Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50 mil

Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

----
Direkte svar på et direkte spørsmål;
Jeg kan berolige deg med at frykten er størst blant de ansatte i DY - spesielt hos flight deck, som påtvinges stadig mer usikre ansettelsesbetingelser. Utviklingen er eskalerende - og dette er noe som det jobbes med både i pilotforeningen, og gjennom mer uoffisielle kanaler. Miljøet er slikt at "kolleger" i andre selskaper overvåker situasjonen, og deler usikkerheten. Selvfølgelig for at dette til syvende og sist også kan ramme de selv!

Kostnadsnivået i et selskap har selvfølgelig betydning for resultatet til slutt!

Men tilbake til tråden - igjen viser DY et bra resultat - respektfullt!

Sorry, men ingen fikk en tvunget endring av sin jobb-kontrakt. De som starter ny far nye kontrakter som passer til dagens bransje-virkelighet. Det kan man like eller ikke. Men man kan ikke ignorere de realitaeter. Selv en LH taper for tider penger.

Selskaper star foran den store utfordningen a lage nye og innovative produkter til en pris som folk er villige a betale for. Ellers vil de ga konk. Uansett hvilked navn og logo de baerer.

Og dersom man vil vokse ut i Europa og hente inn mennesker fra land med lav inntekts-nivea, sa kan man ikke komme med de höyeste lönnskostnader. Om dette vekst-strategi som Norwegian kjörer na er smart, er en annen sak...
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Vel, det du skriver er vel forsåvidt korrekt, men det jeg tror enkelte reagerer på er at aksjeanalytikere snakker som om de er skuffet over resultatet, mens det de egentlig burde være er å være skuffet over egne evner til å analysere selskapet. Selskapet leverer det de leverer av resultat, og dette er bedre/dårligere enn forventet eller likt det man forventer. Hvis de gjør det dårligere enn forventet så er det jo noen analytikere som ikke har fått med seg noen sentrale forhold knyttet til selskapet. Samtidig så er det klart at en del analytikere sitter på mye bransjekunnskap, slik at de kanskje kan indikere hvorvidt selskapet realiserer sitt sanne potensial i markedet.

Man må se på årsaken til avviket fra forventet resultat for å se noe om det skyldes regnekunnskaper eller forhold utenfor analytikerens evner.

Ifølge DN skyldes analytikernes bom hovedsaklig to forhold:
1. streiken fikk 20 mill i kostnader utover det som framkom i trafikktall
2. wet-lease i spesielt Danmark (Karup-Køben) økte leasing kostnadene med 32 mill

Begge disse forholdene mener jeg en god analytiker som kjente bransjen ville kunne til en viss grad forutsatt. Men alt sammen var nok vanskelig å forutse, DY hadde jo ikke oversikten selv over streikekostnadene før de rapporterte. Hvordan skal da analytikerne klare det?
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Det skulle vara intressant att veta hur stor del av DYs vinst som kommer från olika sale & lease back affärer av 737-800.
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Man må se på årsaken til avviket fra forventet resultat for å se noe om det skyldes regnekunnskaper eller forhold utenfor analytikerens evner.

Ifølge DN skyldes analytikernes bom hovedsaklig to forhold:
1. streiken fikk 20 mill i kostnader utover det som framkom i trafikktall
2. wet-lease i spesielt Danmark (Karup-Køben) økte leasing kostnadene med 32 mill

Begge disse forholdene mener jeg en god analytiker som kjente bransjen ville kunne til en viss grad forutsatt. Men alt sammen var nok vanskelig å forutse, DY hadde jo ikke oversikten selv over streikekostnadene før de rapporterte. Hvordan skal da analytikerne klare det?

Dette har du selvsagt rett i, men spørsmålet er likefullt hvorvidt det er riktig å si at selskapet skuffer hvis det er forhold utenfor selskapets kontroll som påvirker resultatet utover forventningene. Pkt. 2 som du viser til er vel imidlertid noe selskapet kanskje kunne kontrollert i større grad enn pkt 1. "Skuffelse" overfor et selskap burde vel strengt tatt vært forbeholdt situasjoner hvor selskapet ikke opererer så effektivt og leverer et så godt resultat som de burde, men det er naturligvis ikke alltid enkelt å skille mellom situasjoner hvor selskapet er ineffektivt og situasjoner hvor utenforstående (og på forhånd ukjente) forhold påvirker resultatet. Men dette er kanskje mer semantikk for de spesielt interesserte... ;)
 
Last edited:
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Det er imponerende hva DY klarer å levere, selv om resultatet "skuffer" analytikerne. De ligger høyt på børsen, og er en av få selskaper i markedet som går bra.

De er mer kostnadseffektive enn de fleste, og noe har selvfølgelig sin pris. Med månedslønninger helt ned til 650 euro for de kabinansatte (HEL-basen med estlandske kontraktsvilkår) - spiller de en annen divisjon en sammenlignbare selskaper. Selv Ryanair kommer til kort her...

DY er dermed godt trimmet for å møte andre utenlandske og aggressive lavpriskonkurrenter.

Tally-Ho

Jeg vet ikke hvor du får dine tall fra men de er iallefall laaaangt unna det jeg vet. Jeg forstår heller ikke hvorfor du til stadighet skal trekke frem de ansattes vilkår når det diskuteres DY. Vi har da til smør på skiva:colgate: Du skriver at DY er godt trimmet til og møte utenlandske og aggressive lavpriskonkurrenter, det gjelder også i høyeste grad charterselskaper og med dagens effektive LCC selskaper i Europa tror jeg det er snakk om kun tid før såkalte "inhouse charter flyselskaper" som TUI og Thomas Cook er historie. De blir rett og slett for dyre for turoperatørene.
 
Last edited:
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Kjos våta dröm måste väl vara att kunna bemanna även de skandinaviska baserna med estnisk kabinpersonal som jobbar för 650 Euro per månad. Det skulle inte förvåna mig om det blir så i framtiden också. Bara den enorma besparingen i lönekostnader skulle generera miljardvinster till DY. Lyckas han med det så kan DY på allvar utmana Ryanair.
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Våte drømmer er det nok andre enn Kjos som har.

Å tro at en kan ekspandere utenfor det Skandinaviske hjemmemarkedet med Skandinaviske vilkår er en utopi.
Det har vel ett annet selskap bevist.

Hvorfor så ekspandere ?
Utviklingen internasjonalt med stadig større konsentrasjon og større selskaper viser vel at det er en nødvendighet for å overleve.
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Våte drømmer er det nok andre enn Kjos som har.

Å tro at en kan ekspandere utenfor det Skandinaviske hjemmemarkedet med Skandinaviske vilkår er en utopi.
Det har vel ett annet selskap bevist.

Hvorfor så ekspandere ?
Utviklingen internasjonalt med stadig større konsentrasjon og større selskaper viser vel at det er en nødvendighet for å overleve.

Må si at denne debatten begynner å bli ensporet. Det er vel ingen som har hevdet skandinaviske vilkår for operasjoner/baser utenfor Skandinavia.
 
Re: Norwegian med et resultat før skatt på 125 millioner kroner – en forbedring på 50

Nordiska villkor är väl det bästa ordet. Levnadsstandard och generella lönenivån är väldigt snarlika i Finland och Sverige. Medellönen i Finland är ca 3000 Euro per månad. DY betalar en månadslön på 650 Euro. Det är trist att DY betalar ut en månadslön i Finland som inte går att leva på där.
 
Last edited:
Back
Top