Deicing i CPH i aften

sk931

ScanFlyer Rusty
Efter en dag med store forsinkelser og aflysninger på fly må jeg sige, at jeg absolut ikke er imponeret at deicingen i CPH idag den 25 nov, de har lige nu
ventetider på deicing på noget der nærmer sig 2 timer.
Tilsyneladende har de kun en linie på Decing A åbent....Om det skyldes
nedbrud, mangel på vædske eller mandskab ved jeg ikke, men godt er det ikke.

Hilsen
Ole

Nå er vel ikke dette noe nytt i København.
Dette skjer vært eneste år. Laaaaaaang kø, og forsinkelser når ordet snø nevnes. Ironisk at selv Schipol er mer effektiv på deicing.

Danskene sliter fremdeles med dette, ser jeg.

La oss gå fire-fem år tilbake i tiden. (Fremdeles) unge Gandalf har vært i Brüssel en snartur, og starter sin hjemreise via Kastrup (se så flink jeg er, ingen kode!). Nuvel, etter et besøk på gullstuen er det tid for hjemreise. Pontius Piloten hilser pent velkommen ombord, og informer om at vi har en slot grunnet været på Kastrup. Det burde ha ringt en bjelle allerede nå, men det gjorde det ei. Nok om det.

Vi kommer oss avgårde sånn cirkumsarium halvtimen etter oppsatt rutetid, nietski probliemski med å rekke neste avgang fra Kastrup til Flesland. På den tiden hadde SAS en avgang 20-og noe til Bergen, det var målet.

Vel fremme på Kastrup forteller purser oss at vi må få fart på skoene for å rekke nevnte avgang. Men vi er heldige, vi parkerer på nabogaten. Gode greier.

Vel ombord i 20-og noe MD-80-en, ny Piontius (Piloten) som kan informere om at vi blir nok stående her en stund, vi er nummer tretten på de-ice. Igjen, ingen bjelle som burde ha ringt ringte.

Så der satt vi da. Og ventet. Og ventet. Man starter en servering, man blir tørst av å vente, må vite.

Pontius (piloten) presentere seg igjen på høyttaleren. Bad news. Han forteller nemlig at den personen vi ser forlate flight deck er styrmannen, han har gått ut på arbeidstid. Not good, omsider begynner bjeller å kime stille, stille. Pontius (Piloten) forteller videre at man har satt igang leting etter en erstattende styrmann. Og at vi rykker stadig (men veldig sakte) frem i de-ice køen.

Man er fremdeles tørst. Tørsten blir tilfredsstilt. Pontius (Piloten) igjen, very bad news. Man har funnet en styrmann (yay!) men han er innesnødd (no yay!). Så vi blir sendt i land igjen, dette flyet skal ingen steder i kveld.

Vel i gaten råder kaos, som forventet. Men damen i gaten er voksen, hun ber alle om å være stille (ikke ordene hun brukte, men Gentleman som man er vil man ikke sitere). Så begynner hun å rope opp navn. Unge Gandalf deriblant. Gullgutta, med andre ord. Good news, vi er booket om på en 23-og noe avgang, siste til Bergen med andre ord. Avgangen skal gå fra gate fjernparkering. Gullstuen inntas, med dette-skal-ikke-lønne-seg-for-SAS mentalitet.

Time well wasted, og vi møter opp i gate fjernpark. Ned i kjelleren, ombord i buss og ut til en Q400. Ombord, finner plass, let`s go! Ny Pontius (Piloten), "denne flyver er syg". Og buss er på vei for å hente oss. Bjellene er nå øredøvende høylytte. Alvoret i situasjonen er i ferd med å gå opp for (føler seg ikke så ung lenger) Gandalf.

Frem og tilbake er dobbelt så langt. Vi får beskjed om at man beklager det inntrufne, men vi har heldigvis flere fly. Okei, da. Ny buss, ny Q400. Samme Pontius (Piloten) (I grunnen samme crew), men ny høyttaler. "Denne flyver er osse syg". Hlvte! Men ikke så syg som den forrige, nesehjulet er noget nedseget. Dvs, det mangler godstoff i støtdemperen. Fyllefolk (altså ikke fulle folk!!) er på vei for å avhjelpe situasjonen. God Knall.

Så kommer han forsyne meg på høyttaleren igjen. "Det gik sgu ikke!" Ny buss osv.....

Klokken blir konsultert (det har den egentlig vært hele tiden), den viser nå 02:30! Steike!

