Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-01-2012, 20:06   #1
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Norge OSL-TRD-OSL (2011-2012)

Den årlige jule-/nyttårsturen til svigerfamilien i Nord-Trøndelag er et arrangement som inkluderer familiære sammenkomster, naturopplevelser og – for min del – en hyggelig reiseopplevelse. Vanligvis er det statsbanene som bringer meg minst én vei, men i år falt det seg slik at luften var mest passende å ta i bruk både opp og ned. Under høstsalget til SAS og en av Norwegians 149 kronerskampanjer (!) ble det ordnet billetter som gjorde turen veldig rimelig: 563 kroner t/r med bagasje begge veier. Inkludert transport til/fra flyplasser i begge ender havnet det hele på rundt 900 kroner, og det synes jeg er mer enn akseptabelt.

Det er også slik at turene oppover ofte representerer årets første og/eller siste flytur, siden flyvningene stort sett finner sted i slutten av desember og i begynnelsen av januar det påfølgende året. På den måten har jule-/nyttårsfeiringen for min del også representert et høydepunkt når det gjelder å innvie eller avslutte et flyår.

Årets tur skiller seg ikke nevneverdig fra tidligere feiringer, bortsett fra at jeg reiser til én kommune og, uten å forflytte meg, reiser hjem fra en annen. Fra og med 1.1.2012 slo Mosvik og Inderøy kommune seg sammen til én etter eget initiativ og folkeavstemning. Jeg skulle med andre ord få være med på en kommunesammenslåing, og for en statsviter er det selvfølgelig noe som er verdt å skrive hjem om.

Selve reisen skiller seg ikke på noen måte fra andre innenlandsreiser i Norge. På en annen side kan disse flyvningene være veldig flotte, og selv om vi alle har fløyet disse rutene om og om igjen, sett de samme fjellene, rullebanene og triste terminalene, synes jeg likevel det er like hyggelig hver gang. Hvorfor ikke gjøre litt stas ut av det vanlige?

Reiserute
30. desember 2011: SK344 OSL-TRD 73G
6. januar 2012: DY775 TRD-OSL 738

Last edited by SeatBelt; 08-01-2012 at 21:27.
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 20:09   #2
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

SAS Re: OSL-TRD-OSL (2011-2012)

30. desember 2011: SK344
Oslo-Trondheim (OSL-TRD)
SAS Scandinavian Airlines
Boeing 737-700, LN-RRA

Med avgangstid 12:55 på en rolig reisedag gjorde det ikke noe at det i festlig lag kvelden før ble konsumert både rødvin, musserende drikke, øl og mye god mat sammen med gode venner. Riktignok var det tungt å stå opp, men med strålende sol fra skyfri himmel samt en flytur over et av verdens vakreste land i vente, kom jeg meg raskt på bena.

Fra hovedstaden ble statsbanene valgt som transportør til Gardermoen, til den nette sum av 60 kroner én vei (jeg har månedskort i Oslo som gjør det rimeligere). God tid ble beregnet, slik at det ble rom for en overpriset lunsjmeny på Christiania og litt terminalspotting. Reisefølget ville ha rekesmørbrød på Seafood Bar, men 170 kroner for en brødskive med noen skalldyr på synes jeg er drøyt!

Gate 16 var satt opp, og der sto en gammel kjenning – LN-RRA, Steinar Viking. Det er et flott individ. En av mine favoritter. Lekker utenpå så vel som inni. Siste tur jeg hadde i denne var mellom Bergen og Oslo i 2010 etter en fuktig helg med de samme vennene jeg hadde hatt på besøk dagen før.

Det var rolig i terminalen, og jeg kommenterte overfor reisefølget at jeg likte meg bedre på innenlandsdelen enn på utland, fordi det ble bygget så mye der. Innenlandspiren er mer oversiktlig, og når det i tillegg er lite folk er det hyggelig og effektivt å reise herfra.

