Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-02-2006, 10:59   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Norge Ny flyplass på Helgeland!?


Dette er en gjenganger som i dag drives fram av Flyplassutvalget i Vefsn(Mosjøen) og nå også av Helgeland Regionråd. I dag har vi 3 flyplasser med relativ ustabil vinterregularitet, og hvor det er 1 - 1,5 timer kjøring mellom de 3 flyplassene. I dag er politisk nivå i Mo i Rana og Sandnessjøen i fistel bare på tanken, mens politikerne i Mosjøen ser muligheten for EN ny, felles flyplass. Dette har blitt en forsterket tanke etter de nye krav som har kommet mht til sikkerhet på KB-plassene, som vil koste flere hundre millioner på hver flyplass. Og da får vi ikke muligheter for større fly engang.
Nå er tunnellen på E6 / Korgenfjellet ferdig, og ny tunnell skal bygges på veien ut til Sandnessjøen. Når alle veiprosjektene er ferdig om 3-4 år, vil det være kjøretid fra 30-50 minutter fra disse 3 byene til en tenkt ny flyplass med 2000 meters rullebane. Slår man sammen trafikken på de 3 plassene i dag, får vi nær 200.000 pax pr år, og med andre aktører med lavere priser kan denne passasjermengden raskt øke voldsomt.
En liten hjertesak for meg som sitter i flyplassutvalget...

Sakset fra Nrk.no/nordland 15/2-06

Kan bli storflyplass på Helgeland

Felles flyplass for Helgeland kan likevel bli virkelighet.
Avinor vurderer krav om nye værmålinger i Drevja.

Publisert 15.02.2006 08:59.
Av Knut Haarvik og Anne Aase

Helgeland regionråd har ikke gitt opp håpet om en felles flyplass på Helgeland.

Tirsdag slo Avinor strek over planene for en regional storflyplass på Helgeland ved å frede småflyplassene i Mo i Rana, Sandnessjøen og Mosjøen.

Værmålingene på Kolstad i Drevja som slo fast at området var uegnet for en storflyplass kan ha vært gale. Det sier Roy Skogsholm som har utreda flyplass-saken for regionrådet.

- Det vi mener nå er at vi skal ha en ny runde på et år der vi både foretar manuell eller visuell observasjon, samtidig som du bruker instrumenter.



Sjekker måleapparatene
To års målinger i Drevja viste at Kolstad hadde for dårlig vær til at det kunne legges en storflyplass der. Roy Skogsholm og Helgeland Reginonråd mener måleapparatene ble brukt feil, og ga feil resultat.

Divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken, sier måleapparatene nå sjekkes og at det kan bli nye målinger.

- Hvis det skulle vise seg å være feil med målingene, så bør vi se på dette på nytt.



Bør vurdere storflyplass
Avinor må bruke opp mot 150 millioner kroner for å utbedre de tre kortbaneflyplassene på Helgeland, etter nye internasjonale sikkerhetskrav.

Skogsholm mener pengene heller bør brukes på en felles flyplass som vil gi mer konkurranse og billigere billetter for de reisende.

- Den første store invisteringen i Mosjøen skal være ferdig høsten 2007. Jeg håper vi har grunnlag for å diskutere dette om cirka et års tid. Da må vi vurdere om det er lønnsomt å invistere såpass mye ved de flyplassene vi har, eller om det er bedre med ei fellesløsning.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 15:21   #2
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Nå løsner det kanskje litt. Ordføreren i Rana, som representerer de sterkeste motstanderne av en felles flyplass, går nå med på en utredning av felles flyplass.

NRK Nordland: Heller mot én flyplass på Helgeland

(Og da bør kanskje vi i Møre å Gromsdal bli inspirert til å ta en tilsvarende diskusjon...)
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 15:40   #3
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Skyter ikke du deg selv i WFoten nå Farmer?

Men jeg kan ikke skjønne annet enn at dersom kjøretiden ikke blir lenger, så må jo dette være den beste løsningen for alle parter. (kanskje med unntak av enkelte grunneiere) Vel og merke hvis man klarer å holde veiene åpne om vinteren da, kjenner ikek til vær og føreforhold i området.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 15:46   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,417
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Quote:
Originally posted by Farmer



Værmålingene på Kolstad i Drevja som slo fast at området var uegnet for en storflyplass kan ha vært gale.
Dette hoeres paa en maate veldig kjent ut ........

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 15:55   #5
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Apotekene i Vefsn-området har ikke tilfeldigvis hatt en markant økning i Vaselinomsetningen?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 15:56   #6
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Dette virker spennende!!
Håper på positivt utfall og nye målinger!

