View Single Post
Old 09-05-2012, 12:54   #42
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Kan godt være single-setene er mer verdt, det er jeg tilbøylig til å være enig i -- men det er langt fra det samme som at du kan selge 74 seter til en høyere pris...
Fullt enig, JoeW ! Kanskje kunne H21QR-operatøren prestere å selge hele 76 single-seter til høyere pris ? Dvs, f.eks. til en rush-avgang (høytid, 100 % fyllings-faktor), hvis strategien er å operere med en no-show rate på 3 % ?

Nei, jeg spøker, JoeW. Men din bemerkning leder an til hele diskusjonen om kabin-faktor, software-strategier, Retail Psychology vs CRS sales methods ... det er en innviklet tematikk.

Kort sagt, sier jeg at hvis (til en viss Produkt/Service-strategi, f.eks 100 stk A321 [3+3] all Y-class @ 198 seter, over et visst rutenettverk/tidtabell, solgt til visse priser/forhold) markedets response er en gjennomsnittlig fyllings-grad på 79 %, om man så går inn for å operere SAMME MARKED til SAMME rutenettverk/tidtabell/priser/forhold med 100 stk H21QR, er sannsynligheten stor for at markedets response blir en fyllings-grad på 83 %, hele fire % bedre; samt at Ticket Yield blir gjennomsnittlig 4 % bedre i Y-class for triple-seter, 7 % bedre for single-seter ... dvs sammenlagt blir brutto-inntjeningen 100 x [(1.04 x 105) + (74 x 1.07)] x 0.83 = 15.636 der hvor A321 gir 100 x 198 x 0.79 = 15,642 (hvis en A321-billett gir 100 i brutto-inntekt), dvs brutto-inntjeningen for pax er m.e.m. den samme ... og dette gjelder for hver reise !

Hvorfor det ? Fordi (1) H21QR er 19 seter mindre enn A321 (dette gir et økonometrisk utslag på fyllings-graden); (2) det er enklere å stige på/av H21QR (f.eks. ved shuttle-service), med mer plass til carry-on, så man får med flere "late arriving passengers"; (3) [1+3+1] (til samme pris) er et vesentlig bedre produkt enn [3+3] så Frequent Travellers, yrkes-pendlere, samt stort sett folk som er villige til å betale den pris det koster å produsere en bedre reise vil søke ut H21QR-avganger hvis de har valget, noe spesiellt disse umiddelbart vil finne frem til pr online-salg over Internet !

Til dette stadiet, en gang til, har enda ikke tematikken om FRAKT blitt behandlet. Her viser H21QR store fordeler over A321. Videre er det ikke blitt sagt noe om at drifts-kostnadene blir lavere for H21QR-flåten enn for A321-flåten. Dog er dette blitt forklart som en vesentlig side av hele HQR-strategien. Videre kan observatørene notere at heller ikke har vi behandlet den økonomiske effekt av den økede produksjonen/24 timer, pga av at trip-tiden er kortere med H21QR enn med A321. Når vi endelig ser på bildet i sin herlige - innlysende - helhet, så medfører H2XQR-flåten en meget betydelig boost på YIELD ! Kanskje føles det paradoksalt for noen Veteraner, men fordelen er blitt bevist her : det mer enn lønner seg å kaste ut 19 seter og bygge om A321-flyene til H21QR [1+3+1] !

Last edited by Frequent Traveller; 09-05-2012 at 20:40.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote