Re: BA tillater 46 kg i håndbagasje!
Hva er det egentlig som er galt med det? At crew ikke skal måtte løfte folks alt for tunge carry-on er jeg 100% enig i om det er det du mener. Men det står vel i reglene at man må kunne legge den opp selv. Og jeg mener å ha observert at de er ganske strenge på det.
Eller er det andre ting?
Håndbagagemængden har taget fuldstændig overhånd. På grænsen til det uforsvarlige! Jeg forstår, at især vores forretningsrejsende gerne vil undgå at stå og vente på bagage på den endelige destination, bevares, men når flere og flere leisurerejsende begynder at udøve samme praksis, fordi især lavprisselskaberne med deres utallige gebyrer har tvunget folk til at tage så meget med i kabinen som muligt, ender vi på sigt op med, at der bare ikke kan være mere ombord.
Morgenafgang til LHR (vinter):
- Fuld hus på en Airbus 321
- Stor Business Class (der SKAL være plads til bagage til vores premium passagerer)
- Nogle få "smarte" passagerer, der har plads på Economy, smider ubemærket deres trolley i bagagehylden i Business og lister ned til deres plads på række 30. SUPER! Så kan vores højest betalende passagerer på C Class bruge tid på at lede efter plads til den ekstra bagage, som de rent faktisk må tage med
- 75% af passagererne er indstillet på, at have både en trolley og mindre taske med... Og så lige lidt poser
- Der er masser af overtøj. Og frakken lægges ikke OVENPÅ bagagen, men ved siden af og tager mere plads.
- Flyet fyldes op. En del ikke så rejsevante passagerer lægger deres kufferter på "langs" i hattehylden og optager 50% mere plads end hvis de placerer dem med hjulene "indad".
- Når kufferten er lagt op i hattehylden, lukkes den - selvom der er plads til mere endnu. Men det er jo "deres" hylde, ikke sandt!?
- Den lille dame på 23C, der har medbragt en stor, tung kuffert, kan ikke selv få den lagt op i hylden. Men det klarer kabinepersonalet. Ryggen skal jo heldigvis ikke holde så mange år (?)
- Nu er flyet næsten fyldt op. De sidste passagerer kæmper med at finde plads, åbner og lukker bagagehylderne uden held til at finde plads til deres rullebag
- Trækker den op til flyværten, der pludselig udpeges til at skulle finde plads
- Boarding completed
- Kaptajnen rykker for passagerantal, Purseren rykker for "cabin checked"
- Stadig tre-fire rullebags, der ikke er plads til. Passagerer bliver irriterede
- To kufferter må "tagges" og lægges i lastrummet. To utilfredse passagerer.
- Dørene lukkes og en tung flyver med 198 passagerer letter mod LHR
Så jo, der er meget i vejen med, at nogle flyselskaber - på den ene eller anden måde - presser folk til at tage mere og mere med i kabinen. Det er en ond spiral.
Jeg vil dog sige, at netop de allerfleste af vores forretningsrejsende er en fornøjelse at iagttage. De ved, hvor meget plads, der er. De lægger deres bagage rigtigt, frakken ovenpå og ofte den lille laptop bag under stolen foran (eller under midtersædet på Business)
Og jo, det ender altid med, at vi i kabinepersonalet må løfte rundt på diverse bagage, fordi der ikke er plads.
Så endnu engang tak til BA, Ryanair, Norwegian og en lang række amerikanske flyselskaber!