Egil
__________________
:: Egil
:: wias HQ
Egil is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 16:07   #7
thorsen
Newcomer
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 23
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Håber det bliver til noget!

Her i Jylland har folk travlt med det stik modsatte, nemlig at sprede den jyske trafik så meget som muligt mellem Århus, Aalborg, Billund, Esbjerg, Karup, Sønderborg og Odense, der næste år får forlænget startbanen. I stedet skulle man hellere samle så meget som muligt i Billund og få nogle flere afgange at vælge imellem!
thorsen is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 17:57   #8
radeon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 101
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Men da blir det slutt på den nærheten inn til sentrum nå da?? Og det blir vel 1-3 timers kjøring for noen hvis dette skjer! Jeg håper tilbudet blir opprettholdt slik det er i dag jeg
radeon is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 18:43   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Det er jo slett ikke 1-3 timers kjøring fra noen av disse sentrumene til en evt felles flyplass. Nå som det blir tunnel istedetfor ferge fra Sandnessjøen, blir det jo under en time fra alle. Det er noe en bør tåle for å kunne få direktefly til Oslo.

Dette er en smart ide. Det er helt idiotisk å ha 3 stk 800 metere som hele tiden har forsinkelser og innstillinger (særlig Mo). Billig er det ikke heller.

Dette burde man virkelig få til!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2006, 19:16   #10
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Ja, vi håper, tror og jobber jevnt og trutt med dette som mål.
Vi lurer fortsatt på hvorfor Avinor er så oppsatte på å "bevise" at målingene de dengang tok var korrekte, all den tid at de nekter å sette opp ny måling som flyplassutvalget i Vefsn ber om. Nå holder de på med målinger på Leknes av alle steder, med det samme utstyret for på den måten få bekrefte at metode og måling var korrekt .. ennå de har bekreftet at måleutstyret ved Drevvatn var ute av drift i perioder ...

Men så et lite spørsmål til flygerne her på forumet.. ER det virkelig siktmåling som i 2006 ( 2010 ) som er den viktigste faktoren her. Med Scat 1, ILS med flere virkelig gode hjelpemiddel med intrumentell innflyging fra begge ender kan det vel ikke være her innsatsen må legges nå. Er det ikke mer viktig å få kartlagt vinforhold på inn og utflyging? Når vi ser at de øvrige kortbaneflyplassene på Helgeland har en regularitet på ca 98% er det jo besynderlig at Avinor kan få seg til å påstå at de betviler at regulariteten på Helgeland International, Drevatn skal bli godt under 90.. Politikk ??
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2006, 01:54   #11
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Farmer, høres ut som et interessant prosjekt. Har du noen bilder/kart skisser av ca hvordan flyplassen kan se ut om den blir vedtatt bygget?
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2006, 11:51   #12
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Her er en liten kartskisse.
Den røde streken viser en eventuell rullebane på inntil 2700 meter. Dette betinger at jernbanelinjen flyttes østover.
De to grønne stiplede linjene viser 2 nye tuneller som må til. Den i nord for å knytte til E6 og trafikken fra Mo i Rana. Den i sør er Toventunellen ut til kysten som er ferdig prosjektert av Vegvesenet, og venter på finasiering med bompenger og veimidler. Om alt går som det skal blir det oppstart på den i 2007/2008. Når veisystemene er på plass kan ingen i byene rundt klage over lang tilbringertransport. For de som bor i Mosjøen og Mo i Rana bør også tog kunne brukes.

__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2006, 13:24   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

For å bringe inn litt 3D - under er en liten illustrasjon med en 2000 meter lang rullebane (den hvite linjen mellom de to røde dottene). Rullebanen tror jeg må vris litt i forhold til jernbanelegemet for å fjerne den faren Kveldstuva (765 moh) vil være for innflyning fra sørvest. Med Drevvatn stasjon på 93 moh, kan det se ut til at rullebanen vil ligge på rundt 100 moh - med en del massefyllinger i begge ender for å unngå å få tilnavnet Kula flyplass.

Edit: Google har det vanskelig med å stokke fingrene for enkelte norske stedsnavn
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2006, 14:13   #14
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Bra LN-KGL !!

Fyllmasse bør ikke bli noe problem. Med den allerede prosjekterte Toven tunnellen på nær 10 km under bygging blir det noen kubikkmeter god og hard fyllmasse tilgjengelig.