Boarding begynte i god tid, ettersom flyet ikke hadde vært i luften tidligere denne lille nyttårsaften. Som BN3 hadde jeg sikret 5D og F og håpet som vanlig på ledig midtsete. Til tross for relativt mange passasjerer ble E tom og det lå til rette for en fin tur nordover.

Noen klassikere helt ytterst på piren klare for årets siste turer:

Oppstart og taksing i god tid før rutetid – rett ut på vestre bane, 01L, og ut bar det i rolig luftrom på vei nordover.

Råholt:

Minnesund:

Elverum:

Det var nydelig flyvær omtrent helt til vi begynte nedstigningen, jeg vil anslå over Nord-Hedemark eller søndre deler av Sør-Trøndelag.

Jeg benyttet også anledningen til en liten snack.

Last edited by SeatBelt; 08-01-2012 at 20:19.
Old 08-01-2012, 20:10   #3
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

SAS Re: OSL-TRD-OSL (2011-2012)

Styrmannen meldte om snøvær på Værnes, og brått var det slutt på solskinnet.

Landing på 27 gikk fint, men jeg har ennå til gode å lande på 09.

En liten oppsummering av ruten:

Her kommer det vel mer terminal etter hvert. Har hatt noen fine spottertimer på steinhaugen til høyre her.

Turen var imidlertid ikke over. En drøy time med tog videre nordover gjensto, før en 20 minutters kjøretur.

Det var som vanlig NSB Type 92 som sto for neste leg. Disse dieseltogene bråker litt, men er komfortable og ganske fine. Har reist med et slikt over hele Rørosbanen engang, og det gikk bra!

Det tar noen timer å reise fra dør til dør, selv om man reiser på raskest mulig måte. Denne gangen var jeg langt unna rekorden, ettersom jeg var ute i god tid på Gardermoen og i tillegg måtte vente i nesten en time på toget videre fra Værnes.

Last edited by SeatBelt; 08-01-2012 at 21:32.
Old 08-01-2012, 20:10   #4
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Norge Re: OSL-TRD-OSL (2011-2012)

2011-2012 – kommunesammenslåingen

Sammenslåingen mellom Mosvik og Inderøy kommune ble stadfestet i Statsråd høsten 2010 og trådde i kraft 1. januar 2012. De 31 folkevalgte i den nye kommunen ble valgt ved kommunevalget i 2011.

Mosvik kommune har rundt 800 innbyggere, mens storebror Inderøy har snaue 6 000. Ifølge den avtroppende Mosvik-ordføreren, som jeg etter hvert har blitt godt kjent med, var det liten tvil om hva navnet på den nye kommunen skulle være. ”Inderøy kommune” vil i motsetning til for eksempel ”Inderøy og Mosvik kommune” spare kommunen(e) for store utgifter.

Mosvik kommune

Inderøy kommune

På nyttårsaften var innbyggere fra de to kommunene samlet ved brua som binder Inderøy og Mosvik sammen, for å feire ”brølløpet”. Ordførerne overga sine kjeder til den nye ordføreren, det ble servert sodd og sendt opp fyrverkeri.

Avtroppende ordførere:

Godt nytt år – og vips så ble to kommuner til én.

Noen bilder fra Mosvik, nå Inderøy kommune:

Det er mange farlige dyr i den nye kommunen:

Old 08-01-2012, 20:11   #5
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Etter en uke i vinterlige Nord-Trøndelag var det på tide å vende nesen hjemover mot det snøfrie Østlandet. Jeg hadde fått meg mange fine turer i naturen og håpet på at snøen snart ville falle over oss i Oslo også (det gjorde den dagen etter min ankomst).

Som vanlig ble jeg transportert fra Røra stasjon, etter en liten kjøretur med bil, med statsbanene og de vanlige togsettene. Choice-kortet ble igjen brukt til min fordel og for 98 kroner kunne jeg nyte medbrakt bok i én time og ti minutter.

Toget var presist – Værnes lufthavn ble inntatt like før klokken 20. Jeg hadde derfor veldig god tid til flyet kl. 21:40, og kunne tatt neste tog, men det ville kun gitt meg 40 minutter fra togets ankomst til flyets avgang, så det tok jeg ikke sjansen på.

