Betale mer for midtgang? Og betraktninger rundt frakt

Status
Not open for further replies.

Someone

Moderator
Medlem
Vel Airbus jobber nå med muligheten for å tilby et bredere midtgangsete ombord i A320-serien slik at selskapene da kan ta seg bedre betalt for disse setene. De gjennværende setene vil bli som ombord 737, så Airbus forsøker her dra nytte av A320 sin større bredde enn A320

http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2012/02/airbus-looks-to-offer-20in-ais.html
The goal is to use the 20in-wide seat as additional ancillary revenue opportunity (aka charge more) for the aisle seat in a six-abreast configuration. Some airlines charge for the aisle seat today, though the difference is that there's no major product differentiation with the middle and window seats. Airbus said the width of the A320's cabin allows for the 3in flexibility in the aisle seat in comparison to the other four seats at 17in.

Vet ikke hvor utbredt dette kan bli, eller hvor suksessfullt det kan bli?

Re: Betale mer for midtgang?

Den bredere midtgangen er jo det som gjør halve forskjellen når det gjelder å jobbe på A32X VS. 737...

Potensielt dårlig nytt for oss som sverger til midtgang på shorthaul.

Kommer vel an på prisen det. Hadde vært villig til å betale en hundrings ekstra jeg pr tur. Hva med heller å lage ekstra benplass for en hundrings ekstra. Det hadde vel egentlig vært mer aktuelt!

BF:cool2

Hmm...

Da synes jeg heller Bombardier sitt konsept på C-series med bredere midtsete er en bedre idé.

Tja, hvordan dette vil fungere i praksis for selskapene ved olci, bestilling gjennom eksterne søkemotorer osv. kan jo bli spennende å se... Registrerte i høst at Spanair hadde bredere midtseter, ikke midtgangsseter, på sine Airbus 320-maskiner. Dette gjaldt imidlertid bare fremre del av kabinen, så det var nok et produkt for Business og Premium-klassene setene var beregnet for (selv om jeg hadde vanlig Eco-billett og fikk sitte i et slikt sete). Har ikke sett det hos andre selskap før, men det er altså ikke et nytt fenomen.

Hmm...

Da synes jeg heller Bombardier sitt konsept på C-series med bredere midtsete er en bedre idé.

Synes jeg også.

Siden jeg fortsatt er forholdsvis tynn er jeg generelt lite opptatt av bredden på setet -- det er klart at all plass og increases i personal space hjelper, men tror ikke dette er et produkt jeg ville betalt for...selvom jeg foretrekker å sitte ved midtgang...

Tja, hvordan dette vil fungere i praksis for selskapene ved olci, bestilling gjennom eksterne søkemotorer osv. kan jo bli spennende å se...

Neppe noe problem, da det allerede finnes nok av løsninger som f.eks lar selskapene ta betalt for seter ved nødutgang eller bulkhead

Reference is made to sRay7's story http://www.bloomberg.com/news/2012-...r-a320-aisle-seats-for-larger-passengers.html which highlights the arbitration of "newsworthiness" c/o Bloomberg Newsroom :

Comment : The idea exposed in Susanna Ray's story is spurred by an attempt from Airbus in Toulouse - in response to criticism (specially from TwinAisleFeeders) for Airbus' regrettable and persistent passivity in this field - to become active themselves - specifically in a Y-class context - in the operator yield bonus discussion, whereof "ancillary revenues" are being hotly debated these days.

This however is a terrain for expert airline retail psychologists, not for Aeronautical Engineers.

As is being proven with Airbus' naïve offer for wider aisle seats in the [3+3] configuration, their cabin interior designers are getting mixed up between product "Differentiation" and "Discrimination". With their weird proposal, all Airbus will achieve is to make even worse the onboard experience for 2/3rds of the Y-class passengers, those (in seats A, B, E or F) that already are feeling oppressed, claustrophobic, promiscuous, agoraphobic and unsafely impeached from quick egress to the aisle ... Bravo Airbus, well done ! Yet, to the appraisal of Bloomberg Newsroom, the Airbus proposal is "newsworthy" ?