Den største utfordringen er nok det politiske, hvor Avinor har sagt at de ikke vil ta opp hansken før det er en lokal enighet. Ranværingene er vel de som har vært mest panisk i mot prosjketet, og av den grunn bl.a konstant jobbet mot en realisering av Toven tunellen og det såkalte Helgelandskrysset. De ser vel de også at det kommunikasjonsmessige tyngdepunkt BLIR ved Drevja/Drevvatn og at en naturlig lokalisering av en flyplass blir der.
Men nå kommer det overraskende toner fra Rana Ordføreren, Inge Myrvoll

Nytt ønske om stamflyplass

Og leder i Helgeland Arbeiderblad følger opp med en gang ;-)


Meget spennende utvikling det her !!
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2006, 15:06   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Det var ikke så bra at du trengte å si det to ganger Farmer

Et av problemene til den plasseringen av Helgeland flyplass er vel avstanden til E6 - som ligger på østsiden av Blåfjellet/Kveldstuva/Hellfjellet. For ranaværinger (og alle andre) må det være bra å slippe den svingete gamle E6en over Korgfjellet (den 8,6 km lange tunnelen ble åpnet september 2005), men så er det koblingen via Stormoen/Elsfjord.

Farmer, er/var det ikke planer for å føre E6 på vestsiden av Ømmervatnet og over til Drevjedalen for å koble den sammen med Toven-tunnelen? Hvis det er tilfelle, så vil det ikke være mer enn 10-12 km opp til Helgelandsflyplassen fra et veikryss ved Drevjemoen (dagens forbindelse mellom Drevjemoen og Gullmoen er vel ikke mer enn en kjørbar tursti?).
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2006, 18:07   #16
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Quote:
Originally posted by LN-KGL

Det var ikke så bra at du trengte å si det to ganger Farmer

Et av problemene til den plasseringen av Helgeland flyplass er vel avstanden til E6 - som ligger på østsiden av Blåfjellet/Kveldstuva/Hellfjellet. For ranaværinger (og alle andre) må det være bra å slippe den svingete gamle E6en over Korgfjellet (den 8,6 km lange tunnelen ble åpnet september 2005), men så er det koblingen via Stormoen/Elsfjord.

Farmer, er/var det ikke planer for å føre E6 på vestsiden av Ømmervatnet og over til Drevjedalen for å koble den sammen med Toven-tunnelen? Hvis det er tilfelle, så vil det ikke være mer enn 10-12 km opp til Helgelandsflyplassen fra et veikryss ved Drevjemoen (dagens forbindelse mellom Drevjemoen og Gullmoen er vel ikke mer enn en kjørbar tursti?).
Det er den nordlige tunnellen som er tenkt brukt for å knytte flyplassen til E6 fra nord. Da blir det ikke mer enn ca 5 km fra E6, og med tunnel gjennom Korgfjellet så blir ikke dette lange turen, selv for Ranaværinger.
Det er riktig at det lå en føring for å legge E6 gjennom Drevjadalføret for å knytte Helgelandskrysset og Toventunnelen sammen, men dette har det vært mange politiske slag rundt, slik at så langt er det besluttet å E6 skal følge gammel trasè. Men, så lenge arbeidet ikke har begynt på E6 mellom Korgenfjellet og Mosjøen kan det jo bli endringer igjen, slik at E6 går rett forbi terminalen ved Helgeland International.

Og for virkelig å gjøre pakken komplett mener jeg at de 3 sykehusene i de 3 byene også burde legges ned, slik at man kunne bygge ETT bra sykehus sammen med den nye flyplassterminalen. Med toget i kjelleren ... DA snakker vi gode samfunnsløsninger for hele regionen
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2006, 02:22   #17
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Quote:
Originally posted by Farmer
Men så et lite spørsmål til flygerne her på forumet.. ER det virkelig siktmåling som i 2006 ( 2010 ) som er den viktigste faktoren her. Med Scat 1, ILS med flere virkelig gode hjelpemiddel med intrumentell innflyging fra begge ender kan det vel ikke være her innsatsen må legges nå. Er det ikke mer viktig å få kartlagt vinforhold på inn og utflyging? Når vi ser at de øvrige kortbaneflyplassene på Helgeland har en regularitet på ca 98% er det jo besynderlig at Avinor kan få seg til å påstå at de betviler at regulariteten på Helgeland International, Drevatn skal bli godt under 90.. Politikk ??
Nja, njo, siktmåling er nok like viktig som vindforhold/turbulens. Det er vel ikke snakk om at man må prioritere hverken det ene eller det andre, for jeg regner med at en målestasjon måler alle faktorer samtidig. Redusert sikt er også et hyppigere problem enn vind/turbulens på kortbaneplassene våre etter hva jeg kjenner til (og er også min erfaring så langt), så siktmåling er definitivt like viktig som måling av vind/turbulens. Selvfølgelig vil en flyplass med ILS ha færre operative problemer enn på en flyplass uten ILS, men jeg kjenner ikke til hvordan de tar hensyn til type innflygingshjelpemiddel når værmålingene analyseres i planleggingsfase. Det kan være de opererer med helt andre krav, som at et visst antall døgn i løpet av et år skal være innenfor gitte parametere, helt uavhengig av mulig innflyingstyper. Så 90% regularitet er ikke nødvendigvis politikk.

