![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Dette er en gjenganger som i dag drives fram av Flyplassutvalget i Vefsn(Mosjøen) og nå også av Helgeland Regionråd. I dag har vi 3 flyplasser med relativ ustabil vinterregularitet, og hvor det er 1 - 1,5 timer kjøring mellom de 3 flyplassene. I dag er politisk nivå i Mo i Rana og Sandnessjøen i fistel bare på tanken, mens politikerne i Mosjøen ser muligheten for EN ny, felles flyplass. Dette har blitt en forsterket tanke etter de nye krav som har kommet mht til sikkerhet på KB-plassene, som vil koste flere hundre millioner på hver flyplass. Og da får vi ikke muligheter for større fly engang. Nå er tunnellen på E6 / Korgenfjellet ferdig, og ny tunnell skal bygges på veien ut til Sandnessjøen. Når alle veiprosjektene er ferdig om 3-4 år, vil det være kjøretid fra 30-50 minutter fra disse 3 byene til en tenkt ny flyplass med 2000 meters rullebane. Slår man sammen trafikken på de 3 plassene i dag, får vi nær 200.000 pax pr år, og med andre aktører med lavere priser kan denne passasjermengden raskt øke voldsomt. En liten hjertesak for meg som sitter i flyplassutvalget... Sakset fra Nrk.no/nordland 15/2-06 Kan bli storflyplass på Helgeland Felles flyplass for Helgeland kan likevel bli virkelighet. Avinor vurderer krav om nye værmålinger i Drevja. Publisert 15.02.2006 08:59. Av Knut Haarvik og Anne Aase Helgeland regionråd har ikke gitt opp håpet om en felles flyplass på Helgeland. Tirsdag slo Avinor strek over planene for en regional storflyplass på Helgeland ved å frede småflyplassene i Mo i Rana, Sandnessjøen og Mosjøen. Værmålingene på Kolstad i Drevja som slo fast at området var uegnet for en storflyplass kan ha vært gale. Det sier Roy Skogsholm som har utreda flyplass-saken for regionrådet. - Det vi mener nå er at vi skal ha en ny runde på et år der vi både foretar manuell eller visuell observasjon, samtidig som du bruker instrumenter. Sjekker måleapparatene To års målinger i Drevja viste at Kolstad hadde for dårlig vær til at det kunne legges en storflyplass der. Roy Skogsholm og Helgeland Reginonråd mener måleapparatene ble brukt feil, og ga feil resultat. Divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken, sier måleapparatene nå sjekkes og at det kan bli nye målinger. - Hvis det skulle vise seg å være feil med målingene, så bør vi se på dette på nytt. Bør vurdere storflyplass Avinor må bruke opp mot 150 millioner kroner for å utbedre de tre kortbaneflyplassene på Helgeland, etter nye internasjonale sikkerhetskrav. Skogsholm mener pengene heller bør brukes på en felles flyplass som vil gi mer konkurranse og billigere billetter for de reisende. - Den første store invisteringen i Mosjøen skal være ferdig høsten 2007. Jeg håper vi har grunnlag for å diskutere dette om cirka et års tid. Da må vi vurdere om det er lønnsomt å invistere såpass mye ved de flyplassene vi har, eller om det er bedre med ei fellesløsning. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
|
![]()
Nå løsner det kanskje litt. Ordføreren i Rana, som representerer de sterkeste motstanderne av en felles flyplass, går nå med på en utredning av felles flyplass.
NRK Nordland: Heller mot én flyplass på Helgeland (Og da bør kanskje vi i Møre å Gromsdal bli inspirert til å ta en tilsvarende diskusjon...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Skyter ikke du deg selv i WFoten nå Farmer?
![]() Men jeg kan ikke skjønne annet enn at dersom kjøretiden ikke blir lenger, så må jo dette være den beste løsningen for alle parter. (kanskje med unntak av enkelte grunneiere ![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,417
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Apotekene i Vefsn-området har ikke tilfeldigvis hatt en markant økning i Vaselinomsetningen?
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Dette virker spennende!!
![]() Håper på positivt utfall og nye målinger! Egil
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
Join Date: Oct 2006
Posts: 23
|
![]()
Håber det bliver til noget!
Her i Jylland har folk travlt med det stik modsatte, nemlig at sprede den jyske trafik så meget som muligt mellem Århus, Aalborg, Billund, Esbjerg, Karup, Sønderborg og Odense, der næste år får forlænget startbanen. I stedet skulle man hellere samle så meget som muligt i Billund og få nogle flere afgange at vælge imellem! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 101
|
![]()
Men da blir det slutt på den nærheten inn til sentrum nå da?? Og det blir vel 1-3 timers kjøring for noen hvis dette skjer!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Det er jo slett ikke 1-3 timers kjøring fra noen av disse sentrumene til en evt felles flyplass. Nå som det blir tunnel istedetfor ferge fra Sandnessjøen, blir det jo under en time fra alle. Det er noe en bør tåle for å kunne få direktefly til Oslo.
Dette er en smart ide. Det er helt idiotisk å ha 3 stk 800 metere som hele tiden har forsinkelser og innstillinger (særlig Mo). Billig er det ikke heller. Dette burde man virkelig få til! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Ja, vi håper, tror og jobber jevnt og trutt med dette som mål.
Vi lurer fortsatt på hvorfor Avinor er så oppsatte på å "bevise" at målingene de dengang tok var korrekte, all den tid at de nekter å sette opp ny måling som flyplassutvalget i Vefsn ber om. Nå holder de på med målinger på Leknes av alle steder, med det samme utstyret for på den måten få bekrefte at metode og måling var korrekt .. ennå de har bekreftet at måleutstyret ved Drevvatn var ute av drift i perioder ... ![]() Men så et lite spørsmål til flygerne her på forumet.. ER det virkelig siktmåling som i 2006 ( 2010 ) som er den viktigste faktoren her. Med Scat 1, ILS med flere virkelig gode hjelpemiddel med intrumentell innflyging fra begge ender kan det vel ikke være her innsatsen må legges nå. Er det ikke mer viktig å få kartlagt vinforhold på inn og utflyging? Når vi ser at de øvrige kortbaneflyplassene på Helgeland har en regularitet på ca 98% er det jo besynderlig at Avinor kan få seg til å påstå at de betviler at regulariteten på Helgeland International, Drevatn skal bli godt under 90.. Politikk ?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Farmer, høres ut som et interessant prosjekt. Har du noen bilder/kart skisser av ca hvordan flyplassen kan se ut om den blir vedtatt bygget?
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Her er en liten kartskisse.
Den røde streken viser en eventuell rullebane på inntil 2700 meter. Dette betinger at jernbanelinjen flyttes østover. De to grønne stiplede linjene viser 2 nye tuneller som må til. Den i nord for å knytte til E6 og trafikken fra Mo i Rana. Den i sør er Toventunellen ut til kysten som er ferdig prosjektert av Vegvesenet, og venter på finasiering med bompenger og veimidler. Om alt går som det skal blir det oppstart på den i 2007/2008. Når veisystemene er på plass kan ingen i byene rundt klage over lang tilbringertransport. For de som bor i Mosjøen og Mo i Rana bør også tog kunne brukes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
For å bringe inn litt 3D - under er en liten illustrasjon med en 2000 meter lang rullebane (den hvite linjen mellom de to røde dottene). Rullebanen tror jeg må vris litt i forhold til jernbanelegemet for å fjerne den faren Kveldstuva (765 moh) vil være for innflyning fra sørvest. Med Drevvatn stasjon på 93 moh, kan det se ut til at rullebanen vil ligge på rundt 100 moh - med en del massefyllinger i begge ender for å unngå å få tilnavnet Kula flyplass.
Edit: Google har det vanskelig med å stokke fingrene for enkelte norske stedsnavn ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Bra LN-KGL !!
Fyllmasse bør ikke bli noe problem. Med den allerede prosjekterte Toven tunnellen på nær 10 km under bygging blir det noen kubikkmeter god og hard fyllmasse tilgjengelig. Den største utfordringen er nok det politiske, hvor Avinor har sagt at de ikke vil ta opp hansken før det er en lokal enighet. Ranværingene er vel de som har vært mest panisk i mot prosjketet, og av den grunn bl.a konstant jobbet mot en realisering av Toven tunellen og det såkalte Helgelandskrysset. De ser vel de også at det kommunikasjonsmessige tyngdepunkt BLIR ved Drevja/Drevvatn og at en naturlig lokalisering av en flyplass blir der. Men nå kommer det overraskende toner fra Rana Ordføreren, Inge Myrvoll Nytt ønske om stamflyplass Og leder i Helgeland Arbeiderblad følger opp med en gang ;-) Meget spennende utvikling det her !! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det var ikke så bra at du trengte å si det to ganger Farmer
![]() Et av problemene til den plasseringen av Helgeland flyplass er vel avstanden til E6 - som ligger på østsiden av Blåfjellet/Kveldstuva/Hellfjellet. For ranaværinger (og alle andre) må det være bra å slippe den svingete gamle E6en over Korgfjellet (den 8,6 km lange tunnelen ble åpnet september 2005), men så er det koblingen via Stormoen/Elsfjord. Farmer, er/var det ikke planer for å føre E6 på vestsiden av Ømmervatnet og over til Drevjedalen for å koble den sammen med Toven-tunnelen? Hvis det er tilfelle, så vil det ikke være mer enn 10-12 km opp til Helgelandsflyplassen fra et veikryss ved Drevjemoen (dagens forbindelse mellom Drevjemoen og Gullmoen er vel ikke mer enn en kjørbar tursti?).
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
Det er riktig at det lå en føring for å legge E6 gjennom Drevjadalføret for å knytte Helgelandskrysset og Toventunnelen sammen, men dette har det vært mange politiske slag rundt, slik at så langt er det besluttet å E6 skal følge gammel trasè. Men, så lenge arbeidet ikke har begynt på E6 mellom Korgenfjellet og Mosjøen kan det jo bli endringer igjen, slik at E6 går rett forbi terminalen ved Helgeland International. Og for virkelig å gjøre pakken komplett mener jeg at de 3 sykehusene i de 3 byene også burde legges ned, slik at man kunne bygge ETT bra sykehus sammen med den nye flyplassterminalen. Med toget i kjelleren ... DA snakker vi gode samfunnsløsninger for hele regionen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
Når det gjelder SCAT-1, så er det først og fremst et hjelpemiddel for å øke sikkerheten, og ikke et hjelpemiddel som gjør at sikt og skyhøyde ikke lenger blir en faktor (selv om mange tror det). Krav til skyhøyde og sikt vil faktisk ikke bli lavere enn på dagens innflyginger (VOR, Localizer, NDB, GPS). Så dem som håper på 100% regularitet av grønne fugler må nok bare fortsette å drømme ![]() Nå er det vel alltid slik at alle nye systemer, og spesielt innen luftfart, starter med en del begrensninger frem til man kjenner systemets ytelser og begrensninger skikkelig, og har høstet erfaringer fra operativt bruk. Etter en slik periode, så kan man kanskje se at minima på noen plasser kan settes lavere ved bruk av SCAT-1 (min antakelse). Men, husk også på at flere av flyplassene i Norge ligger såpass til i forhold til terreng at man ikke kan sette minima på innflygingene lavere enn det man har i dag. Årsaken er at dersom man må avbryte innflygingen, så må man starte klatringen "umiddelbart" for å gå klar av omkringliggende terreng. Nå høres det kanskje ut som vi sneier fjelltoppene hver gang vi gjør en overflyging, men jeg snakker her om terrengklarering i henhold til lovverket. That's it! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
|
![]()
Dersom disse planene blir en realitet og de tre nevnte flyplassene dermed legges ned må vel det settes inn større flytyper en DHC-8 da det kommer passasjerer fra flere av byene osv. osv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
SCAT1, er det en LLZ approachh med GPS glidebane? en slags nesten presisjonsinnflygning?
Hvor mange bor det på Helgeland som vil sogne til denne flyplassen? Kan de ikke slå sammen Namsos, Ryum og Brønnøy i samme slengen? blir det to store ![]() Spennende diskusjon dette, kan ikke skjønne annet enn at tilbudet blir bedre. Kanskje ikke for de som dagpendler til trondheim eller Bodø, men for alle de andre som skal litt lenger. Men å bygge flyplass blir nok altfor dyrt for Avinor AS, staten og stortinget må nok på banen opm det skal bli noe tror jeg..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Et ganske stort skritt fremover for innflyging på kortbane. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Helgeland i dag | triple seven | Bilder & foto | 3 | 31-01-2016 20:08 |
Kystlangs i Helgeland | Bergern | Reiseforum | 0 | 05-10-2015 11:25 |
Nykommer over Helgeland | triple seven | Bilder & foto | 1 | 19-05-2015 14:32 |
''Kø'' over Helgeland i dag | triple seven | Bilder & foto | 2 | 13-10-2014 17:14 |
Dagens over Helgeland | triple seven | Bilder & foto | 2 | 26-05-2013 19:53 |