TwinAisleFeeders have repeatedly informed Bloomberg Newsroom of our proposal to rip out the (3+3) cabin interior, to replace it with (1+3+1). We prove this proposal to be sustainable economically for the Operators, be it Legacy or Low Cost.

For reference, see http://www.google.fr/url?sa=t&rct=j...xf22Dg&usg=AFQjCNGDc5qHiTCcMlT2i_94GVEPkxK8Aw

However, Bloomberg Newsroom has labelled TwinAisleFeeders' alternative "not newsworthy"...

The (3+3) proposal as a service product dates back to the '50-ies, some 60 years ago, and is now deeply anchored in travellers' mentality. If (for whatever reason) you propose to change something with this classic offer, to achieve eg product differentiation whereby boost ticket yields collecting additional ancillary revenue, it can only be done as a "win - win" proposal. Meaning this : if you decide to give additional quality of service to parts of the Y-class cabin travellers restocking the cards in the classic layout to deal out the seats in a new arrangement, you cannot do this in a way that will be perceived discriminatory to the neighbouring passengers, ie by increasing their misery vs whatever service quality they had before the change and will expect as the "rightfully minimum".

The revolutionary new TwinAisleFeeders proposal for (1+3+1) in Y-class [plus (1+2+1) in Premium class, if relevant ?] offers additional advantages (direct or easier aisle access, better shoulder space, improved cabin service ergonomics, 59 % more carry-on volume per seat, easy come/easy go ...) to 100 % of the travellers, wherefore this proposal is the correct avenue for Operators who are eyeing Product Differentiation as a means to increase their ancillary revenues in Y-class on SMR (short-to-medium range) feeder services.

Cordially
Frequent Traveller
http://www.wix.com/twinaislefeeders/quickrotation

Last edited:
Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

Det sies at det ikke er dyrere pr sete-mil å produsere reiser med A32X Series NEO [3+3] enn det er å gjøre samme med H2XQR Series NEO [1+3+1] ... skulle da ikke helst Bjørn Kjos' NEO-fly se slik ut innvendig ? :

Attachments

• aisle-view-yc.jpg
    aisle-view-yc.jpg
    14.8 KB · Views: 996
  • perspec-cross-yc.jpg
    perspec-cross-yc.jpg
    16.8 KB · Views: 986
  • cross-yc.jpg
    cross-yc.jpg
    16.3 KB · Views: 977
  • perspec-exit2-yc.jpg
    perspec-exit2-yc.jpg
    14.1 KB · Views: 975
  • cross-exit2.jpg
    cross-exit2.jpg
    13.5 KB · Views: 977
  • perspec-cross-bc.jpg
    perspec-cross-bc.jpg
    15.2 KB · Views: 214
  • LOPA H21QR 32 inches and 30 inches.jpg
    LOPA H21QR 32 inches and 30 inches.jpg
    13.2 KB · Views: 1,004
  • cross-bc.jpg
    cross-bc.jpg
    15.8 KB · Views: 165
Last edited:
Re: Hvordan skulle helst Bjørn Kjos' NEOs se ut innvendig ?

Ref det nye high-density sete-tilbudet fra Q-Design/Pitch Aircraft Seating Systems ( http://blog.apex.aero/cabin-interior/pictures-airline-seat-short-pitch/ ) ville det bli nærmere hensiktsløst å kramme opp fly-kabinen helt ned til 28" [3+3] pga hindret turn-around; derimot kan 28" [1+3+1] gi interressante trade-in muligheter mellom ben-rom vs skulder-rom, fri adgang til midtgangene og easy come/easy go osv ... food for thought ?

Kjos velger ikke en løsning skom ser 1+3+1 ut, det betyr jo et tap på en sete rekke og det betyr også at de må gå en ekstra gang med tralla når de gjør det...så den løsninga di ser ut til å være den dumeste jeg noengang har sett.

