Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Re: Ryanair nekter å fly til BGO, TRD og SVG

Hva med alle de svære internationale flyplassene dem flyr til da.? Dem må vel betale der også så dem slipper jo ikke under det "billigere" markedet uansett på en måte trodde jeg.

Hvilke svære flyplasser? Et av de meste kjente aspektene ved strategien til Ryanair er jo nettopp at de flyr til mindre flyplasser som er villige til å strekke seg langt mtp. fees og vilkår for et par ruter istedenfor de "store internasjonale". I de aller fleste store byer FR opererer til brukes sekundære flyplasser langt fra byen, f.eks. HHN ved Frankfurt, BVA ved Paris, NYO ved Stockholm, CRL ved Brussel osv. For STN sin del så er jo det stort sett en ren lavprisflyplass som konkurerer med 2-4+ andre Londonflyplasser om ruter.

Hvilke svære flyplasser? Et av de meste kjente aspektene ved strategien til Ryanair er jo nettopp at de flyr til mindre flyplasser som er villige til å strekke seg langt mtp. fees og vilkår for et par ruter istedenfor de "store internasjonale". I de aller fleste store byer FR opererer til brukes sekundære flyplasser langt fra byen, f.eks. HHN ved Frankfurt, BVA ved Paris, NYO ved Stockholm, CRL ved Brussel osv. For STN sin del så er jo det stort sett en ren lavprisflyplass som konkurerer med 2-4+ andre Londonflyplasser om ruter.

Ryanair flyr til LGW, BCN, MAD, DUB, samt alle større flyplasser i UK untatt LHR. Så de flyr til store flyplasser også.

Kan du forklare hvorfor det ikke er det?

Hvis man har fulgt med i timen når det gjelder FR, så er det skatteundragelser, ulovligheter, sosial dumping samt skjeve avtaler som er mer beskrivende. Selskapet er en drivende faktor for forfallet av T&C i andre selskaper som må prøve å holde følge med sin CASK på helt andre vilkår og betingelser.

Hvis man har fulgt med i timen når det gjelder FR, så er det skatteundragelser, ulovligheter, sosial dumping samt skjeve avtaler som er mer beskrivende. Selskapet er en drivende faktor for forfallet av T&C i andre selskaper som må prøve å holde følge med sin CASK på helt andre vilkår og betingelser.

Jeg tror ikke det er så mange rettsavgjørelser som støtter en slik beskrivelse (jeg tenker primært på skatteunndragelser og ulovligheter), men jeg kan ta feil. Det har vært mange saker fremme i media som aldri har kommet så langt som til rettssystemet med spekulasjoner om skatteunndragelse (en del var publisert i fjor i flere land i Europa, men jeg har ikke sett hva som er enden på den visa). I forhold til andre ulovligheter så vet jeg ikke helt hva du tenker på.

Sosial dumping er vel også diskutert i det vide og det brede her inne, og det er vel ikke allmen enighet om at dårlige vilkår er ensbetydende med sosial dumping. Lavere avlønning til "manual labour" (kanskje ekskl flight deck crew) er en naturlig konsekvens av at man åpner opp arbeidsmarkedet i Europa. Dette er mao en naturlig følge av økt konkurranse på arbeidsmarkedet, og en konkurranse som Ryanair nok utnytter som best de kan. De som sitter i jobber som ikke krever mye formelle eller spesielle ferdigheter vil tape på dette i det lange løp. På et eller annet tidspunkt blir vilkårene så dårlige at de ikke evner å rekruttere folk til disse stillingene, og da vil man formodentlig se bedre vilkår (jfr DYs satsning i Polen). Så lenge det står folk i kø for å ta disse jobbene til vilkårene som FR tilbyr så smiler vel MOL enn så lenge.

Last edited:

Jeg følger ganske så godt med i timen.

Du slenger ut en rekke påstander her, kan du komme med dokumentasjon til hvor de er dømt for for eksempel skatteunndragelser?

