Hei!
Da kommer først en del som omhandler selve oppholdet, og snart følger deretter rapport fra reisen til og fra med
SAS
***
Hilton, Stockholm
Sweden
Fra: 16/01-2011 - 17/01-2011
Bakgrunn:
Hilton i Stockholm er et av Stockholms prestigetunge forretningshoteller og hevder selv de er et av Europas ledende Hilton hoteller. Hilton er etter det vi kjenner kjent for høy og gjennomført kvalitet så vi møtte opp med både forventninger og spenning i Gullgränd 8, Slussen, Stockholm.
Slussen ligger i Gamla Stan som er lokalisert 1,5 km fra et av Stockholms kjernepunkter, Centralen (metro, jernbane og airport express). Gamla Stan har mange erverdige bygninger og gatene rundt om er vakre, med brostein og vakre gatelys. Hilton ligger plassert på en bakketopp med ganske trange gater rundt, faktisk litt atypisk slike hotelltyper, med litt intime gater rundt. Man forventer ofte en stor parkeringsplass, store flagg og et image som tilsier at her er det noe stort vi kommer til. Det ser imidlertid ikke stort ut utenifra. Moderat inntrykk fra utsiden, noen synes til og med det ser litt forkomment ut.
Bookingen var gjort via Hotels.com og betalt på forhånd med kredittkort, som veldig mange hotellbookinger gjøres fra vår side. Dette gjør hele innsjekkingen enda enklere og behageligere enn dersom man sjekker inn ved hotellet. Vi ble møtt med et smil og spurt om vi ønsket å booke et rom. Jeg fortalte vi hadde en reservasjon allerede, og ved å oppgi navn var det bare sekunder senere at resepsjonisten lyste opp og sa at dette er suverent. “Det er booket og alt er ordnet allerede, det er en glede å ønske dere velkommen til Hilton. Dere får rom #4407, 4. etg, rett frem”. Den svært vennlige resepsjonisten forklarte siden detaljer som frokosttider og når restauranten og baren stengte for kvelden og sa det bare var å ringe eller komme ned dersom vi trengte informasjon om noe som helst mer så gledet de seg til å hjelpe. Jøss, tenkte jeg, dette ser jo lovende ut. Vi kom imidlertid i prat med resepsjonisten litt mere og han forklarte oss omstendig hvor vi kunne finne et bra spisested midt i Stockholm. Vi bestemte oss for å velge Jönnson da det hørtes godt ut med en biff, og tok en av drosjene utenfor hotellet ned til byen. 118
SEK kom regningen på for 1.4 km på en søndags kveld. Ikke noe problemer med den prisen. Vi kunne ha gått, men var litt sulten og ville ha mat med en gang.
Vi spiste og koset oss på Jönnson til det stengte. Etter det tok vi en liten walkabout i sentrum og slik gikk kvelden. Tilbake på hotellet var det godt med liv rundt midnatt i resepsjonen, da baren er på samme sted. Mange på innsjekk så sent kan tyde på at det var et populært reisemål denne dagen.
Rommene: Delikate og komfortable rom ser ut til å være nøkkelordet her. Jeg leser på anmeldelsene på Hotels.com at mange klager på liten romstørrelse. Det var ikke vårt inntrykk, men det er kanskje folk som er vant til andre forhold enn det vi er. Rommet var stort og gav god plass for to kompanjonger på tur. Vi fikk det minste rommet som var å oppdrive (tilpasset våre småe lommebøker) og dette rommet var rett og slett ganske stort.

Lekre interiørdetaljer. Nylig pusset opp. Dette hotellet er bygget for en del år siden.
Rikelig utstyrt med vannkoker, te, toalettartikler, hårbalsam og aftershave lotion var også free of charge. Veldig godt kullsyreholding var også satt på rommet, av typen Loca på glassflaske. Isbitmasin og bøtte, ingen problem. Fri minibar hadde satt en liten ekstra spiss på det hele, men minibaren var standard minibar med betaling pr flaske, dog med helt akseptable priser, 49
SEK for en 0.33 Carlsberg.

