Betale mer for midtgang? Og betraktninger rundt frakt

Status
Not open for further replies.
Re: Betale mer for midtgang? Og betrakninger rundt frakt

Fornuft burde i denne sammenhengen kanskje hatt gåseøyne. Det var ment svært flytende og ikke beregnet på akademikere som deg .. ;)

Når det gjelder forretningsdrift så er den en ikke ubetydelig sammenheng mellom økonomi og fornuft. Hvorvidt dette er fornuftig kommer vel an på hvem man spør, men for selskapet er det fornuftig at løsningen er økonomisk bærekraftig. Om dette innebærer økt komfort eller høy tetthet av passasjerer er vel et økonomisk spørsmål. For kundene er det fornuftig at komforten er høy og prisen er lav.

Du må huske på at både LN-MOW og jeg har blitt "behandlet" av Nydalen Økonomene (og langt fra de skarpeste knivene i den skuffen) fra den tiden Nydalen lå i Sandvika og på Sjømannskolen og mye av det vi har opplevd og blitt avskåret med vil farge oss for evig og alltid....MEN vi vet at ikke alle Økonomer kommer fra Nydalen - de gode kommer fra Tromsø...;)

Fornuft burde i denne sammenhengen kanskje hatt gåseøyne. Det var ment svært flytende og ikke beregnet på akademikere som deg .. ;)

Du må huske på at både LN-MOW og jeg har blitt "behandlet" av Nydalen Økonomene (og langt fra de skarpeste knivene i den skuffen) fra den tiden Nydalen lå i Sandvika og på Sjømannskolen og mye av det vi har opplevd og blitt avskåret med vil farge oss for evig og alltid....MEN vi vet at ikke alle Økonomer kommer fra Nydalen - de gode kommer fra Tromsø...;)

Jeg vet jo at det kommer mye godt fra Tromsø...:) Problemet med mange av de dere kanskje har kommet i kontakt med er at de muligens har hatt som mandat å kutte kostnader (noe som vel har vært mantraet i SAS så lenge jeg kan huske å ha fulgt med sektoren), og har glemt inntektssiden.

Poenget mitt var vel bare at det ikke er fornuftig om det ikke samtidig lønner seg (iallefall på lang sikt) sett fra selskapets side, og at det slik sett ikke er en motsetning mellom økonomi og fornuft (med eller uten gåseøyne). Hvis det er slik at merinntektene vurderes til å være tilstrekkelig store til å oppveie tapt inntekt fra seter som er fjernet (og som forventelig ville blitt solgt) så er endringen fornuftig.

@ dc8-63 : jeg antar at din holdning til H2XQR (som eksponert ovenfor) er inntatt etter FULLT KJENNSKAP til "H21QR vs A321 Economic Review.pdf" (16 A4 siders Thesis, som du har studert ?), derfor tolker jeg at du ikke har "spist" noe i det hele tatt av min økonomiske argumentasjon ? Og videre bortviser du "Quantifying Economic Risks.pdf" (som du har hentet ned fra TwinAisleFeeders' website og lest ?) som helt urelevant ... videre, at jeg mener at H21QR er konkurransedyktig på setemil-basis vs A321 [3+3] - uansett om der finnes frakt eller ikke i markedet - er forstått, men denne argumentasjonen forkastet du som totalt urelevant ?

Tolker jeg riktig ?

Last edited:
@ dc8-63 : jeg antar at din holdning til H2XQR (som eksponert ovenfor) er inntatt etter FULLT KJENNSKAP til "H21QR vs A321 Economic Review.pdf" (16 A4 siders Thesis, som du har studert ?), derfor tolker jeg at du ikke har "spist" noe i det hele tatt av min økonomiske argumentasjon ? Og videre bortviser du "Quantifying Economic Risks.pdf" (som du har hentet ned fra TwinAisleFeeders' website og lest ?) som helt urelevant ... videre, at jeg mener at H21QR er konkurransedyktig på setemil-basis med A321 [3+3] - unansett om der finnes frakt eller ikke i markedet - er forstått, men denne argumentasjonen forkastet du som totalt urelevant ?

Tolker jeg riktig ?

Jeg tror du igjen trekker mange feil konklusjoner allt for fort. Det eneste jeg er veldig kritisk til er en total vedvarende mangel på å lytte - på samme måte som du har masse veldig gode ideer, tanker som er forfriskende nytenkende - er det også utrolig mange svært gode innspill du på ingen måte aksepterer.

