SeatBelt
ScanFlyer Gold
Pokračovanie: Tre av fire Visegrád-land 2010
Intrakontinentale flyvninger med Lufthansa er ganske forutsigbare og lite varierte. Derfor var jeg lenge i tvil om i det hele tatt var nødvendig å skrive en tripreport fra turen jeg var på i november. Julen og fridagene førte meg likevel til tastaturet.
Tripreporten fra Visegrád-landene er min andre. Etter den første rapporten – El estreno – har jeg innsett at alle tripreporter ikke kan (eller bør) inneholde eksotiske reisemål. Denne rapporten blir derfor av mer gjenkjennelig karakter for de fleste, og med mange gode rapporter til inspirasjon her på forumet håper jeg å kunne legge frem en mer ryddig og – som sagt – forutsigbar rapport denne gangen.
Utflukten til Sentral-Europa har bakgrunn i et stipend finansiert av EU i forbindelse med PhD-studier av sentraleuropeisk politikk i kjølvannet av finanskrisen, noe som egentlig er ganske misvisende. Hensikten med turen var å få en dypere forståelse av den politiske situasjonen i landene, og som statsvitere på masternivå ble liten tid viet til å forske på finanskrisen. Utbyttet var likevel stort, både faglig og sosialt. To uker i Slovakias hovedstad Bratislava, inkludert dagstur til Budapest og egenarrangert ekspedisjon til Praha, gav mange inntrykk. Jeg vil gjøre et forsøk på å dele noen av dem her.
Turen ble bestilt i forbindelse med en av Lufthansas kampanjer, og for den nette sum av 1 135 kroner fikk jeg reise OSL-DUS-VIE, og hjem PRG-MUC-OSL, noe jeg synes var en god deal. Reisefølget valgte Norwegian, og endte opp på mellom 1300 og 1500 kroner avhengig av hjemreisedato, noe som understreker at det ikke alltid er billigst å velge billig. Hadde jeg spart signifikant mye på å reise med Norwegian, hadde jeg gjerne fløyet sammen med de andre, men når Lufthansa både tilbyr et bedre produkt og en bedre pris, er ikke valget vanskelig (reisen ble selvfølgelig dekket, men stipendet refunderer kun innen rimelighetens grenser).
8/11-2010: LH2951 (Lufthansa/Eurowings)
OSL-DUS
CRJ-700/D-ACSC
Avreisedagen ventet en behagelig morgenavgang klokken 09:35, noe jeg synes er en fin tid å reise på. Innsjekking ble naturligvis gjort online dagen før, og jeg gikk rett til SAS Bagdrop der en svært serviceinnstilt dame gav meg ombordstigningskort og fortalte at ny innsjekk måtte foretas i DUS. I ettertid har jeg fått vite at jeg kunne sjekke inn DUS-VIE gjennom Lufthansas sider, men det spilte liten rolle i dag.
Gate 39 var annonsert, og sikkerhetskontrollen var til tross for morgenrushet unnagjort på et blunk, selv om køen var lengre enn jeg har sett på lenge. Selv Fast-Track var ganske folketett.
Mens jeg ventet på ombordstigning tok jeg meg en tur over på andre siden. Der sto denne snaddermaskinen.
Ombordstigningen til LH2951 startet nokså tidlig, så alt lå til rette for avgang på rutetid. Flyet ble bygget i 2002 og levert til Maersk Air, og har senere fløyet for Duo Airways og Atlas Jet før det i 2007 ble levert til Eurowings.
Før avreise var jeg innstilt på å ta med et lite digitalkamera, en plan som gikk i vasken fordi jeg kvelden i forveien fant ut at det lå i en leilighet samboeren min disponerer et godt stykke unna. Det ble derfor til at jeg drasset med meg speilreflekskameraet, og med en smekkfull CRJ synes jeg det var litt kronglete å mase med å ta bilder hele tiden. Derfor er det ingen bilder fra kabinen under selve turen.
Jeg fan frem til 4A – det fremste setet bak gardinen. Avgang var omtrent på rutetid i strålende solskinn (noe det har vært hver gang jeg har satt meg i en CRJ på OSL). Vi takset helt ned i sørenden før take-off fra 01L. CRJ-take-offs er veldig fascinerende: De akselererer som raketter og oppnår høy fart på kort tid. Likevel synes jeg de bruker lang bane før de tar av.
Overfarten var behagelig. Jeg fikk lest en artikkel, og inntok det noe kjedelige smørbrødet (denne gangen med käse) til et glass juice. Folka på business var stresset, ettersom de skulle rekke videreforbindelsen til MIA, som hadde avgang like etter vår ankomst.
Landingen gikk smertefritt på rutetid i DUS, der det var overskyet. Vi var raskt av banen, og takset deretter forbi en haug med CRJ-maskiner (blant annet en -900 jeg tidligere hadde fløyet mellom HAM og VIE) som sto parkert. Vi fikk buss inn til terminalen, der den én time og 30 minutter lange ventetiden gav rom for litt jobbing.
Intrakontinentale flyvninger med Lufthansa er ganske forutsigbare og lite varierte. Derfor var jeg lenge i tvil om i det hele tatt var nødvendig å skrive en tripreport fra turen jeg var på i november. Julen og fridagene førte meg likevel til tastaturet.
Tripreporten fra Visegrád-landene er min andre. Etter den første rapporten – El estreno – har jeg innsett at alle tripreporter ikke kan (eller bør) inneholde eksotiske reisemål. Denne rapporten blir derfor av mer gjenkjennelig karakter for de fleste, og med mange gode rapporter til inspirasjon her på forumet håper jeg å kunne legge frem en mer ryddig og – som sagt – forutsigbar rapport denne gangen.
Utflukten til Sentral-Europa har bakgrunn i et stipend finansiert av EU i forbindelse med PhD-studier av sentraleuropeisk politikk i kjølvannet av finanskrisen, noe som egentlig er ganske misvisende. Hensikten med turen var å få en dypere forståelse av den politiske situasjonen i landene, og som statsvitere på masternivå ble liten tid viet til å forske på finanskrisen. Utbyttet var likevel stort, både faglig og sosialt. To uker i Slovakias hovedstad Bratislava, inkludert dagstur til Budapest og egenarrangert ekspedisjon til Praha, gav mange inntrykk. Jeg vil gjøre et forsøk på å dele noen av dem her.
Turen ble bestilt i forbindelse med en av Lufthansas kampanjer, og for den nette sum av 1 135 kroner fikk jeg reise OSL-DUS-VIE, og hjem PRG-MUC-OSL, noe jeg synes var en god deal. Reisefølget valgte Norwegian, og endte opp på mellom 1300 og 1500 kroner avhengig av hjemreisedato, noe som understreker at det ikke alltid er billigst å velge billig. Hadde jeg spart signifikant mye på å reise med Norwegian, hadde jeg gjerne fløyet sammen med de andre, men når Lufthansa både tilbyr et bedre produkt og en bedre pris, er ikke valget vanskelig (reisen ble selvfølgelig dekket, men stipendet refunderer kun innen rimelighetens grenser).
8/11-2010: LH2951 (Lufthansa/Eurowings)
OSL-DUS
CRJ-700/D-ACSC
Avreisedagen ventet en behagelig morgenavgang klokken 09:35, noe jeg synes er en fin tid å reise på. Innsjekking ble naturligvis gjort online dagen før, og jeg gikk rett til SAS Bagdrop der en svært serviceinnstilt dame gav meg ombordstigningskort og fortalte at ny innsjekk måtte foretas i DUS. I ettertid har jeg fått vite at jeg kunne sjekke inn DUS-VIE gjennom Lufthansas sider, men det spilte liten rolle i dag.
Gate 39 var annonsert, og sikkerhetskontrollen var til tross for morgenrushet unnagjort på et blunk, selv om køen var lengre enn jeg har sett på lenge. Selv Fast-Track var ganske folketett.
Mens jeg ventet på ombordstigning tok jeg meg en tur over på andre siden. Der sto denne snaddermaskinen.

