Første dag i første klasse

Re: Første dag i første klasse

Takk for en morsom start!

Hyggelig å lese den genuine gleden mange har når de flyr premium klasse, mange av oss er blitt bortskjemte gamlinger som bare klager... :P
 
Re: Første dag i første klasse

Da må jeg vel få lov til å komme meg videre i denne første klasse labyrinten. Jeg hadde opprinnelig booket UA 882 ICN-NRT i business pga ingen ledige awardseter i first. Men så ser jeg der merksnodige. Plutselig popper det opp en mulighet for oppgradering for 600 NOK til first mens jeg holder på med online checkin. Joda litt dyrt, men jeg takket ja. Tok så bussen utenfor hotellet direkte til ICN.

ICN ligger for de som ikke vet det ute på en kunstig øy og der er det en laaang bro man må over. Er veldig mye dis og annen foruensing i lufta som vi ser.
DSCF0770.JPG


ICN er en rimelig oversiktlig flyplass. Dette er noe dem kan der borte. Fant etterhvert frem til United First luka. UA 882 er en skikkelig mjølkerute som går ICN-NRT-ORD med samme flightnummer til BOS, men alle må ut i NRT uansett såvidt jeg skjønte. Det var tydelig at norske pass som skulle til Japan ikke var dagligdags her. Måtte jeg ha visum? Var det noe feil? Navnet mitt begynte de også å krangle på. Har aldri opplevd lignende bortsett fra en TSA agent i HNL. Etter litt telefonering frem og tilbake skrev de endelig ut boardingkort med sete 2A på.

Frister meg uansett å legge ut et bilde med en gutt i farta med bagasjen sin. :D
DSCF0771.JPG


Rask sikkerhets og passkontroll. Ingen priorieteslane, men veldig effektivt gjennomført. Tok toget med en gang ut til concourse A og gikk opp i OZ first loungen der. Det var ikke mye å skrive hjem om spør du meg, men var nok fordi jeg var i concourse A og ikke hovedbygget.

Her er isåfall buffeten i loungen. Var også mulig å ta seg drikke både med og uten.
DSCF0777.JPG


Det ble etterhvert tid for å gå til gaten. Og der sto denne fine fuglen av en 777 og ventet.
DSCF0779.JPG


Meget spesielt å fly 777 i første klasse på en så kort tur så jeg var veldig spent på hvordan servicen kom til å bli. Var ny sikkerhetssjekk i korridoren ned til jetbrua, men dette er nok fordi man reiste med United. Åpnet sekken og de tok en rask sjekk før jeg ble henvist til dør 1L.

Ble ønsket velkommen og bord og de spurte om jeg ønsket appelsinjuice, vann eller champagne. Ble selvsagt sistnevnte. :p
Dog servert i plastglass som er FAA krav på bakken fikk jeg vite her på forumet.
DSCF0783.JPG


De viste også de to mulighetene som fantes for lunch. Og jeg valgte dette
DSCF0788.JPG

Smakte bra.

Vil nå si litt om setene. Setene til United i first vil jeg si er en slags blanding mellom suitekonseptet og det gamle konspetet. Den blandingen synes jeg fungerte bra. Var helt optimalt og veldig romslig og mange steder å legge ting.
DSCF0789.JPG


Det er uten tvil det setet som jeg synes nok var det mest komfortable på hele turen.
Kabinen:
DSCF0793.JPG


Telte 6/8 i kabinen, C og Y vites ikke da jeg ikke befarte de to kabinene.
Måtte spørre spesifikt om innreiseskjema til Japan. Vi ble en time forsinket pga ny routing til NRT som krevde mer fuel enn det som opprinnelig ble fylt opp og derretter pga at vi da havnet bakerst i køen ved takeoff. Annonsering var på engelsk, japansk og koreansk.
DSCF0795.JPG


Lite tvil om at det er mye United på NRT.
DSCF0797.JPG


Sjekket ikke ut mye på IFE systemet, men det jeg sjekket ut var særdeles interessant! Hørte mye rar engelsk der gitt, var mye Air China osv.
DSCF0787.JPG


Ble forøvrig grillet mye i innreise og tollkontrollen, mer enn det jeg ble i USA, men tilslutt ble innreisetillatelsen printet ut og klistret i passet.
Prioritetstaggen fungerte. Og var ikke mange ved bagasjebåndet så brorparten skulle videre.
 