Inn igjen, alt er stengt. Man tilbyr hotell for de som ønsker det. Tenke, tenke, tenke. København er en døgnåpen by. What to do, what to do! Bestemmelse fattes, jeg skal hjem. Lige NU!

Ny avgang, ny buss, ny Q400, nytt mannskap, men samme gate og (føler seg urgammel) Gandalf. I halv femtiden om morgenen kommer man seg avgårde, lander på Flesland omtrent når det er tid til å gå på jobb fredags morgen. Man drar hjem. Hjemmekontor er fortreffelige greier.

Så nå sitter jeg her. I København. Og skal hjem i morgen ettermiddag (dvs, i dag, klokken er over midnatt). Ringer det bjeller?'

You Bet!

Mvh,

Last edited:
Danskene sliter fremdeles med dette, ser jeg.

La oss gå fire-fem år tilbake i tiden. (Fremdeles) unge Gandalf har vært i Brüssel en snartur, og starter sin hjemreise via Kastrup (se så flink jeg er, ingen kode!). Nuvel, etter et besøk på gullstuen er det tid for hjemreise. Pontius Piloten hilser pent velkommen ombord, og informer om at vi har en slot grunnet været på Kastrup. Det burde ha ringt en bjelle allerede nå, men det gjorde det ei. Nok om det.

Vi kommer oss avgårde sånn cirkumsarium halvtimen etter oppsatt rutetid, nietski probliemski med å rekke neste avgang fra Kastrup til Flesland. På den tiden hadde SAS en avgang 20-og noe til Bergen, det var målet.

Vel fremme på Kastrup forteller purser oss at vi må få fart på skoene for å rekke nevnte avgang. Men vi er heldige, vi parkerer på nabogaten. Gode greier.

Vel ombord i 20-og noe MD-80-en, ny Piontius (Piloten) som kan informere om at vi blir nok stående her en stund, vi er nummer tretten på de-ice. Igjen, ingen bjelle som burde ha ringt ringte.

Så der satt vi da. Og ventet. Og ventet. Man starter en servering, man blir tørst av å vente, må vite.

Pontius (piloten) presentere seg igjen på høyttaleren. Bad news. Han forteller nemlig at den personen vi ser forlate flight deck er styrmannen, han har gått ut på arbeidstid. Not good, omsider begynner bjeller å kime stille, stille. Pontius (Piloten) forteller videre at man har satt igang leting etter en erstattende styrmann. Og at vi rykker stadig (men veldig sakte) frem i de-ice køen.

Man er fremdeles tørst. Tørsten blir tilfredsstilt. Pontius (Piloten) igjen, very bad news. Man har funnet en styrmann (yay!) men han er innesnødd (no yay!). Så vi blir sendt i land igjen, dette flyet skal ingen steder i kveld.

Vel i gaten råder kaos, som forventet. Men damen i gaten er voksen, hun ber alle om å være stille (ikke ordene hun brukte, men Gentleman som man er vil man ikke sitere). Så begynner hun å rope opp navn. Unge Gandalf deriblant. Gullgutta, med andre ord. Good news, vi er booket om på en 23-og noe avgang, siste til Bergen med andre ord. Avgangen skal gå fra gate fjernparkering. Gullstuen inntas, med dette-skal-ikke-lønne-seg-for-SAS mentalitet.

Time well wasted, og vi møter opp i gate fjernpark. Ned i kjelleren, ombord i buss og ut til en Q400. Ombord, finner plass, let`s go! Ny Pontius (Piloten), "denne flyver er syg". Og buss er på vei for å hente oss. Bjellene er nå øredøvende høylytte. Alvoret i situasjonen er i ferd med å gå opp for (føler seg ikke så ung lenger) Gandalf.

Frem og tilbake er dobbelt så langt. Vi får beskjed om at man beklager det inntrufne, men vi har heldigvis flere fly. Okei, da. Ny buss, ny Q400. Samme Pontius (Piloten) (I grunnen samme crew), men ny høyttaler. "Denne flyver er osse syg". Hlvte! Men ikke så syg som den forrige, nesehjulet er noget nedseget. Dvs, det mangler godstoff i støtdemperen. Fyllefolk (altså ikke fulle folk!!) er på vei for å avhjelpe situasjonen. God Knall.

Så kommer han forsyne meg på høyttaleren igjen. "Det gik sgu ikke!" Ny buss osv.....

