Re: Første dag i første klasse
Tillater meg å skrive en konklusjon på de forskjellige produktene hvordan jeg opplevde dem.
Lufthansa:
Deres intraeuropeisk C var ikke mye å skryte av synes jeg. Maten var noe middels, alltid kjekt med Warsteiner dog. C setet gidder jeg ikke å omtale da det er det samme som eco men med blokkert midtsete på 95 % av alle europeiske flyselskap. SK loungen er patetisk og fortjener ikke å bli kalt lounge engang, men det kan jo ikke LH lastes for.
Deres F sete var nok kanskje det minst komfortable under hele turen (gammel F), men for en som er vant til whY var setet himmelsk nok.
Maten på F. Lammet jeg fikk var seigt og overstekte saker, noe de også beklaget. Det er stjerne i boka hos meg. Minus for at de hadde glemt drikkelista selv om det ikke gjorde noe for meg der og da så burde de ha hatt det.
Bakkeproduktet til LH i FRA kommer best ut blant de jeg prøvde. Man må bare be til høyere makter om at flyet fra Norge kommer på fjernpark eller på non Schengen. Vi havna på en gate og da bare sa jeg faen, men viste seg å være non Schengen og ble deboarding via trapper på 2L og bakdøra. Så at det var en hyggelig dame med et skilt med mitt navn og ble kjørt i bil til rare blikk fra resten av passasjerene.

First class terminalen og loungene til LH har alt man måtte be om. Tom Vossavann ble prøvd av undertegnende der. Skuffende smak dog. Dusjrommene komer med en del amenities, men har de det ikke på plass er det bare å spørre han som passer på dusjene. I baren er det bare å spørre om det man måtte ønske. Buffeen kan se noe skuffende ut, men gorumetretauranten har nok en del ting. Ble ikke prøvd ut dessverre av meg.
Overall så leverer Lufthansa et profesjonelt produkt fra A til Å, kanskje uten det lille ekstra.
United:
Litt trøbbel med agentene på ICN som rota med både navnet og mente bestemt jeg trengte visum til Japan. Greit nok, det løste seg, men jeg har tatt fly fra mange rare plasser uten at de har begynt å krangle om navnet. Asiana F lougnen i ICN er noe skuffende og er relativt liten. Litt ekstra styr med ekstra sikkerhetssjekk ved gate, men er da amerikanskbasert flyselskap man flyr med så det må man regne med.
Setene til United vinner denne testen her. Masse av lagringsplass og er en fin løsning med relativt lite innsyn fra medpassasjerer. IFE systemet er også en stor pluss med United, likte at man kunne lytte til ATCen. Crewet lukket aldri gardinen mellom F og business, men flighten mellom ICN og NRT er ikke veldig lang. Maten var bra om man tar betraktning lengden på flighten. Crewet var rundt og spurte om det var noe mer de kunne skaffe under hele turen. Prikkfri flight bortsett fra forsinkelsen.
Swiss.
Egen checkin sone i NRT og man får escort til enten UA F lounge eller ANA F Lounge. Jeg valgte sistnevnte selv om det var lengst å gå. Man får fasttrack security, men passkontroll går med resten av de "urene", har hørt varierende rapporter om at escorten kan hoppe over passkøen, men hun jeg hadde gjorde ikke det. ANA F Lounge var komfortabel nok den. Litt lite utvalg med mat så tidlig om morgenen. Varmmaten kom først kl 10 AM. De som jobbet der kom med en varm klut og spurte hva jeg ville ha å drikke. Fant iallefall nok mat til en liten frokost. Vet ikke hvordan UA F loungen er i forhold, men veldig positivt at Swiss også tilbyr noe utenom hubben sin.
Setene deres får 2 plass. Særlig positivt med krakken som er perfekt for par og et hvilested for beina for oss andre.

Krakken kan styres frem og tilbake.
Veldig positivt at Swiss samlet både mat og drikke i ett hefte så vinlista osv ikke kunne glemmes igjen. Uakseptabelt at jeg ikke fikk fisk som jeg ville! Og desserten jeg ville ha fikk jeg heller ikke. F class SKAL være pure luksus, men jeg ser at folk mener jeg har vært uheldig så jeg håper det bare var et arbeidsuhell fra Swiss sin side. Biffen jeg fikk var seige saker. Så det trekker totaltinntrykket ned mange hakk.
Crewet var dog veldig positive hele flighten og beklaget veldig sterkt at de var tomme. De greide ikke å uttale mitt rare etternavn så ble kalt Mr <fornavn>. :colgate:
Uakseptabelt med bare et toalett i F. Toalettet i F blir også brukt av crew og piloter i tillegg til passasjerer til F så et toalett til hadde gjort seg.
Etter landing i ZRH må man selv finne frem til F loungen, men det fungerer jo også sånn hos så å si alle flyselskap så det klager ikke jeg på, men var veldig lett å finne frem.

Toget gikk kjapt og greit fra Dock E til hovedterminalen.
F loungen til LX i ZRH blir småtterier i forhold til LH sitt bakkeprodukt. Man får fin utsikt over flyplassen, men jeg mener det bare egner seg som et lite pitstop og ikke et sted man tilbringer mange mange timer under en connection. Grei buffet dog. Har hørt at man må igjennom sikkerhetskontroll to ganger om man velger å bli kjørt ut til dock E så virker noe rart i forhold til LH produktet det der. Mitt fly gikk dog fra fast gate i A seksjonen så ved boardingtid eskorterte de meg ned til fasttrack security.
LX sitt intraeuropeisk produkt slår LH sitt. Maten var biff dog, men synes den var bedre enn LH sin intraeuropeiske lunch, men har ikke stort mer å bemerke. Ingen prioritetsboarding på intraeuropeisk så boarding i ZRH var kaos, men var nok nordmennene som lagde det kaoset.

OSL var det eneste stedet prioritetstaggen ikke fungerte, men det er jo vanlig problem.
Ros for salaten på det måltidet btw. Den var god!