Det blir nok 3+3, akkruat som i dagens A320.

@ myhrair : hyggelig med svar tilbake ... joda, man mister nok ut noen seter vs [3+3] (men så vinner man også tilbake noen rekker pga revidert behov vs FAR121-25/812-817 : selv beregner jeg minus 19 seter i H21QR vs A321 til "samme ytringsnivå"), men det som gjelder for Kjos er iallefall TRIP-økonomien, se http://www.google.fr/url?sa=t&rct=j...xf22Dg&usg=AFQjCNGDc5qHiTCcMlT2i_94GVEPkxK8Aw : kostnadene går ned (mestedelen av besparelsene kommer av at flyet lar seg snu rappere på bakken), flyets inntjeningsevne går opp (av en rekke grunner ...) osv. Jeg foreslår at du tar tid å gjennomgå problematikken litt dypere, så kan vi debattere i mer detalje hvor - mer nøyaktig - evtlt du fremdeles mener at det "trykker på skoen" ?

Definitivt en fin plass ved vinduet, og jeg ville nok vært villig til å betale litt ekstra for ett slikt sete.

Men jeg ser ikke helt for meg at DY skal gå ut som en forsøkskanin på et slikt prosjekt når de allerede har en modell som fungerer.

@ Happyflyer : Man taler her om to ting : (1) om å innovere ? (hvem skal spille ut ballen først ?); og (2) om flåte-ekspansjon, dsv strategi ? (hva egentlig sikter Kjos på med sine i overkanten av 220 nye feeder-fly ?) Til det første foreslår jeg at definitivt er Kjos av typen som setter nye spor i sneen; til det andre mener jeg at om Norwegians operasjonsmodell i 2012 fungerer bra nok, hvordan mener han å klare innersvingen på Air Berlin/Germanwing, Vueling, easyJet, RYR i 2016-2023 med den slags ekspansjon mannen antagelig tar sikte til i nevnte tidsramme, når sikkert nok ingen av de andre "spillerene" kan ventes å stå stille på banen !

Last edited:

En ting er sikkert. Kjos vil ikke bruke noe som fører til færre seter. DY er et volumselskap og deres modell er basert på å stappe flest mulig inn i et flyskrog. 5 minutter per turnaround er ikke verdt de tapte inntektene dette vil medføre.

I tillegg opererer jo DY med særdeles korte turnaroundtider allerede, så har vanskelig for å tro man kan gå ned så mye på disse, selv med to midtganger.

20 minutter på enkelte innenriksruter, ikke?

@ LN-MOW : Til en "airline retail psychologist" kan jeg henvise til TwinAisleFeeders CREDO.pdf (cf website): Kjos er ute etter øket (Business)volum = salgsvolum x enhetspris. Videre er betrakningen at det å optimisere flyets inntjeningsevne står likebetydende med å optimisere anntall seter pr kvadratmeter gulv-areal i fly-kabinen nok dessverre foreldet : man skal heller optimisere inntjeningsevnen på cylinder-volumet i flyets kropp. Idag har Norwegian 737NG fly (som er bulkloaded, som er et handicap) men de nye NEO-flyene åpner for helt nye mulgheter mht fly-frakt (f.eks. frossenfisk og sea fruit fra Nord-Norge til PMI om sommeren, frukt, grønnsaker og blomster tilbake) og her er det spørsmål om å snu en A321 på bakken full in/full out (passasjerer og fly-frakt) på 25 minutter : det lar seg nok ikke gjøre, det tar heller 50 minutter ?! Forskjellen er verdt sin pris !

Det er vel salgspitch'en du kommer med her Frequent Traveler -- så må man jo se hvordan dette eventuelt passer business modellen. Det er vel nytt for en LCC å satse på frakt, f.eks.

Status
Not open for further replies.
Back