Det var stille på Værnes. Nesten ikke et menneske.

Det var fredag, og i løpet av togturen hadde jeg mottatt tekstmeldinger om at en vennetur til Malaga senere i vår var i boks – det var med andre ord tid for å oppdatere FlightMemory og feire med en øl – til 98 kroner!

Jeg ville imidlertid ikke bare sitte på denne kafeen. Picnic er riktignok et veldig hyggelig sted som jeg anbefaler, med godt utvalg av mat og drikke, men 45 minutter fikk holde.

Jeg liker Værnes godt – de gjør litt ut av det at det faktisk er en flyplass:

Her blir det vel utvidet etter hvert:

En gammel kjenning av meg – LN-RPZ – som jeg fløy to ganger i høst.

Last edited by SeatBelt; 08-01-2012 at 20:23.
Old 08-01-2012, 20:12   #6
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Norwegian Re: OSL-TRD-OSL (2011-2012)

6. januar 2012: DY775
Trondheim-Oslo (TRD-OSL)
Norwegian
Boeing 737-800, LN-DYV

Jeg skulle fly med dens konkurrent, og kveldens siste avgang (kl. 21:40), DY775 og det splitter nye LN-DYV. Flyet har ikke rukket å få ”skiboks” på taket, så internett kunne jeg glemme, men Boeing Sky og tilsynelatende få passasjerer veier opp.

Beklager dårlig bilde – to glass, lys terminal og svart natt er en dårlig kombinasjon!

Jeg gikk tidlig om bord og smatt inn på 3A. Liker meg foran i kabinen, men uten mulighet for å ha håndbagasjen nede på rad 1, og allerede opptatt 2AF ble det 3A. Jeg hadde sett på radaren at avgangene i kveld gikk mot vest, noe som gav meg en viss sjanse til å se Trondheim by hvis jeg valgte et A-sete.

Glad det ikke var denne som sto ved min gate (lite visste jeg at min bedre halvdel skulle opp i denne dagen etter …. Hehe…) :

Det var i utgangspunktet en -300 som var satt opp på avgangen, men gleden var stor da jeg noen uker tidligere oppdaget at flytypen var endret.

Dette er stilig:

Avgang fire minutter før rutetid og et hyggelig personell la til rette for en fin tur nedover. Himmelen så også klar ut, og med stor måne var det kanskje til og med mulig å få sett noe i mørket?

Ja. Men jeg lot kameraet ligge. Det er alltid vanskelig å knipse gode bilder ut av flyvinduer om natten, uansett hvor mørkt det er i kabinen. Det skal forresten Norwegian ha – de er flinke til å holde kabinbelysningen dempet på kveldsfly.

Take-offen på RWY27, som antatt, gikk raskt, og vi steg fort. Helt åpenbart at vi veide lite. Jeg anslår at det var rundt 60 prosent kabinfaktor på denne ferden mot sør. Kapteinen kom på lufta nokså sent, og han snakket bare engelsk. Tror det var en østeuropeer.

Siden jeg ikke tok bilder får jeg fortelle litt av hva jeg så: Vi roterte ute i Trondheimsfjorden, litt for tidlig til at jeg fikk se sentrum, men månen kastet lys over skogene sørover, så det var likevel god utsikt. Store deler av Sør-Trøndelag og Hedmark/Oppland var under skydekke, men jeg fikk se både Gjøvik og deler av Hamar før jeg fikk øye på OSL. Jeg trodde vi skulle lande nordfra, men skjønte av vår posisjon at vi skulle forbi og komme inn fra sør. Orienterte meg derfor over Hadeland, fulgte Riksvei 4 nedover hele Nittedal til Groruddalen, før vi roterte nord i Oslo sentrum så jeg fikk god utsikt over Alnabru, Stovner, Lørenskog, Nittedal (igjen) og deretter direkte opp til 01R. Den sørlige rotasjonen måtte ha noe med trafikken å gjøre, antok jeg. Point Merge på sitt beste.