Re: Første dag i første klasse

Uff har ikke komplettert enda så da får jeg gjøre det nå.

Jeg kom meg opp tidlig fra hostellet og hadde såpass god tid før 06:50 toget ut til Narita fra Ueno med Kesei Skyliner at jeg tok meg tid til å surfe litt på hostellets pc. Tok så t-banen de to stasjonene til Ueno hvor jeg kjøpte billett for toget. 2400 Yen koster ekspresstoget.

Det er fortsatt rimelig tomt i gatene kl 06:30.
DSCF0833.JPG


Når man kommer til NRT blir pass kontrollert, dette er pga at NRT hele tiden har vært et kontorversielt prosjekt helt siden flyplassen ble bygget på 70 tallet. De kan også finne på å kontrollere bagasjen, men det skjedde heldigvis ikke denne gangen. :)

Det er mange etasjer opp fra toget til innsjekk. NRT er kanskje en av de mest rotete flyplassene jeg har vært på. Da jeg kom dit måtte jeg gå mye rundt for å finne minibank, i Japan finner man faktisk ikke minibanker på hvert eneste gatehjørne.
DSCF0835.JPG


Jeg prøvde å sjekke inn online dagen før, men det måtte jeg gi opp pga jeg ble stadig vekk sendt videre til Lufthansas sine hjemmesider og det endte opp med en feilmelding. Men dog når jeg flyr first så bekymrer jeg meg ikke over sånt. :) Et tips til de som flyr first på Swiss og Lufthansa ut av NRT er å gå til sone Z. Det er en egen dedikert innsjekkingssone for first class pax og du slipper å løfte bagasjen din opp for at den skal bli veid. Vekten er på gulvet. :D Du får også fasttrack security fra den sonen og eskorte til lounge om man ønsker det. Passkontroll derimot foregår med resten, men eskorten kan kanskje hjelpe med det. Noen rapporter sier at de har hoppet over køer, men det skjedde iallefall ikke med meg. Tok litt tid med andre ord.

Fikk så valget mellom United first lounge eller ANA sin. Jeg gikk for sistnevnte. Vel fremme i loungen sa eskorten takk for seg for da og at hun ville komme tilbake kl 09:50 for å eskortere meg til gate og ombord. :)

Fra ANA loungen har man noe begrenset utsikt spør du meg, men likevel nok fly å se.
DSCF0836.JPG


I og med at det var tidlig om morgenen passet det med litt mat. De som jobbet der var straks på meg og spurte om jeg ønsket noe å drikke og gav meg et varmt håndkle. Kudos!
DSCF0837.JPG

Ble som dere kan se appelsinjuice i og med at det fortsatt var litt for tidlig for alkohol. Maten ble tatt fra bufeen. Varmmaten kom ikke før kl 10 så det var litt synd, men det er nå så.

Tar med et par bilder av loungen.
DSCF0003.JPG

DSCF0009.JPG

DSCF0008.JPG


For de som har vært i Japan er det å gå på do en liten operasjon. Det finnes alt fra de enkle ståtoaletter til hightech toaletter med altfor mange knapper å trykke på. Regelen er at man må sette seg ned på do før man begynner å trykke. Hvis ikke kan man regne med litt av hvert. :colgate:Undertegende prøvde ikke akkurat dette toalettet i loungen, men ble testing av et slikt toalett på et kjøpesenter.
DSCF0005.JPG


ANA loungen fremstod som ren og pen, men kanskje noe begrenset utvalg i buffeen tidlig om morgenen. Man kunne spørre personellet om alt mulig om drikke osv. Kl 09:50 dukket assistenten opp og det var på tide å ta farvel med ANA loungen for denne gang. Det er et lite stykke å gå til gate 35 fra ANA loungen, men for meg gjorde ikke det noe. Gav assistenten så mitt boarding pass og pass og hun skulle absolutt ta seg av alt dette. Boardingpass og pass ble raskt godkjent av gatepersonellet og eskorten ble med meg helt frem til flydøra hvor hun overlot meg til crewet. Takket for hyggelig service. :) og crewet henviste meg så til sete 1A.