... det er utrolig mange svært gode innspill du på ingen måte aksepterer ...
Jeg har prøvd å lede an dere gutter ("som vet mye om fly og kan forklare alle gode grunner hvorfor dette ikke vil fungere") til heller å benytte deres mange kunnskaper til nye - enda bedre - innspill hvor dere forklarer hva mere mangler (hvilken detalj ?) for at H2XQR skal bli en Winner.

M.a.o., dere har synes det har vært "underholdende" å skyte H2XQR Series til sønders, foran en kanskje litt mer anstrengende (men like artig, mener jeg) exercice, som består i å fintrimme (sic) "tanker som er forfriskende nytenkende" til de fremmes til (sic) "realistiske visjoner" (som det er blitt anmeldt) ?

I have failed !

Hvortil jeg henviser igjen til Maddock http://community.maddockdouglas.com/article/90966/Three-Types-of-People-to-Fire-Immediately/ og jeg synes herved jeg bør stemple et "Gruppe n° 3" på dc8-63's rulleblad ? Er den utmerkelsen mottatt som velfortjent, dc8-63 ?

Jeg har prøvd å lede an dere gutter ("som vet mye om fly og kan forklare alle gode grunner hvorfor dette ikke vil fungere") til heller å benytte deres mange kunnskaper til nye - enda bedre - innspill hvor dere forklarer hva mere mangler (hvilken detalj ?) for at H2XQR skal bli en Winner.

M.a.o., dere har synes det har vært "underholdende" å skyte H2XQR Series til sønders, foran en kanskje litt mer anstrengende (men like artig, mener jeg) exercice, som består i å fintrimme (sic) "tanker som er forfriskende nytenkende" til de fremmes til (sic) "realistiske visjoner" (som det er blitt anmeldt) ?

I have failed !

Hvortil jeg henviser igjen til Maddock http://community.maddockdouglas.com/article/90966/Three-Types-of-People-to-Fire-Immediately/ og jeg synes herved jeg bør stemple et "Gruppe n° 3" på dc8-63's rulleblad ? Er den utmerkelsen mottatt som velfortjent, dc8-63 ?

Sikkert veldig fristende å komme med forbedringsforslag når du kaller folk bedrevitere. :angry:
Forøvrig en av de merkeligste trådene jeg har sett her inne.

... en av de merkeligste trådene jeg har sett her inne ...
Velkommen til Festen, Dag Viking (svensk-registrert 738 ?) ... kan du presisere "merkeligste" ? : "merkverdigste" eller "uallmindeligste" ("uvanligste") eller hva ... ? Eller mener du at det er "merkelig" å velge Flyprat son Forum for diskusjon av et nytt flykonsept, slik som H2XQR Series ? Kunne du være litt mer bokstavelig utsnakket ?

Enig med Dag Viking. Som en som ikke har den faglige erfaringen eller kunnskapen til å vite noe om dette, så har jeg ikke et grunnlag for å vite hva som er rett og galt av påstander som kommer fram her, men jeg må si at du har en litt pussig måte å behandle dine med-debattanter.

I have failed !

Langt ifra. Les hva folket skriver.

Jeg ser det har vært litt rydding i tråden, så for en som har kommet til senere ser tråden kanskje littt annerledes ut enn for oss som har vært med siden starten.

Som DC-8-63 sier, har du spennende ideer, og det synes jeg også. Personlig er jeg av den mening at du kommer med dette 30 år for sent, og dagens økonomstyrte flyselskaper ikke ser nytten i dette stor nok til å forsvare kostnadene. Dette gjelder over vingen.

Under vingen, derimot .. det kan jeg være enig at jeg prøver å skyte deg ned. Og det gjør jeg i rampsikkerhetens navn. Hvorfor har jeg (og et par andre) grundig begrunnet tidligere.

Bombastisk - ja. Can I be proved wrong? Det har skjedd før. Så din utfordring er: Selg konseptet, vis det i praksis og kom ut med hwndene over hodet. Da skal jeg også applaudere.

Jeg spør igjen, hvilket jeg også gjorde tidligere, før rydding. Hvor skal man putte de ekstra lasteromslukene du snakker om?????