Av en eller annen merkelig grunn skrudde kabinbesetningen på kabinbelysningen ved innflyvning og hadde den på under landing. Why? Jeg trodde praksis var å holde det av, fordi man skal venne øynene til lyset utenfor flyet hvis det blir behov for evakuering. Det var dessuten litt merkelig fordi lyset hadde vært dempet hele turen. Nuvel, det er vel noen lesere som kan komme med en oppklaring her - med mindre det bare var en miss.

Flere fly lå bak oss (så på radaren at SK812 kom inn hakk i hæl, få uker til jeg selv sitter i denne), og mange hadde allerede landet. Ved utenlandspiren hadde både Brussels Airlines ankommet fra BRU (denne flighten fløy jeg i November), Lufthansa fra MUC (FRA kommer vel ikke før i halv tolv-tiden) og British Airways fra LHR, for å nevne noen overnattingsgjester.

Vi fikk gate 30 og parkerte ved siden av en annen kjenning av meg: Kristian Birkeland. Denne fløy jeg nordover forrige gang jeg var i Trøndelag, og er ikke fullt så vakker som maskinen jeg nå satt i.

Jeg ventet kort på bagasjen, og noterte at jeg kom til å misse 22:38-toget til Oslo S. Neste NSB-avgang gikk 23:08, og siden jeg ikke hadde noe å rekke, og det var fredag, så jeg ingen grunn til å betale 170 kroner for flytoget når jeg bare kom hjem en halvtimes tid før. Ventet derfor på Lillehammer-toget og fikk en rask connection på Oslo S og var hjemme lenge før kl. 24.

Last edited by SeatBelt; 08-01-2012 at 20:36.
Old 08-01-2012, 20:13   #7
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Konklusjon

Å reise innenriks i Norge er kanskje ikke så spennende fordi destinasjonene ikke er like eksotiske som når man tar til høyre etter sikkerhetskontrollen på OSL. Jeg synes likevel turene representerer noe fint. Vi bor i et flott land og har en utsikt ut fra flyvinduet mange av våre naboer bare kan drømme om. Dessuten er vi så privilegerte at vi har to store flyselskap som konkurrerer om oss, og dermed gjør det billig å reise fra A til Å. Vi har store valgmuligheter og kan reise dit det passer oss, når det passer oss, til den prisen som passer oss. Det er en luksus både i jobb- og privatsammenheng.

Reiser jeg privat er prisen særlig utslagsgivende. Selv om jeg stort sett er lojal overfor SAS, er pris og til en viss grad tid på døgnet utslagsgivende for valg av transportør. Denne gangen falt valget på to konkurrenter, men jeg ønsker ikke å gjøre denne rapporten til en SAS vs. Norwegian-konkurranse. For meg er det naturlige valget SAS og Star Alliance, men så lenge bonusopptjening på innenlandsreiser uteblir og Norwegian klarer å holde prisene nede på avganger som passer meg, har jeg ingen betenkeligheter med å fly dette selskapet – som tross alt er i ferd med å få en av verdens aller mest moderne flyflåter. Det merkes, og det er virkelig en fin opplevelse å fly med de nye -800-maskinene deres.

Med dette har jeg også innviet flyåret 2012, og ser frem til flere hyggelige reiser, både til høyre og venstre for sikkerhetskontrollen på OSL. Flere besøk i den nye kommunen blir det nok også.