Crewet var raskt ute med velkomstdrink, amenity kit og avis og det ble appelsinjuice, da jeg mente det var litt tidlig for alkohol enn så lenge.
DSCF0010.JPG


Man må jo titte litt ut av vinduet mens man er på bakken. Og jaggu stod ikke selveste SAS ved siden av oss! Det varmer alltid mitt hjerte å se slike kjenninger på tur.
Norskregistrert tom!
DSCF0013.JPG

Setekontroll og IFE kontroll:
DSCF0014.JPG

Swiss har en liten krakk som er perfekt for par som reiser sammen. Man kan ha face to face måltid.
DSCF0011.JPG


Men etter at vi har kommet oss i lufta gjelder ikke unnskyldningen som jeg brukte tidligere ang alkohol så det ble et glass champagne på meg også.
DSCF0015.JPG

For de som er interesserte så var champagnen Laurent-Perrier Grand Siecle. Ok smakte champagne, har ikke akkurat smaksløker for å smake forskjell :)
 
Re: Første dag i første klasse

Det ble etterhvert klart for forrett. Jeg fortsatte med champagnen. Ballik salmonen smakte virkelig godt.
DSCF0016.JPG

jada, jeg eier ikke bordskikk. Ting ligger litt strødd. Hadde opprinnelig tenkt å hoppe over suppe og gå direkte til hovedrett, men crewet overtalte meg til å ta currysuppen da. Og det ble det.
DSCF0017.JPG

Angrer ikke på det for godt var det.



Så kommer den store skuffelsen med Swiss. Jeg ønsket meg egentlig fisk som hovedrrett, men neida de to loadene av fisk var tatt allerede da det var min tur. Ikke nok med det, det samme skjedde da jeg skulle ha dessert. De sjekket med bizklasse om det var noe fisk der, men nada. Dette finner jeg uakseptabelt og med en load 5/8 burde det gå fint. Så jeg måtte nøye meg med seig biff.
DSCF0019.JPG

Vinen på bildet er Cuvee du Patrinome 2008 fra Sveits. Den faller sikkert ikke i smak hos vinfiffen der ute, men lettdrikkelig og grei rødvin for meg iallefall. Flyr man Swiss så flyr man Swiss. Hoppet over ost, da jeg ikke er så glad i ost og gikk rett på dessert som var noe de henta fra biz. Har dessverre ikke bilde av det.

Ble litt sulten midtveis og spurte om de hadde en enkel sandwhich eller noe. Og jeg fikk kanskje den beste kyllingsandwhicen jeg har smakt ombord på fly! Kudos.

Vi nærmer oss destinasjon og crewet begynte å fleipe med om at de skulle spørre kapteinen om å dra direkte til OSL i og med at vi ikke var så langt derifra.
DSCF0024.JPG


Ikke lenge etter ble det klart for pre arrival service.
DSCF0026.JPG

Besto av salat og kylling for min del. I tilegg til denne desserten.
DSCF0027.JPG


Kabinen etter at gardinen er trukket opp før landing.
DSCF0031.JPG


Ikke så verst vær i Zurich området.
DSCF0035.JPG


Kanskje 30 sekunder før touch down?
DSCF0038.JPG


Arrival i Zürich var på Dock E og der går vel alle IC flyginger hos samtlige selskap som betjener ZRH.
DSCF0039.JPG


Etter at man har ankommet Dock E må man ta toget inn til hovedterminalen. Lite kø i passkontroll for å komme inn til Schengen og jeg fant min vei til first class loungen som ligger utenfor steril sone av en eller annen grunn.