Men det er jo heller ikke bruk for disse ekstra lukene. Et erfarent lag tømmer og laster en full A3231 på ca 20 min. Rekorden jeg vet om fra min tid på OSL er på 17 min. Tar adskillig lengre tid å få passasjerene av og på.

I have failed !

If you have failed - what was your criteria of success ?

Oppsummering/konklusjon

Men det er jo heller ikke bruk for disse ekstra lukene. Et erfarent lag tømmer og laster en full A321 på ca 20 min. Rekorden jeg vet om fra min tid på OSL er på 17 min. Tar adskillig lengre tid å få passasjerene av og på.

(...) Under vingen, derimot ... i rampsikkerhetens navn...

If you have failed - what was your criteria of success ?

@ fjasebase " ... hvor skal man putte de ekstra lasteromslukene du snakker om?????

Dere sier jeg er døv ... men lytter ikke mye selv : til fjasebase (og LN-MOW om han hadde vist interresse) har jeg svart (Post 44) "se LOPA, nederste bilde" (Post nr 10). Der vises en H21QR underbelly configuration med sine to opprinnelige luker fwd hold rhs opposite ULD position n° 1 (from fwd) samt aft hold rhs opposite ULD position n°2 (from aft). Til disse to allerede eksisterende lukene er forslaget (study proposal) fra TwinAisleFeeders å åpne to nye luker : fwd hold rhs opposite ULD position n° 4 (from fwd) samt aft hold lhs (!!) opposite ULD position n° 3; i et annet alternativt study proposal åpnes det i aft hold rhs en ny type dobbelt-luke som gir adgang parallelt til ULD positions n° 2 og 3. Til denne nye luken trengs isåfall en ny type dobbelt-loader ? Mot det er det kommet innvendinger, som er blitt vel hørt...

Til alle de som har sagt at å bulk-laste flyene er godt nok, har jeg spurt : om vi så lar "stakkars flyene mine" bulk-lastes (Post 74) er H2XQR Series godt nok for Kjos ? ... ingen har svart, for dere vet selv svaret ! Dere har akseptert mitt innlegg om at slik man rer sin seng, legger man seg, samt har dere samtidig hørt Hagbard Vikings gode råd til sin sønn : hvorfor velge (mellom passasjer-fly eller frakt-fly), ta heller både og !! Det har dere forstått, dog tacitly, ingen har gitt meg poenger for den sannheten ? Sannheten står svart på hvitt i tackle55s svar : erfarent lag 20', rekord 17'. tackle55 snakker her om norske airport dockers, som er blant verdens beste. Hos AFR er planning airport ground rotation til en A321 full inn/full ut (pax OG cargo !) 50 minutter, MED CLS. Jeg snakker om å SIKRE bakkesnuingen på 25' fra parking brakes on til push-back, dag inn og dag ut, flyplass etter flyplass, i Norge, i Afrika, i Bankok : jeg baserer meg ikke på norske airport dockers, vektløftere alle sammen, sam tar bulk-lasting/lossing av 6-7 738-fly pr dag som kondistrening. Dere peker nese og sier bæææh ! når jeg sier at bulk-handling av feeder-fly er slave-driving som medfører MSD (hver kuffert à 25 til 40 lbs skal omløftes ca 5-6 ganger, ganger 6 turn-arounds/dag (derfor ganger 2 !), ganger 200 kofferter = 216 tonn pr dag pr lag. LN-MOW sier jeg lever i en '60-årenes verden, og sier han foretrekker [3+3] over [1+3+1] : sa kona, hun satt hjemme og drakk kaffen ! LN-MOW lever selv i 707-ens tid, hvis ikke i selve elfenbenskystens slavetider ?

Og til dc63-8, som jeg har singlet ut som scapegoat for sette litt futt i hele flokken, hvorfor har jeg feilet ?? : fordi Bjørn Kjos har unnlatet å svare på spørsmålet jeg reiste (pr http://tpn.vg.no/intervju/spoer-bjoern-kjos-om-norwegian/2649 ) : Hei Bjørn ! Mht http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=721659&postcount=10, hva mener du selv ?

Last edited:
Michael har sagt sannheten !