Godt nytt flyår!
Old 09-01-2012, 07:53   #8
hanswest
SAS Customer

Default Re: OSL-TRD-OSL (2011-2012)

Takk for fin rapport. For oss som bor i Trøndelag, eller i andre distrikter, så er jo ofte innenriksturen med på de "store" turene også. Å fly mellom Oslo og de større flyplassene i Norge går som oftest veldig effektivt og greit. Det verste med det hele er når man ankommer OSL fra utlandet sent på kvelden, er sliten og bare vil hjem, og så må man ut av utland med koffert og det hele, opp og levere kofferten på nytt, og så gjennom sikkerhetskontroll, jeg skal være så glad den dagen noen klarer å endre på det systemet der.
Innflygning fra vest kan være spennende på Værnes, i alle fall hvis sør-sørøsten står på litt, da kjenner man godt at lufta flytter litt på seg utenfor ja!
Godt nytt flyår!
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 08:11   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Nok en bra rapport. Morsomt med en raskt oppsummering av kommunesammenslåingen
Old 09-01-2012, 10:07   #10
reiseportalen
travelling nerd

Takk for fin rapport fra en innenlandsreise!

-------------------------------------------------------------
http://www.reiseportalen.blogspot.com
reiseportalen is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 16:48   #11
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Takk for hyggelig rapport! Mange flotte bilder ut av flyvinduet på utreisen
Dessuten: Imponerende kontroll på Norgesgeografien! Hvordan i alle dager klarer du å holde styr på hvor dere er og hvilke steder du ser utfor vinduet hele tida?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2012, 21:31   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for en flott innenriksrapport. Enig med deg i at innenriksturer kan være flott, sørlig når været er fint og man kan følge med på landskapet og kjenne igjen daler og tettsteder.
Quote:
Vi roterte ute i Trondheimsfjorden,..
Får håpe dere roterte på rullebanen før den var slutt

Old 10-01-2012, 08:53   #13
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
Det verste med det hele er når man ankommer OSL fra utlandet sent på kvelden, er sliten og bare vil hjem, og så må man ut av utland med koffert og det hele, opp og levere kofferten på nytt, og så gjennom sikkerhetskontroll, jeg skal være så glad den dagen noen klarer å endre på det systemet der.
Helt enig - jeg har stor sympati for dere som må videre på innland etter en utlandsreise med stopp på OSL. Selv om dette også er tilfelle mange andre steder er det en ulempe for de reisende.

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Imponerende kontroll på Norgesgeografien! Hvordan i alle dager klarer du å holde styr på hvor dere er og hvilke steder du ser utfor vinduet hele tida?
I mange tilfeller kjenner jeg meg igjen, f.eks. er Minnesund lett å dra kjensel på. Det samme gjelder Oslo-området og stedene rundt Oslofjorden (som riktignok ikke er representert her). Når det gjelder Elverum og Råholt så har jeg jukset ved å bruke radarkartet til å spore meg frem. Tenkte det måtte være Elverum, men jeg var ikke helt sikker, og da er kart en fin ting å se på i ettertid. Intet verre enn det!

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Får håpe dere roterte på rullebanen før den var slutt
Jeg trodde at "rotere" også ble brukt om svinging i lufta, men det er godt mulig jeg tar feil.
Old 10-01-2012, 20:28   #14
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Rotere er det flyet gjør når det tar av - altså når piloten drar i stikka, og roterer flyet opp fra bakken
Martin is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2012, 20:53   #15
pgaa
ScanFlyer Molded

Takk for fin rapport, kjekt med innenlandsrapporter å
Old 11-01-2012, 14:33   #16
PeriphAer
Newcomer

Veldig morsom rapport, SeatBelt og godt nyttår forøvrig!

Har lenge hatt lyst til å få en tur opp til TRD, og med de bilda du la ved blir ikke lysta noe mindre, så bra du slår et slag for innenriksturismen. Er det forøvrig veldig off-topic å spørra hva som blir det nye kommunevåpnet? (Merker jeg er i overkant mer interessert i det enn DY gitt anledninga;-))
PeriphAer is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2012, 14:40   #17
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Rotere er det flyet gjør når det tar av - altså når piloten drar i stikka, og roterer flyet opp fra bakken
Takk for oppklaring.

Quote:
Originally Posted by PeriphAer View Post
Er det forøvrig veldig off-topic å spørra hva som blir det nye kommunevåpnet?
Intet nytt våpen, så vidt jeg vet - penger å spare på det også.

Posting Rules