Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

Det har blitt nevnt på Airliners.net at man gjorde en del lærdom av å bruke tremodellen på C-series. Dette var jo i særdeleshet eldgammel måte å bygge fly på i vår tids datalder. Man lo høyt da dette ble pålagt ingeniørene av ledelsen. Da man så at deler ikke passet sammen i modellen, som passet fint på dataskjermen; ble det stille fra den kanten.

Mulig at Airbus og Boeing kanskje skulle vurdert dette også.
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

Ifølge Bombardier er en fullskala tremodell et nyttig steg i utviklingen av Cserien:

Yet there are some things that simulations just can't tell you, like whether a maintenance worker can easily fit the wrench he needs to use to adjust a bolt into a gearbox.

So Bombardier decided to build the wooden mockup in the same hanger it will assemble the first test aircraft.

And the company tasked 45 of its top engineers to find 1,000 design improvements on the aircraft before it goes into production. To date, they have identified a little over 600, the company says.

"At the end of the day, these minute details will make all the difference," said François Minville, vice-president of operations for the CSeries program.

http://www.timescolonist.com/business/fp/CSeries+months+liftoff/6816077/story.html
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

Slike tremodeller har vel DHC (nå Bombardier) "alltid" laget. En tidligere kollega av meg var på fabrikken på Twin Otter-kurs og snakket i blomstrende ordelag om det fantastiske snekkerarbeidet på Dash 7-modellen. :wow:

Men så drev han med snekring på fritiden også, da....

Så Bombardier vet nok hva de gjør.
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

http://www.flightglobal.com/news/ar...-confirms-talks-for-100-cseries-cs300-374312/

AirAsia boss Tony Fernandes has confirmed that he is in preliminary talks to buy up to 100 Bombardier CSeries CS300 jets in a 160-seat configuration.

"We are taking this very seriously. It is an impressive aircraft and we have good feeling about it. The crew and engineers are very happy about it as well," he said after a tour of the CSeries cabin mock-up, on which the Canadian airframer electronically projected the AirAsia logo specially for the visit.

"The advantage is that the CSeries can get into a lot of airports to which we currently do not have access. And there is the price, and this looks like it could be a very affordable aircraft. We are a very big Airbus customer and so this is a very big decision."

Kan se ut som om vi muligens får en stor ordre for Bombardier. De la ut dette bildet fra Farnborough:

http://ow.ly/i/Lpmg
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

Ellers ser jo C-series unektelig pen ut i Air Baltics farger!

Airbaltic_CS300F_72DPI.jpg
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

http://www.flightglobal.com/news/ar...-confirms-talks-for-100-cseries-cs300-374312/



Kan se ut som om vi muligens får en stor ordre for Bombardier. De la ut dette bildet fra Farnborough:

http://ow.ly/i/Lpmg
Milde Moses 160 seter i et 130 seters fly. Et fly som er bygd for 2+3 seteløsning gjøres om til 3+3 og det settes inn en seterad til. Antakelig må det settes inn flere nødutganger også. Dette blir ikke bare trangt, men veldig trangt. Derimot kan de jo lansere en forlenget utgave, som da vil bli like lang som en 738.
 
Milde Moses 160 seter i et 130 seters fly. Et fly som er bygd for 2+3 seteløsning gjøres om til 3+3 og det settes inn en seterad til. Antakelig må det settes inn flere nødutganger også. Dette blir ikke bare trangt, men veldig trangt. Derimot kan de jo lansere en forlenget utgave, som da vil bli like lang som en 738.

Er kun snakk om kortere avstand mellom setene. Nevnes pitch på 28. Den har forøvrig 145 seter i standard dence config.
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

C-series programmet er fortsatt uten forsinkelser og nå har Pratt & Whitney vært igjennom noen av de mest intense testene for å verifisere GTF motoren. Testen gikk svært fint, og fabrikanten sier at motoren virket så bra at den samme testmotoren nå skal brukes på en annen viktig test, nemlig lynnedslagstesten. I tillegg melder P&W at motoren kommer til å møte alle krav til drivstofforbruk og støy som lovet til Bombardier! Boeing, Airbus, GE og RR, take notice!

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/avd_09_11_2012_p03-01-493843.xml

Pratt & Whitney’s (P&W’s) first production geared turbofan engine, the PW1500G for Bombardier’s CSeries aircraft, has passed a crucial blade-out test, keeping the program on track for certification in the fourth quarter.

The milestone test comes as P&W nears completion of the first shipset of engines for Bombardier’s initial CS100 flight test aircraft at Mirabel, near Montreal. “They will be delivered to Bombardier shortly,” says P&W VP-Development Programs President Bob Saia, adding that the engine program is 90% through the certification process. First flight is expected late this year or early 2013.

The blade-out evaluation, which took place in late August, was one of the two “nail-biter” tests on the road to regulatory approval, says Saia. Two more full engines will undergo endurance runs, “and one of those at the end of 150 hours will do the triple ‘red-line’ test, which is the other nail-biter.” ............................

Although acknowledging “there are some sleepless nights here,” Saia says problems encountered have been “the normal optimization you’d hope to do in a situation like this.” Despite some early issues with inadequate tip clearances and endurance of some parts, all of which he says are now corrected, Saia eplains “. . . we are tickled pink with the performance. We will hit our contractual obligations on fuel burn, weight, noise and emissions on the first Bombardier engine to enter service.”
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

@LN-AFG:
Det virker som du følger Cseries tett. Er planen fortsatt å ha første testflygning i desember dette året?
 
Last edited:
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

Bombardier holder kortene meget tett til brystet. Det er vanskelig å si helt sikkert, det ymtes jo frempå om tidlig 2013 i artikkelen. Selv tror jeg de kan klare det, men da må monteringen av første fly gå helt etter planen. Skjer det noe som påvirker monteringen nå som vi skriver midten av september, så kan de glemme første flyvning innen utgangen av 2012.
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

Vacker kärra! Jag hoppas den blir en dundersucce för Bombardier. Detta blir också P&W stora comeback..CFM/GE borde vara nervösa. Airbus & Boeing behöver dessutom konkurrens. Jag är glad att Cseries kommer bli vanlig i Skandinavien, Malmö Aviation beställt 10.
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

Så ser tidskjemaet ut til å sprekke for C-series. Men fremdeles peanøtter mot det en har sett fra Airbus og Boeing.

Bombardier admits that the maiden flight of the CSeries twinjet could slip into the first quarter of next year, but the airframer is expecting to receive the wingset for its initial flying prototype within a month.

The manufacturer, which is nearing completion of its static test CSeries airframe, has been trying to keep the programme on track for first flight by the end of this year.

Bombardier recently said final assembly of the static aircraft should be "pretty much complete" by around the end of October, to be followed by assembly of FTV-1 - the designation for the first flight-test airframe.

http://www.flightglobal.com/news/articles/wingset-for-cseries-ftv-1-to-arrive-in-october-376749/
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

Vacker kärra! Jag hoppas den blir en dundersucce för Bombardier. Detta blir också P&W stora comeback..CFM/GE borde vara nervösa. Airbus & Boeing behöver dessutom konkurrens. Jag är glad att Cseries kommer bli vanlig i Skandinavien, Malmö Aviation beställt 10.

Enig, og SAS burde bli storkunde på denne 'kjerra' !!
 
Back
Top