... 25 minutter går veldig fort, det kan bli meget hektisk (...) å snu en maskin (...) med kun 25 minutter. Alt må gå som det skal for at det skal gå enkelte ganger... Det er jo oftest BGO/SVG/TRD/ARN/CPH turer som er schedulert med 25 minutter turnaround, (men det tar ??) ofte 45 minutter mellom ankomst/avgang og da er det mindre rom for skjæring.
Igjen, sannheten kommer her fra Michael (Post 21). Mellom realistisk drift @ 25' planning AGR-tid (Airport Ground Rotation) dag ut/dag inn (trofast holdbart gjennom hver dags hele 17 timer) og dagens 738/A321 står to vegger som må rives ned for at dette skal klares : (1) bare to luker i A321 med CLS (vi har ikke svar enda ang 737 MAX m/CLS, se nedenfor) ?? og (2) bulk-handling i 738 ... Da vegg nr 2 er av betong blir frakt-strategien m/738 nødvendigvis "Crazy Uncle". Løsningen for vegg nr 1 er : H2XQR Series ! (med et sterkt freight coaching team). Enige ?

http://sfgate.bloomberg.com/SFChronicle/Story?docId=1376-M0911G0YHQ0X01-65ONEH9D5F8EF130M78CS290K9
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5405808/

Last edited:

Dette er en fryktelit merkelig tråd! Jeg må helt ærlig inrømme at jeg føler at det er mye unødvendige ord som legges utenpå et budskap som kunne vært betydelig enklere og mer forståelig for de fleste.
Men dette gjøres ikke fordi man ønsker å fremstå som mer avansert..
For min del gjør det at jeg ikke gidder å lese så nøye på mye av dette. Men registrerer som andre her at det er litt mye god dag mann økseskaft ute å går.

Men til sist over til mitt hovedpoeng.

Om man virkelig kan noe godt. Så kan forklare det på en en enkel måte (uten å skrive 800 ord og vise til titalls pdf filer). Min erfaring er at folk pakker inne budskapet i ord og henvisninger om man ikke har peiling.

Så forklar ditt forslag ENKELT! Så kanskje vi kan ta denne debatten ned til et litt mer folkelig og normalt nivå.

Takk!

H2XQR Series
Ombyggning oppe (med litt CLS-fiksing nede) av A32X-serien
Oppe [1+3+1] med mye större plass til carry-on enn för
frigjör to ekstra AKH nede : bagasje 5/frakt 2 (A320) bagasje 6/frakt 4 (A321)
blir til : bagasje 3/frakt 4 (H20QR) bagasje 4/frakt 6 (H21QR)
eller til : bagasje 3/frakt 2/ACT 2 (H20QR) bagasje 4/frakt 4/ACT 2 (H21QR)
Fordeler i kabinen : bedre service-ergonomi, bedre komfort, bedre sikkerhet
Fordeler i ökonomien : lavere trip-costs, kortere trip-tid = likestilling i sete-milpris vs [3+3]
(eventuellt, med 2 ACT : ekstra rekkevidde)
Konklusjon : bedre yields, bedre produktivitet, bedre 24t-resultat pr fly

For detaljer, om interessert : henvisning til skriftlig stoff
Frequent Traveller

Last edited:
Re: Oppsummering/konklusjon

LN-MOW sier jeg lever i en '60-årenes verden, og sier han foretrekker [3+3] over [1+3+1] : sa kona, hun satt hjemme og drakk kaffen ! LN-MOW lever selv i 707-ens tid, hvis ikke i selve elfenbenskystens slavetider ?

Mulig det, men det er ikke lenge siden jeg var i Liberia med en 757 og måtte dele en enkelt flytrapp med to widebodies ... lite håp om 25 minutters snutid der .. :p

Jeg har vel nå gjort det klart hva jeg mener - både personlig og hva bransjen generelt etter mitt syn mener. Men leppestift på grisen er ute - nå gjelder det kun å få grisen til å fly.

Skjønner imidlertid at mange faller fra .. dine beskrivelser går langt over hodet på de fleste her ... må innrømme at jeg sliter litt selv. Ikke har jeg tid til hele tiden å bla tilbake til referansematerialet som du stort sett ikke linker til heller ..

Hva er det egentlig som ønskes å oppnå med denne tråden?

Jeg har min forståelse av den. Og det er ikke en jevnbyrdes utveksling av mening og erfaring..

Status
Not open for further replies.
Back