Når det gjelder SCAT-1, så er det først og fremst et hjelpemiddel for å øke sikkerheten, og ikke et hjelpemiddel som gjør at sikt og skyhøyde ikke lenger blir en faktor (selv om mange tror det). Krav til skyhøyde og sikt vil faktisk ikke bli lavere enn på dagens innflyginger (VOR, Localizer, NDB, GPS). Så dem som håper på 100% regularitet av grønne fugler må nok bare fortsette å drømme SCAT-1 vil imidlertid øke presisjonen på innflygingen betraktelig ved at man flyr innflygingen på samme måte som man flyr en ILS (med glidebane basert på GPS, med lokal korrigeringsstasjon), og dermed kommer man ned til minima på riktig sted (distanse) og tid. Selvsagt kommer man seg ned til riktig sted og tid i dag også, men man flyr innflygingen som "step-down" og gjør nedstigningen manuelt (for å si det enkelt).

Nå er det vel alltid slik at alle nye systemer, og spesielt innen luftfart, starter med en del begrensninger frem til man kjenner systemets ytelser og begrensninger skikkelig, og har høstet erfaringer fra operativt bruk. Etter en slik periode, så kan man kanskje se at minima på noen plasser kan settes lavere ved bruk av SCAT-1 (min antakelse). Men, husk også på at flere av flyplassene i Norge ligger såpass til i forhold til terreng at man ikke kan sette minima på innflygingene lavere enn det man har i dag. Årsaken er at dersom man må avbryte innflygingen, så må man starte klatringen "umiddelbart" for å gå klar av omkringliggende terreng. Nå høres det kanskje ut som vi sneier fjelltoppene hver gang vi gjør en overflyging, men jeg snakker her om terrengklarering i henhold til lovverket.

That's it!
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2006, 04:34   #18
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Dersom disse planene blir en realitet og de tre nevnte flyplassene dermed legges ned må vel det settes inn større flytyper en DHC-8 da det kommer passasjerer fra flere av byene osv. osv.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2006, 13:44   #19
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

SCAT1, er det en LLZ approachh med GPS glidebane? en slags nesten presisjonsinnflygning?

Hvor mange bor det på Helgeland som vil sogne til denne flyplassen?

Kan de ikke slå sammen Namsos, Ryum og Brønnøy i samme slengen? blir det to store

Spennende diskusjon dette, kan ikke skjønne annet enn at tilbudet blir bedre. Kanskje ikke for de som dagpendler til trondheim eller Bodø, men for alle de andre som skal litt lenger. Men å bygge flyplass blir nok altfor dyrt for Avinor AS, staten og stortinget må nok på banen opm det skal bli noe tror jeg..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2006, 14:14   #20
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Quote:
SCAT1, er det en LLZ approachh med GPS glidebane? en slags nesten presisjonsinnflygning?
SCAT1 er en ren GPS-approach med GPS-guidance både horisontalt og vertikalt. Det som blir nytt og "spesielt" er at det også finnes en bakkestasjon på plassen som korrigerer GPS-signalet og ergo bedrer presisjonen, til forskjell fra allerede etablerte GPs-approacher. Derfor regnes dette som en "precision approach".
Et ganske stort skritt fremover for innflyging på kortbane.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Helgeland i dag triple seven Bilder & foto 3 31-01-2016 20:08
Kystlangs i Helgeland Bergern Reiseforum 0 05-10-2015 11:25
Nykommer over Helgeland triple seven Bilder & foto 1 19-05-2015 14:32
''Kø'' over Helgeland i dag triple seven Bilder & foto 2 13-10-2014 17:14
Dagens over Helgeland triple seven Bilder & foto 2 26-05-2013 19:53


All times are GMT +2. The time now is 15:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.