Jeg tror du selv har sovet i timen. Og drømt ønskedrømmen din.

Imm

OJ Simpson ble også "frikjent" i straffesaken...

Er det slik å forstå at man ikke har tiltro til rettssystemet så bør man muligens rette sin misnøye mot andre enn Ryanair. Er det noen som kan vise til noe håndfast som viser at det FR dreier seg om er skatteunndragelser og ulovligheter, annet enn løse spekulasjoner som har sin bakgrunn i at FR betaler sine ansatte dårligere enn andre og men generell aversjon mot selskapet? Jeg vet ikke om mange av de forespeilede rettssakene en gang har blitt tillatt fremmet?

Det er ganske så påfallende at det ikke vises til konkrete eksempler, bare den sedvanlige rekken av 'løse påstander'.

OJ Simpson ble også "frikjent" i straffesaken...

Skal vi også diskutere de som faktisk ER dømt for svindel av kunder (kartellvirksomhet), industispionasje og slikt, eller skal vi prøve å komme oss "on topic" igjen?

Det er ganske så påfallende at det ikke vises til konkrete eksempler, bare den sedvanlige rekken av 'løse påstander'.

Vi skjønner nok alle hvorfor det er slik. Det er vel, så vidt jeg vet, ikke så mye håndfast å vise til. At folk som jobber i bransjen, og har gjort dette lenge og dermed har opparbeidet seg brukbare betingelser, ikke liker det presset som FR byr på i forhold til lønns- og arbeidsbetingelser er hverken overraskende eller uforståelig.

Jeg forstår det godt at man ikke ønsker forringelser i egne vilkår, men kan da iallefall klargjøre at man snakker for sin egen syke mor (som enkelte her inne faktisk er flinke til - en av pilotene i et charterselskap er blant disse som er helt klar på hvor han kommer fra). Da bør man også være litt nøye med hva man formidler av "sladder" og løse rykter, for når disse ikke belegges med nøytrale "bevis" så må man jo bare riste på hodet. FR gjør sikkert mye rart og ukonvensjonelt, men når man hevder at det er ulovligheter og brudd på skatteloven så bør dette belegges med fakta. "Artigheter" som referanse til OJ saken vurderer iallefall ikke jeg som bevis i forhold til FRs aktiviteter.

Last edited:

Det hadde vel vært bra for SVG og BGO om Ryanair hadde startet opp. Men kan være de skjuler noe om nye destinasjoner og slik. Eller at dem ikke vil siden dem ikke kan forhandle med Avinor om avgifter på noen av flyplassene, men aldri si aldri ting kan skje før vi vet noe. ;)

Det hadde vel vært bra for SVG og BGO om Ryanair hadde startet opp. Men kan være de skjuler noe om nye destinasjoner og slik. Eller at dem ikke vil siden dem ikke kan forhandle med Avinor om avgifter på noen av flyplassene, men aldri si aldri ting kan skje før vi vet noe. ;)

En avgift kan man ikke forhandle om. De er fastsatt av staten.

Ok takk for svaret. Slik et det i Norge og andre land også ingenting kan forhandles, en pris er satt så thats it thats all

Ok takk for svaret. Slik et det i Norge og andre land også ingenting kan forhandles, en pris er satt så thats it thats all

I andre land kan du sikkert forhandle om lufthavnavgifter, det vet jeg ikke noe om.

Men i Norge?! Prøv å prute på Vinmonopolet eller på billettprisene hos NSB! Sånn er det med luftfartsavgiftene. Takstregulativet for Avinors lufthavner finner du her:
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20111107-1081.html
Her er også regulert "prutningsmonn", og det er det Avinors lufthavnsjefer har å gå på.

Ikke lite dem må igjennom ser jeg hehe. Så skjønner godt hvis selskaper ikke vil fly til slike flyplasser da, men men det fins håp men dyrt nokk var det hvertfall så glad jeg ikke eier flyselskap når prisene er slik.

Back