Liten minibar med et begrenset utvalg. Ingen ting som vekket veldig begeistring. Positivt med lave priser.
Beliggenheten: 1.5 km fra sentrum. Ligger midt i Gamla Stan så det er sentralt og lett tilgjengelig. Metro rett ved siden av hotellet.
Fellesområdene: Stor og praktfull resepsjon. Nesten litt kraftig inntrykk med rød løper og taugjerde forran hoveddisken i resepsjonen. Hele hotellet har en design som utspeiler eleganse og særpreg. Ikke nødvendigvis i positivt favør. Jeg kan tenke meg det kan virke litt gammeldags også for andre ungdommer på vår alder, men det er uten tvil skikkelige varer med lysekroner og massive tredører til rommene med tydelig fargespill og mønster i (usikker på tresort, men det var et distinkt design-element). Jeg vil langt i fra bruke “overdådig” eller “barokksk” som uttrykk for å beskrive stilarten. Det har faktisk en ganske passende ballanse mellom det klassiske og det moderne. Varmt og behagelig gjennomført. Så interiørmessig får de i alle fall 20 av 20 for forsøket, men det var ingen ting mer spesiellt med innredningen av dette hotellet enn andre premium-hoteller. I forhold til et gjennomsnittlig hotell: Veldig bra – I forhold til veiledende rompris: Akseptabelt.
Uteområdet: Hotellet har en svær balkong på et av takene i tilknytning til baren på hotellet. Denne er åpen sommerstid, og vi ble personlig ønsket velkommen til å teste dette ut i sommer. Uteservering, utsikt over Stockholm og Stockholms beste vinkelnere var det vi kan se frem til. Vi skal ta det opp til vurdering. Og da tenker vi ikke på tilbudet, men på pris. Gateområdet utenfor hotellet var rent og fritt for skjemmende elementer. Trange små gater som får assosiasjonene et stykke fra det moderne Norge. Taxiholdeplass rett rundt hjørnet slik at en taxi når som helst er klar for å bistå dersom man ønsker dette, de ringer med glede og bestiller for deg fra resepsjonen.
Faciliter: Hotellet var stort i forhold til det som er vanlig for oss. Vi frekventerer Radisson
BLU og Thon som mest brukte hoteller og hadde i 2010 ca 40 overnattinger til sammen slik at vi vil si at vi bor regelmessig på hotell. En god del av disse er foretatt i Sverige. Hotellet hadde bra med faciliteter. Noen som er verdt å nevne er 24h room service, 17 konferanserom, barnepass på rommet til foreldre med barn, sauna og fitness senter. Sauna er noe som er kjærkomment for forfatterne av denne trip reporten, og som dukker opp mistenkelig ofte ved svenske og finske hoteller.
Restaurant: Denne prøvde vi ikke. Den har rykte på seg for å være litt dyr, og noe snever meny, men svært god mat og service. En vanlig kombinasjon på hoteller. Vi gav den ikke forsøket og dro heller på et biffhus i sentrum, for å få litt variasjon og opplevelse.
Frokost: Her kommer en av de store høydepunktene ved dette hotelloppholdet. Vi entret frokostsalen fulle av forventninger da vi begge har hørt rykter om at frokosten skal være verdt et opphold ved et Hilton-hotell. Det er jo store ord. Det skal finnes “alt” der og det de ikke har, kan du bestille på forespørsel. For å avsløre alt med en gang, jammen hadde de rett.

Mange utmerkelser har de også fått
Vi ble ønsket velkommen av en tydelig profesjonell kelner som viste oss et pent dekket bord. Nå merket vi at vi var på et renvasket 5-stjerners hotell. Sekundet etter han forlot oss kom en ny servitør og spurte om vi ville ha en kanne kaffe samt ferskpresset juice. Vi takket ja til begge tilbudene og startet frokosten med et glass juice og en kaffe før vi tok løs på maten. Satt og pratet litt over bordet og bare gledet oss til å begynne å spise. Forskjellige brød, olivenbrød, steinovnsbakte brød, melonfrø-brød og til og med gulrotbrød stod på menyen. Rundstykkene hadde også liknende variasjoner over hele grovhetsskalaen fra fint til grovt med både nøtter og frø. Wow! Her føler jeg meg hjemme, tenkte jeg. Jeg er over gjennomsnittlig glad i mat til min alder å være. Jeg bruker penger på mat, mens kompisene mine bruker penge på drikk. Jeg tok en stor skive brød med melonfrø med kalkunfilet, smøreost (Philadelphia-tilsvarende), tomater og agurk. Prøvde litt andre småting som lettrøkt ørret, grønnsaker og masse annet snadder. Var litt småfreidig og spiste ørretfilleten som en liten godbit i seg selv, med litt grønsaker til. Veldig gode smaker og råvarer. Helt klart folk med kjærlighet til mat som står bak produksjonslinjene her. Etter knappe 10 minutter kommer servitøren som gav oss kaffe og juice og spør om vi trenger mer av noe eller om det er noe vi savner, til det klarer vi ikke å svare ja. Vet ikke helt hva det skal være.

Designmessig er dette bygget bra. Det er få rettvinker å se, og mange designdetaljer. Ovale linjer og 30 gradersvinkler er benyttet.
Kim Ruben kommer noen minutter etterpå at han faktisk savner paprika. Han sier det på en sånn måte at jeg faktisk føler at han har et dypt savn, oppi alt dette kaoset av råvarer. Han trekker litt på smilebåndet og sier at det får stå sin prøve.

Jeg og Kim satte god pris på frokosten her, da utvalget var stort og ikke minst råvarene gode
Varmretter var også å oppdrive, blant annet nasjonalretten kjøttboller og andre viktige hotellfrokost-greier. Jeg klarte ikke smake på noe av dette etter jeg spiste meg litt vel mett på ørreten og grønnsakene etter den egentlige frokosten. Ble litt lurt av den. Ble for oppgiret og overenergisk. Drakk tre kopper kaffe og faktisk to glass juice til etter det. Ble nesten litt trøtt. Blodsukkeret gikk rett til topps. Vi fant ut at vi må tilbake til dette hotellet senere for å sjekke om frokosten fortsatt holder mål. Vi gjorde også rett i å beregne 1 god time til frokosten. Trengte akkurat den tiden.