Load faktor på denne flyginga var 5/8 i F og rimelig stinn brakke i både C og Y.
 
Re: Første dag i første klasse

hadde ikke så god tid før neste flyging til OSL, jeg innser at jeg burde ha booket SK videre i C senere om kvelden enn LX, men dog for å kunne virkelig ha dratt nytte av FCL i ZRH. Hadde også rota bort boardingpasset så jeg måtte be transferdesken i ZRH å skrive ut på nytt. Men det gjorde de gladlig. Fant det opprinnelige boardingpasset igjen etter at jeg pakket ut håndbagasjen.

Her ser vi mot buffeen (buffeten ja hvordan det nå skrives) hvor det er selvbetjening av mat og drikke. Det er også en egen gourmet seksjon hvor man kan få servert mat fra meny, men det er vesentlig mindre her enn det er i Lufthansas FCT i FRA.
DSCF0041.JPG

God utsikt er det dog.
DSCF0040.JPG


Ved boarding tiden eskorterte de meg ned til fasttrack security, før jeg gikk til gate A65. Swiss har ikke prioritert boarding på sine intraeuropeiske flyginger så det var det å stå i saueflokken, men kom meg ombord iallefall.

Setene er som vanlig ved intraeuropeisk business, med blokkert midtsete. Men det gjorde ikke noe for meg. Telte bare 5-6 andre i business så loaden var ikke høy. Tipper det var stinn brakke bak gardina.
DSCF0042.JPG


Veldig fin avgang fra ZRH, mye å se!
DSCF0045.JPG


Etterhvert ble det klart for middag og jaggu var det ikke biff her heller! :headbang
DSCF0047.JPG

Fikk nesten lyst til å slå til crewet, men så usivilisert er jeg da ikke. :rolleyes:Har nødig lyst til å havne på svartelister og få bøter eller fengsel så nei.

Har mest bilder underveis.
DSCF0049.JPG

DSCF0048.JPG


Over på andre siden av rad 1.
DSCF0050.JPG


Innflygingen var særdeles interessant. Vi kom rett over Oslo S og rett ned omtrent på bane 01L.
DSCF0055.JPG

DSCF0056.JPG

Ja det var svært vakkert å ha den innflygingen fra sør.
DSCF0057.JPG


Kapteinen meldte om at det var utrygt for regnbyger og det var jo egentlig et litt alt mulig vær i Oslo den kvelden.
DSCF0059.JPG

Flyet som fraktet meg og mange andre ZRH-OSL på gate 44.
DSCF0060.JPG


Etter en kjapp tur på Duty Free så stilte jeg meg opp ved bånd 9 for å hente bagasjen. Koffertene kom hulter til bulter så prioritetstaggen var nytteløs. Etter det jeg har hørt så er vel dette vanlig på OSL.

Etappen hjem gikk med Flybussekspressen, men WiFien ombord fungerte ikke. :angry: Men er ikke så mye mer å skrive om den turen annet enn at den var hendelseløs. Takker for følget. Kommer vel kanskje tilbake med en overall konklusjon. Uansett første dag i første klasse var rett og slett herlig på mange måter og særlig for en person som aldri har gått i første klasse på barneskolen. :D

Alle bilder er tatt med et kompaktkamera som kostet 80 USD på et supermarked i USA... Så beklager dårlig kvalitet her.
 
Last edited:
Re: Første dag i første klasse

Takk for flotters rapport! Her er det bare å glede seg til LX-F neste år, samme rute (minus siste etappe) :-)


Etappen hjem gikk med Flybussekspressen, men WiFien ombord fungerte ikke.
NorWay skal bytte WiFi-leverandør på alle bussene ila. høsten, da blir det nok bedre.
 
Re: Første dag i første klasse

Har de bussene WiFi? Nå har jeg vel snart 20 turer med de det siste halvåret, og det har ikke vært internett på en eneste avgang.
 
Re: Første dag i første klasse

Har de bussene WiFi? Nå har jeg vel snart 20 turer med de det siste halvåret, og det har ikke vært internett på en eneste avgang.

Ja Flybussekspressen skal ha WiFi. Det har fungert så å si på samtlige turer jeg har hatt med dem. Ja jeg snakker om Flybussekspressen og ikke SAS Flybussen.
 
Re: Første dag i første klasse

Har de bussene WiFi? Nå har jeg vel snart 20 turer med de det siste halvåret, og det har ikke vært internett på en eneste avgang.

Ja, det kom for 1-2 år siden, men så gikk leverandøren konkurs og så ble det vel oppstart igjen. Funker dårlig på en del av bussene og deler av strekningen (derfor er det antagelig ikke reklamert for det). Er gratis nos NorWay hvertfall. Har du trådløs 3G selv så er vel det like greit da løsningen i dag baserer seg på Telenor GSM http://b-box.no
 
Last edited:
Re: Første dag i første klasse

Tillater meg å skrive en konklusjon på de forskjellige produktene hvordan jeg opplevde dem.

Lufthansa:

Deres intraeuropeisk C var ikke mye å skryte av synes jeg. Maten var noe middels, alltid kjekt med Warsteiner dog. C setet gidder jeg ikke å omtale da det er det samme som eco men med blokkert midtsete på 95 % av alle europeiske flyselskap. SK loungen er patetisk og fortjener ikke å bli kalt lounge engang, men det kan jo ikke LH lastes for.


Deres F sete var nok kanskje det minst komfortable under hele turen (gammel F), men for en som er vant til whY var setet himmelsk nok. :)

Maten på F. Lammet jeg fikk var seigt og overstekte saker, noe de også beklaget. Det er stjerne i boka hos meg. Minus for at de hadde glemt drikkelista selv om det ikke gjorde noe for meg der og da så burde de ha hatt det.

Bakkeproduktet til LH i FRA kommer best ut blant de jeg prøvde. Man må bare be til høyere makter om at flyet fra Norge kommer på fjernpark eller på non Schengen. Vi havna på en gate og da bare sa jeg faen, men viste seg å være non Schengen og ble deboarding via trapper på 2L og bakdøra. Så at det var en hyggelig dame med et skilt med mitt navn og ble kjørt i bil til rare blikk fra resten av passasjerene. :) First class terminalen og loungene til LH har alt man måtte be om. Tom Vossavann ble prøvd av undertegnende der. Skuffende smak dog. Dusjrommene komer med en del amenities, men har de det ikke på plass er det bare å spørre han som passer på dusjene. I baren er det bare å spørre om det man måtte ønske. Buffeen kan se noe skuffende ut, men gorumetretauranten har nok en del ting. Ble ikke prøvd ut dessverre av meg.

Overall så leverer Lufthansa et profesjonelt produkt fra A til Å, kanskje uten det lille ekstra.

United:
Litt trøbbel med agentene på ICN som rota med både navnet og mente bestemt jeg trengte visum til Japan. Greit nok, det løste seg, men jeg har tatt fly fra mange rare plasser uten at de har begynt å krangle om navnet. Asiana F lougnen i ICN er noe skuffende og er relativt liten. Litt ekstra styr med ekstra sikkerhetssjekk ved gate, men er da amerikanskbasert flyselskap man flyr med så det må man regne med.

Setene til United vinner denne testen her. Masse av lagringsplass og er en fin løsning med relativt lite innsyn fra medpassasjerer. IFE systemet er også en stor pluss med United, likte at man kunne lytte til ATCen. Crewet lukket aldri gardinen mellom F og business, men flighten mellom ICN og NRT er ikke veldig lang. Maten var bra om man tar betraktning lengden på flighten. Crewet var rundt og spurte om det var noe mer de kunne skaffe under hele turen. Prikkfri flight bortsett fra forsinkelsen.

Swiss.
Egen checkin sone i NRT og man får escort til enten UA F lounge eller ANA F Lounge. Jeg valgte sistnevnte selv om det var lengst å gå. Man får fasttrack security, men passkontroll går med resten av de "urene", har hørt varierende rapporter om at escorten kan hoppe over passkøen, men hun jeg hadde gjorde ikke det. ANA F Lounge var komfortabel nok den. Litt lite utvalg med mat så tidlig om morgenen. Varmmaten kom først kl 10 AM. De som jobbet der kom med en varm klut og spurte hva jeg ville ha å drikke. Fant iallefall nok mat til en liten frokost. Vet ikke hvordan UA F loungen er i forhold, men veldig positivt at Swiss også tilbyr noe utenom hubben sin. :)

Setene deres får 2 plass. Særlig positivt med krakken som er perfekt for par og et hvilested for beina for oss andre. :) Krakken kan styres frem og tilbake.

Veldig positivt at Swiss samlet både mat og drikke i ett hefte så vinlista osv ikke kunne glemmes igjen. Uakseptabelt at jeg ikke fikk fisk som jeg ville! Og desserten jeg ville ha fikk jeg heller ikke. F class SKAL være pure luksus, men jeg ser at folk mener jeg har vært uheldig så jeg håper det bare var et arbeidsuhell fra Swiss sin side. Biffen jeg fikk var seige saker. Så det trekker totaltinntrykket ned mange hakk.

Crewet var dog veldig positive hele flighten og beklaget veldig sterkt at de var tomme. De greide ikke å uttale mitt rare etternavn så ble kalt Mr <fornavn>. :colgate:

Uakseptabelt med bare et toalett i F. Toalettet i F blir også brukt av crew og piloter i tillegg til passasjerer til F så et toalett til hadde gjort seg.

Etter landing i ZRH må man selv finne frem til F loungen, men det fungerer jo også sånn hos så å si alle flyselskap så det klager ikke jeg på, men var veldig lett å finne frem. :) Toget gikk kjapt og greit fra Dock E til hovedterminalen.

F loungen til LX i ZRH blir småtterier i forhold til LH sitt bakkeprodukt. Man får fin utsikt over flyplassen, men jeg mener det bare egner seg som et lite pitstop og ikke et sted man tilbringer mange mange timer under en connection. Grei buffet dog. Har hørt at man må igjennom sikkerhetskontroll to ganger om man velger å bli kjørt ut til dock E så virker noe rart i forhold til LH produktet det der. Mitt fly gikk dog fra fast gate i A seksjonen så ved boardingtid eskorterte de meg ned til fasttrack security.

LX sitt intraeuropeisk produkt slår LH sitt. Maten var biff dog, men synes den var bedre enn LH sin intraeuropeiske lunch, men har ikke stort mer å bemerke. Ingen prioritetsboarding på intraeuropeisk så boarding i ZRH var kaos, men var nok nordmennene som lagde det kaoset. :D OSL var det eneste stedet prioritetstaggen ikke fungerte, men det er jo vanlig problem.
Ros for salaten på det måltidet btw. Den var god! :)
 
Re: Første dag i første klasse

Takk for fin oppsummering.

Crewet lukket aldri gardinen mellom F og business, men flighten mellom ICN og NRT er ikke veldig lang.

Amerikanske regler - null gardinbruk så ingen kan gjøre "farlige ting" uten at man kan se det.
 
Re: Første dag i første klasse

Takk for fin oppsummering.



Amerikanske regler - null gardinbruk så ingen kan gjøre "farlige ting" uten at man kan se det.

Jeg har da sett Delta bruke gardin mellom domestic F og monkey, men gardinen var mer gjennomsiktig. Så kanskje ikke UA sitt fly var oppgradert med en gjennomsiktig gardin. Jaja offtopic.
 
Re: Første dag i første klasse

Takk for flotters rapport! Her er det bare å glede seg til LX-F neste år, samme rute (minus siste etappe) :-)

Siste etappe som i siste etappe til OSL? Ble nysgjerrig her nå. Hvor går turen? :)
 
Re: Første dag i første klasse

Flott rapport! Har hatt en god del IC turer med SAS i Business men skjønner jo at det er på tide å miste møydommen i First:-)
 
Back
Top