Norwegian søker nå 787-piloter

Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Jeg er ikke pilot, og synes at lønningen har vært latterlig høye for å kjøre buss i lufta, men ærlig talt ansette i Bangkok og kreve stasborgerskap i et EU-land? Den blir for kjukk for meg.
M

EU pass är ett krav verkar det som. Det utesluter väl helt ansökan för norska piloter? Norska medborgare har inga EU pass.
Det skulle inte förvåna mig om de får in många ansökningar från ex Air Baltic & Malev piloter.
Märkligt att den perfekte pilot kandidaten har bör ha erfarenhet av interkont men samtidigt måste ha erfarenhet av Boeing 737.
Varför duger det inte med exempelvis B777 rating?

Last edited:

EU pass är ett krav verkar det som. Det utesluter väl helt ansökan för norska piloter? Norska medborgare har inga EU pass.

Norsk pass gjelder som EU-pass i EU.(Schengen)

Jamen 787 piloter dem er er da "rigtig" mange af.
Skal piloterne selv betale for at omskoles til B787 ??
Hilsen Ole

Det skulle inte förvåna mig om de får in många ansökningar från ex Air Baltic & Malev piloter.
Märkligt att den perfekte pilot kandidaten har bör ha erfarenhet av interkont men samtidigt måste ha erfarenhet av Boeing 737.

Regner med 777 kommer under kategorien greater then 737 ;)

Norsk pass gjelder som EU-pass i EU.(Schengen)

Ikke noe med Schengen å gjøre, men du har rett at det regnes som et EU-pass. Også i UK og Irland regnes det som EU-pass (unntaket er ved betaling av skolepenger) selv om de ikke er med i Schengen

Eh, hvilke deler av disse setningene var det som var så vanskelige å forstå? :rolleyes:

Experience: Must have minimum 500 hours on wide bodied aircraft, 2000 PIC hours on B737 or greater and 5000 hours total time.
Qualifications: JAA License with current Boeing type rating.
EU Passport required.
On behalf of Norwegian Long Haul A/S we are looking for Captains to fly their new B787 Dreamliners.
The ideal candidate is a current B777 Captain.

Last edited:

Blir spennende å se hvor mange nåværende DY ansatte på fast kontrakt som sier fra seg dette for å fly 787 og 3 års kontrakt i Bangkok....

Jeg hørte fra en DY-kaptein for et par år tilbake at de ville bruke eksisterende piloter innad i DY. Jeg fikk beskjed om at de, imot ratingen, da signa seg opp for mimimum 5 år bak spakene i hhv 787'en.. Ligger kanskje i lufta at de da vil bruke både innleid kontraktspersonell, samt bruke fra egen stall?

Jeg hørte fra en DY-kaptein for et par år tilbake at de ville bruke eksisterende piloter innad i DY. Jeg fikk beskjed om at de, imot ratingen, da signa seg opp for mimimum 5 år bak spakene i hhv 787'en.. Ligger kanskje i lufta at de da vil bruke både innleid kontraktspersonell, samt bruke fra egen stall?

Jeg fikk høre følgende vilkår:
-Interne er velkomne til å søke på kontraktene. De vil evt da få permisjon fra sitt eksisterende ansettelsesforhold i DY.
-Lønn som definert i kontrakt via bemanningsselskapet.
-Ingen pensjon eller forsikring
-Base Bangkok
-8 fridager pr mnd som avholdes i Bangkok eller Skandinavia

Jeg fikk høre følgende vilkår:
-Interne er velkomne til å søke på kontraktene. De vil evt da få permisjon fra sitt eksisterende ansettelsesforhold i DY.
-Lønn som definert i kontrakt via bemanningsselskapet.
-Ingen pensjon eller forsikring
-Base Bangkok
-8 fridager pr mnd som avholdes i Bangkok eller Skandinavia

Se her ja, om dette stemmer så er det jo et stykke fra det jeg fikk høre.

Ska interna DY sökande piloter beskosta sin Boeing 787 rating helt själva också?
Det lär inte finnas många DY piloter som också har type rating på 777...

Det skulle inte förvåna mig om det faktiskt kan bli ganska svårt för DY att anställa Boeing 777 ratade piloter med EU pass.
Villkoren DY erbjuder lär knappast locka över någon större mängd erfarna 777 piloter från British Airways, Air France-KLM, Alitalia etc.

Mulig noen fra AeroLogic har interesse.

Dårlige vilkår i forhold ande asiatiske selskap... Men det kom vel ikke som en overraskelse ;-)

Flyets registreringsland har vel lite å gjøre med hvor man skatter?

Back