkerhetskontrollen, og kan kun betales kontant i dollar eller soles. Det er ulike satser for hver flyplass i Peru, selv på innenriksruter. Dette skaper i det minste arbeidsplasser, men er ikke særlig praktisk for de reisende. Sikkerhetskontrollen var kjapp og grei, av med jakker, sko og belter. Det var litt tid før flyet skulle gå og vi skaffet oss høydesyke - tabletter da Cusco ligger over 3300 meter over havet. Det anbefales å drikke mye og spise lite når man stiger så fort i høydemeter. Flyvningen lignet på de forrige med TACA, men det ble kun delt ut en muffins og drikke p.g.a. kortere flytid. Flyturen bød på fantastisk utsikt over Andesfjellende. CUZ ligger kun fire km fra sentrum man flyr svært nær mange hus under landing. Flyplassen er liten og kompakt og bagasjen kom fort etter landing.
Regionen rundt Cusco har svært mye å by på. Høydepunktet er selvsagt Inka-byen Machu Picchu med Inka trail, og den hellige dal, med andre Inka-konstruksjoner. Cusco selv er en livlig by med mange markeder og restauranter. Mens vi var der fant også den årlige feiringen av vintersolhverv sted, med gjenskaping av Inkaritualer, absolutt verdt å få med seg..
4. flyvning:
Strekning: CUZ-JUL
Selskap: Lan Peru
Dato: 25. juni 2010
Flytype: A-319
Klasse: Economy
Flytid: 0:35
OneWorld-selskapet LAN fra Chile har datterselskaper i flere land i Syd-Amerika, så også i Peru. Lan var betydelig dyrere enn TACA på strekningen Lima-Cusco, men er eneste alternativ på ruten mellom Cusco og Juliaca i nærheten av Titicacasjøen. Avgang, igjen tidlig fra Cusco flyplass. Vi hadde sjekket inn på nett, men bag drop gikk tregt og det var laaang kø, da mange fly skulle gå. Flyskatt skulle selvsagt betales her også i et bortgjemt hjørne. Avgang mot Juliaca gikk på tid, og det var ca. 90 % belegg etter hva jeg husker. Jeg sovnet omtrent da jeg satte meg i setet, men jeg tror ikke det ble servert noe på turen p.g.a. den korte flytiden. Juliaca flyplass er knøttliten og bagasjen kom på båndet akkompagnert av et lokalt band som spilte på panfløyter. Vi drog med en gang videre mot byen Puno ved Titicacasjøen, verdens høyest beliggende farbare innsjø på 3800 meter. Innsjøen er spennende, og man kan bl.a. besøke flytende øyer og ”vanlige” øyer med vennlig lokalbefolkning.
5. flyvning:
Strekning: JUL-LIM
Selskap: Lan Peru
Dato: 26. juni 2010
Flytype: A-319
Klasse: Economy
Flytid: 2:20
En stund før avreise til Peru fikk vi en mail fra Lan som forklarte at flyvningen var fremskyndet med noen timer, pluss at vi nå skulle mellomlande i byen Arequipa på veien tilbake til Lima. Dette betød litt tidligere avreise fra en øy i Titicaca-sjøen. Vi ankom flyplassen litt i seneste laget, men ingen andre fly skulle gå samtidig, så det gikk greit. Flyskatten ble betalt som vanlig. Avgangen skjedde på tid, og ingenting ble servert på flyet til Arequipa. På siste del, ble det delt ut drikke og noen kjeks, ikke særlig spennende. Benplassen var heller skrall, men det gikk greit for en som ikke rager veldig høyt over bakken. Vi ble stående lenge på bakken i Arequipa og vi tok av forsinket mot Lima, og kom frem 30 minutter for sent til Lima.
6 og 7. flyvning
Strekning: LIM-SJO og SJO-JFK
Selskap: TACA (Peru og Lacsa)
Dato: 27. juni 2010
Flytype: A-320
Klasse: Economy
Flytid: 3:30/ 4:40
Dessverre måtte vi reise fra Peru etter kun åtte dager, jeg skulle gjerne blitt lenger. Vi nøt fiskeretten cheviche for siste gang på flyplassen i Lima før avgang. I Lima skulle også flyskatt betales kontant, men den var langt høyere enn på noen av innenriksflyvningene. Det er også latterlig at de ikke godtar kredittkort, når dette godtas overalt ellers på flyplassen.
Flyvningene lignet på dem fra JFK-SJO-LIM og trenger ikke beskrives i detalj. Vi var litt sent ute fra Lima og var litt bekymret for videreforbindelsen i SJO, men det visste seg at det gikk bra. Vi var helt sikre på å nå denne uansett, da det var samme fly som gikk videre til New York, men det kunne vi jo ikke vite på forhånd.
Begge selskaper leverte bra, men ikke noe utenom det vanlige. Å fly innenriks i Peru er ikke spesielt billig. For nordmenn er det helt ok, men for den jevne peruvianer må det virke svinedyrt. Prisen med TACA fra NYC til LIM var svært bra, men vi booket i god tid mange måneder i forveien.
Jeg har lagt ved noen bilder av fly og fra Peru, jeg håper de faller i smak.
Attachments
-
Peru 2010 016.jpg48.5 KB · Views: 711
-
Peru 2010 017.jpg52.2 KB · Views: 700
-
Peru 2010 018.jpg41.7 KB · Views: 704
-
Peru 2010 019.jpg68.2 KB · Views: 684
-
Peru 2010 020.jpg78.6 KB · Views: 671
-
Peru 2010 021.jpg77 KB · Views: 137
-
Peru 2010 109.jpg152.1 KB · Views: 158
-
Peru 2010 152.jpg114.2 KB · Views: 156
-
Peru 2010 173.jpg60.1 KB · Views: 159
-
Peru 2010 156.jpg43.2 KB · Views: 127
Last edited: