Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-02-2009, 02:10   #1
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

SAS Jobbreiseundersøkelse: SAS Norge parkerer Norwegian

DY slår ihvertfall DAT. Såvidt ...

SAS Norge har parkert lavprisutfordreren i kampen om å være Norges mest populære flyselskap. I en svært omfattende jobbreise-undersøkelse som reisebyråkjeden Berg-Hansen har utført gjør SAS et kraftig byks og inntar en suveren førsteplass som det best likte selskapet.

http://www.aftenposten.no/reise/nyhe...cle2912123.ece
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 07-02-2009, 05:59   #2
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Re: Jobbreiseundersøkelse: SAS Norge parkerer Norwegian

Det er vel særlig punktligheten som gir utslag i slike undersøkelser... Men for all del - gratulerer til alle i SAS!
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2009, 09:47   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Fallet for Norwegian er tilsvarende dramatisk: Fra å ha ledet klart på SAS, har selskapet det siste året rast nedover og blir nå slått av både SAS og Widerøe.
Å rase nedover fra 4,44 til 4,40 er absolutt å ta for hardt i - og matematisk for denne undersøkelsen, ja det var en undersøkelse av et utvalg, så kan usikkerheten til undersøkelsen være større enn endringen fra år til år for Norwegian. I den industrien jeg jobber så hadde dette blitt karakterisert som et ikke signifikant resultat.

De eneste signifikante endringer jeg ser er at SAS Norge har fått litt mer hederlig omtale, og DAT er mindre likt. For DATs tilfelle må undersøkelsesutvalget være ekstremt lite, og dermed kan bare noen få enkeltpersoners oppfatning prege resultatet.

Hadde tidligere den oppfatning at Aftenposten var edruelig i sin språkbruk og litt mer enn gjennomsnittet faglig på høyde med virkeligheten, men nå ser det ut til at også de er falt ned blant de tabloide.
Old 07-02-2009, 10:07   #4
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Hadde tidligere den oppfatning at Aftenposten var edruelig i sin språkbruk og litt mer enn gjennomsnittet faglig på høyde med virkeligheten, men nå ser det ut til at også de er falt ned blant de tabloide.
Der har de vært lenge, dessverre.

Jeg har mye kontakt med personer i mitt nettverk som reiser mye, og som er reisevante. Felles oppfatning er at DY i stor grad velges bort pga. mange forsinkelser, kanselleringer, etc. Så jeg tror faktisk at "undersøkelsen" bekrefter en tendens. Dette er dog basert på mitt "enkle utvalg".

Kjos & Co må nok skjerpe seg og innse at konkurransen fra SAS slett ikke er noe man en gang for alle prate bort i diverse TV-programmer.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2009, 10:24   #5
B214
Newcomer

Noen som gidder å se på kanselleringsstaistikk på osl.no? Ser ut til at SAS kansellerer mye hyppigere enn Norwegian. (4-5 ggr!!) Hva vil det ha å si for regulariteten at man kansellerer?
B214 is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2009, 10:42   #6
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by B214 View Post
Noen som gidder å se på kanselleringsstaistikk på osl.no? Ser ut til at SAS kansellerer mye hyppigere enn Norwegian. (4-5 ggr!!) Hva vil det ha å si for regulariteten at man kansellerer?
Gidder ? , vel her er tallene http://www.osl.no/osl/omoss/_statistikk/_punktlighet , men lese må du gjøre selv.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2009, 10:46   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Man kan åpenbart kritisere denne statistikken, men like åpenbart er det at Norwegian ikke har klart å fylle innhold i produktet sitt rettet mot jobbreisende. I forhold til hva man sitter igjen med, er deres billetter overpriset. Selskapet er bygget med utgangspunkt i fritidsreisende, det er de gode på, mens SAS er bygget med utgangspunkt i jobbreisende - og det er SAS gode på.
Old 07-02-2009, 10:49   #8
tackle55
Gunnar

SAS Re: Jobbreiseundersøkelse: SAS Norge parkerer Norwegian

Quote:
Originally Posted by B214 View Post
Sjekker du punktlighetsstatistikkene som blir kommentert her inne, hvor SAS NO ligger som nr. 1, vil du og se at i % kansellerer NAS mye mer enn det SAS gjør. I antall ruter mener jeg å huske de står ganske likt. Er en myte skapt av Kjos og NAS venlige aviser dette med at SAS kansellerer så mye!
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2009, 10:50   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Er vel et par ting som gjør at forretningsreisende ikke liker DY så godt (selv om de flyr med dem også).

Av de jeg kjenner som pendler mye øst-vest i Sør-Norge så er ankepunktene punktlighet og bagasje (både pris og handling-tid). Pris, fordi hvis man plutselig må ha med en koffert så blir det ekstra papirarbeid med reiseregninger og styr. Handlingtid fordi kollegene som tok SAS er godt på vei til sentrum, mens de fremdeles venter på bagasjen. (Om det fremdeles er sånn med bagasjeutleveringen på OSL vet jeg ikke, men de inbiller seg det, og det er det som teller)

For noen år siden elsket de samme folka DY fordi de var billige og alltid i rute over fjellet. Tid for utlevering av bagasje opplevde de som omtrent likt på begge selskapene.