Ombordstigningen til LH2951 startet nokså tidlig, så alt lå til rette for avgang på rutetid. Flyet ble bygget i 2002 og levert til Maersk Air, og har senere fløyet for Duo Airways og Atlas Jet før det i 2007 ble levert til Eurowings.

Før avreise var jeg innstilt på å ta med et lite digitalkamera, en plan som gikk i vasken fordi jeg kvelden i forveien fant ut at det lå i en leilighet samboeren min disponerer et godt stykke unna. Det ble derfor til at jeg drasset med meg speilreflekskameraet, og med en smekkfull CRJ synes jeg det var litt kronglete å mase med å ta bilder hele tiden. Derfor er det ingen bilder fra kabinen under selve turen.
Jeg fan frem til 4A – det fremste setet bak gardinen. Avgang var omtrent på rutetid i strålende solskinn (noe det har vært hver gang jeg har satt meg i en CRJ på OSL). Vi takset helt ned i sørenden før take-off fra 01L. CRJ-take-offs er veldig fascinerende: De akselererer som raketter og oppnår høy fart på kort tid. Likevel synes jeg de bruker lang bane før de tar av.
Overfarten var behagelig. Jeg fikk lest en artikkel, og inntok det noe kjedelige smørbrødet (denne gangen med käse) til et glass juice. Folka på business var stresset, ettersom de skulle rekke videreforbindelsen til MIA, som hadde avgang like etter vår ankomst.
Landingen gikk smertefritt på rutetid i DUS, der det var overskyet. Vi var raskt av banen, og takset deretter forbi en haug med CRJ-maskiner (blant annet en -900 jeg tidligere hadde fløyet mellom HAM og VIE) som sto parkert. Vi fikk buss inn til terminalen, der den én time og 30 minutter lange ventetiden gav rom for litt jobbing.

Last edited: