View Single Post
Old 28-08-2011, 16:13   #23
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: Første dag i første klasse

Uff har ikke komplettert enda så da får jeg gjøre det nå.

Jeg kom meg opp tidlig fra hostellet og hadde såpass god tid før 06:50 toget ut til Narita fra Ueno med Kesei Skyliner at jeg tok meg tid til å surfe litt på hostellets pc. Tok så t-banen de to stasjonene til Ueno hvor jeg kjøpte billett for toget. 2400 Yen koster ekspresstoget.

Det er fortsatt rimelig tomt i gatene kl 06:30.

Når man kommer til NRT blir pass kontrollert, dette er pga at NRT hele tiden har vært et kontorversielt prosjekt helt siden flyplassen ble bygget på 70 tallet. De kan også finne på å kontrollere bagasjen, men det skjedde heldigvis ikke denne gangen.

Det er mange etasjer opp fra toget til innsjekk. NRT er kanskje en av de mest rotete flyplassene jeg har vært på. Da jeg kom dit måtte jeg gå mye rundt for å finne minibank, i Japan finner man faktisk ikke minibanker på hvert eneste gatehjørne.

Jeg prøvde å sjekke inn online dagen før, men det måtte jeg gi opp pga jeg ble stadig vekk sendt videre til Lufthansas sine hjemmesider og det endte opp med en feilmelding. Men dog når jeg flyr first så bekymrer jeg meg ikke over sånt. Et tips til de som flyr first på Swiss og Lufthansa ut av NRT er å gå til sone Z. Det er en egen dedikert innsjekkingssone for first class pax og du slipper å løfte bagasjen din opp for at den skal bli veid. Vekten er på gulvet. Du får også fasttrack security fra den sonen og eskorte til lounge om man ønsker det. Passkontroll derimot foregår med resten, men eskorten kan kanskje hjelpe med det. Noen rapporter sier at de har hoppet over køer, men det skjedde iallefall ikke med meg. Tok litt tid med andre ord.

Fikk så valget mellom United first lounge eller ANA sin. Jeg gikk for sistnevnte. Vel fremme i loungen sa eskorten takk for seg for da og at hun ville komme tilbake kl 09:50 for å eskortere meg til gate og ombord.

Fra ANA loungen har man noe begrenset utsikt spør du meg, men likevel nok fly å se.

I og med at det var tidlig om morgenen passet det med litt mat. De som jobbet der var straks på meg og spurte om jeg ønsket noe å drikke og gav meg et varmt håndkle. Kudos!

Ble som dere kan se appelsinjuice i og med at det fortsatt var litt for tidlig for alkohol. Maten ble tatt fra bufeen. Varmmaten kom ikke før kl 10 så det var litt synd, men det er nå så.

Tar med et par bilder av loungen.

For de som har vært i Japan er det å gå på do en liten operasjon. Det finnes alt fra de enkle ståtoaletter til hightech toaletter med altfor mange knapper å trykke på. Regelen er at man må sette seg ned på do før man begynner å trykke. Hvis ikke kan man regne med litt av hvert. Undertegende prøvde ikke akkurat dette toalettet i loungen, men ble testing av et slikt toalett på et kjøpesenter.

ANA loungen fremstod som ren og pen, men kanskje noe begrenset utvalg i buffeen tidlig om morgenen. Man kunne spørre personellet om alt mulig om drikke osv. Kl 09:50 dukket assistenten opp og det var på tide å ta farvel med ANA loungen for denne gang. Det er et lite stykke å gå til gate 35 fra ANA loungen, men for meg gjorde ikke det noe. Gav assistenten så mitt boarding pass og pass og hun skulle absolutt ta seg av alt dette. Boardingpass og pass ble raskt godkjent av gatepersonellet og eskorten ble med meg helt frem til flydøra hvor hun overlot meg til crewet. Takket for hyggelig service. og crewet henviste meg så til sete 1A.

Crewet var raskt ute med velkomstdrink, amenity kit og avis og det ble appelsinjuice, da jeg mente det var litt tidlig for alkohol enn så lenge.

Man må jo titte litt ut av vinduet mens man er på bakken. Og jaggu stod ikke selveste SAS ved siden av oss! Det varmer alltid mitt hjerte å se slike kjenninger på tur.
Norskregistrert tom!

Setekontroll og IFE kontroll:

Swiss har en liten krakk som er perfekt for par som reiser sammen. Man kan ha face to face måltid.

Men etter at vi har kommet oss i lufta gjelder ikke unnskyldningen som jeg brukte tidligere ang alkohol så det ble et glass champagne på meg også.
For de som er interesserte så var champagnen Laurent-Perrier Grand Siecle. Ok smakte champagne, har ikke akkurat smaksløker for å smake forskjell
Hypern is offline   Reply With Quote