Last edited by Discus; 07-02-2009 at 17:17.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2009, 17:15   #10
tdb
ScanFlyer Silver

tdb's Avatar

Det virker som den godeste Villdadsen ikke klarer å holde tungen rett i munnen når han snakker om fullprisbilletter og komplikasjoner med setevalg og bagasje hos Norwegian. Dette er inkludert, og det samme er trådløst internett på de fleste norske flyplasser. I tillegg kan man gå rett til gate hvis man ikke har bagasje. Enklere kan det knapt gjøres!
Old 07-02-2009, 17:22   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
Det virker som den godeste Villdadsen ikke klarer å holde tungen rett i munnen når han snakker om fullprisbilletter og komplikasjoner med setevalg og bagasje hos Norwegian. Dette er inkludert, og det samme er trådløst internett på de fleste norske flyplasser. I tillegg kan man gå rett til gate hvis man ikke har bagasje. Enklere kan det knapt gjøres!
Mange jobbreisende bruker "vanlige" billetter - og ikke fullprisbilletter. Derfor påvirkes alle av gebyrfundamentalismen i Norwegian, også jobbreisende. Hos SAS kan man også gå rett til gate og enkle bedriftsløsninger som Travel Pass Corporate er svært populært.
Old 07-02-2009, 17:26   #12
tdb
ScanFlyer Silver

tdb's Avatar

I artikkelen snakker han om de viktige fullprispassasjerene og dermed blir det feil å blande inn gebyrer som ikke gjelder dem mener nå jeg.
Old 07-02-2009, 17:29   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Kan også være journalisten som blander sammen tingene her, hender jo de også fremstiller ting på en litt annen måte enn det som er intensjonen.

Old 07-02-2009, 20:21   #14
kops
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Sjekker du punktlighetsstatistikkene som blir kommentert her inne, hvor SAS NO ligger som nr. 1, vil du og se at i % kansellerer NAS mye mer enn det SAS gjør. I antall ruter mener jeg å huske de står ganske likt. Er en myte skapt av Kjos og NAS venlige aviser dette med at SAS kansellerer så mye!
Rimelig greit for SGSOSL å sende fly på rute, de står jo på rekke og rad og bare venter på og bli brukte. Følger man registreringen på enkelte fly ser man at de står på timesvis på OSL, mens flyene til DY prøver å være i lufta og tjene penger...........
kops is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2009, 21:55   #15
Trent600
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Mange jobbreisende bruker "vanlige" billetter - og ikke fullprisbilletter. Derfor påvirkes alle av gebyrfundamentalismen i Norwegian, også jobbreisende. .
Når jeg bestiller billetter (de billigste) med Norwegian gjennom reisebyrået på jobben er bagasje automatisk inkludert i prisen. Jeg kan ikke se at jeg har mulighet til å velge det bort heller, så i praksis fungerer dette på samme måte som om jeg skulle bestilt med noen andre. Skal ikke betale noe mer når jeg kommer på flyplassen.
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2009, 00:56   #16
apron
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
...ehh - her er du på tynn is. Det du påstår er direkte feil. SAS kansellerer i prosent mere enn NAX, selvom begge har bra regularitet.

NAX har ikke samme muligheten til å slå sammen flighter som SK har, rett og slett grunnet høyere kabinfaktor.

Legger en til at SAS har langt mere matriell (og svakere utnyttelse), er det overraskende at de kansellerer såpas mye som de gjør.

Av en eller annen grunn har SAS sluttet med å oppgi regulariteten på hjemmesidene sine. Jeg er hvertfall ikke istand til å få frem ferskere data enn første halvdel av sep-08.
apron is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2009, 03:46   #17
tackle55
Gunnar

Quote:
Originally Posted by apron View Post
...ehh - her er du på tynn is. Det du påstår er direkte feil. SAS kansellerer i prosent mere enn NAX, selvom begge har bra regularitet.

NAX har ikke samme muligheten til å slå sammen flighter som SK har, rett og slett grunnet høyere kabinfaktor.

Legger en til at SAS har langt mere matriell (og svakere utnyttelse), er det overraskende at de kansellerer såpas mye som de gjør.

Av en eller annen grunn har SAS sluttet med å oppgi regulariteten på hjemmesidene sine. Jeg er hvertfall ikke istand til å få frem ferskere data enn første halvdel av sep-08.
Fant igjen statistiken for juli 2008. Da hadde SAS NO 0.28% kanselleringer. Mens NAS hadde 0.62%. Det er nesten tre ganger så mye det. Så isen min er nok ganske så trygg, du er allerede gjennomvåt!!!!
Old 08-02-2009, 03:53   #18
tackle55
Gunnar

Her er linken. http://images.emailroi.com/users/fli.../library40.pdf
Old 08-02-2009, 04:42   #19
Gunnar
ScanFlyer Gold

Den "myten" med SAS-kanseleringer var vel noe som oppstod den perioden da veldig mange av SAS-pilotene sykemeldte seg? I så fall er jo ikke "myten" skapt av Norwegian, selv om de nok har forsøkt å opprettholde den...
Old 08-02-2009, 08:27   #20
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Den "myten" med SAS-kanseleringer var vel noe som oppstod den perioden da veldig mange av SAS-pilotene sykemeldte seg? I så fall er jo ikke "myten" skapt av Norwegian, selv om de nok har forsøkt å opprettholde den...
Det er vel heller denne artikkelen som satte fart på mølla i sin tid: http://e24.no/arkiv/article1175148.ece.

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules