• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

B707 styrt

Re: b707 styrt

Etter 38-39 sekunder i videoen ser det ut som om det er noe som faller ned fra himmelen - litt til venstre for midten?
 
Re: b707 styrt

Etter 38-39 sekunder i videoen ser det ut som om det er noe som faller ned fra himmelen - litt til venstre for midten?

Regner med at det er noe som faller av flyet (innringet under)
 

Attachments

  • YouTube.jpg
    YouTube.jpg
    29.1 KB · Views: 800
Re: b707 styrt

Delen som man kan se faller av flyet ble identifisert som engine cowling, antakeligvis tilhørende #4 siden crewet meldte om problemer med denne.

Imidlertid er følgende dårlige nyheter for etterforskningen:

Accident Investigators said in February 2010, that both flight data and cockpit voice recorders did not function leaving the investigation without their data.

http://www.avherald.com/h?article=42190267&opt=0
 
Re: b707 styrt

Man har ennå ikke klart å konkludere her, men det mistenkes at styret kan skyldes en trust reverser

http://www.flightglobal.com/article...reverser-suspected-in-sudanese-707-crash.html
Initial results of the simulation suggest that, for a typical engine failure, rudder could be used to keep the aircraft on a straight and level course without sustained use of the control yoke.

But for a thrust-reverser activation scenario, maintaining the runway heading would - in the worst case - have required full rudder, 50° yoke and 9° opposite bank to maintain heading. "Any less input would have the aircraft heading turn right, which is the direction the accident aircraft took," says the GCAA.
 
Back
Top