Klokken blir konsultert (det har den egentlig vært hele tiden), den viser nå 02:30! Steike!

Inn igjen, alt er stengt. Man tilbyr hotell for de som ønsker det. Tenke, tenke, tenke. København er en døgnåpen by. What to do, what to do! Bestemmelse fattes, jeg skal hjem. Lige NU!

Ny avgang, ny buss, ny Q400, nytt mannskap, men samme gate og (føler seg urgammel) Gandalf. I halv femtiden om morgenen kommer man seg avgårde, lander på Flesland omtrent når det er tid til å gå på jobb fredags morgen. Man drar hjem. Hjemmekontor er fortreffelige greier.

Så nå sitter jeg her. I København. Og skal hjem i morgen ettermiddag (dvs, i dag, klokken er over midnatt). Ringer det bjeller?'

You Bet!

Mvh,

Hahaha, godt skrevet. Men du hadde vel mye tid til å finlese innlegget ;)

Au da.. snakk om alle (gode) ting er tre osv.. ja ja,
ble nesten sliten - bare av å lese jeg; så den største
medfølelse fra denne kanten! ^_^

Det nærmerste jeg har vært sånne problemer på Kastrup er å skli rundt i en 330, da de tydeligvis hadde glemt å legge om til vinterdekk.

Jeg var 90 minutter forsinket med SK406 i går, pga deicing-kø. Havde heldigvis 4 timer connection time på ARN, som jo så blev til noget mindre. Smertefri deicing på ARN, CA911 fløj til tiden!

Hva er problemet på Kastrup? Er det mangel på utstyr eller kompetanse?

I dag (fredag) gikk det veldig greit, vi gjorde oss ferdig med møtet på rekordtid og booket om til 14:10 til Flesland i stedet for opprinnelig 16:20. Hørte på radioen i taxien på vei til Naviair i morges at det hadde vært problemer for togtrafikken, men ingen ting om luftfarten.

Så flere brøytelinjer i drift, og ganske mange nye Øveraasen sweepere. Det var ikke mye på de-ice, men jeg la merke til at de brukte rimelig god tid på en Delta 757 før den dro avgårde. Tror også det var noe glatte problemer mellom C og B piren, en SAS A333 sto lenge og ventet på en Aeroflot A319 som sto i veien. Aerofloten gjorde en 180 grader sving til slutt, med hjelp av follow me slik at 333-en kom seg inn og til gate. Det hadde bygd seg opp en liten kø bak tripell treeren, og sandbil var veldig travel midt oppi det hele. Tror nok det var glatt apron som var skylden.

Vel, vi kom oss avgårde på skarpeste rutetid. Uten de-ice.

Mvh,

Tydeligvis samme problem i kveld på Kastrup. Mitt fly OSL - BGO 20:15 ble 90 min forsinket pga. de-ice kø i CPH i kveld. Er de ikke vant til snø i Danmark?

Tydeligvis samme problem i kveld på Kastrup. Mitt fly OSL - BGO 20:15 ble 90 min forsinket pga. de-ice kø i CPH i kveld. Er de ikke vant til snø i Danmark?
Nei. Der kan være år, hvor Danmark måske får 2 cm snø i alt, eller år hvor det er regn fremfor snø i hele vinterperioden.

Men når der kommer 20-40 cm (enkelte steder i Danmark har man nu over ½ meter) snø på 2-3 dage, så stopper næsten alt. Fly, tog (ikke så slemt denne gangen som tidligere år), busser og biler får problemer. Folk forventer heller ikke, at snøen kommer så tidligt som den er kommet i år. De sidste mange år har vi først fået snø engang i januar eller februar. Nogen gange har vi bare haft lidt frost, men ikke noget snø.

Derfor er der mange som ikke har fået vinterdæk på deres biler, og nu melder automekanikerne om at det næsten er umuligt at få tid til at få skiftet til vinterdæk.

At der er snø i Danmark er ganske normalt om vinteren, men jeg tror forskellen er, at danskerne ikke forventer det, fordi der er år hvor der ikke er noget. Så håper man bare på, at der heller ikke kommer noget i den kommende vinter. Også kommer der en masse, uten at man var helt klar til det.

Som en dansk rapper engang sang i en julerap:
"Det er vinter, man forventer vel lidt kulde og sne
Men det' da klart at så'n en sag må komme bag på DSB"
(Sne er det danske ordet for snø. DSB er den danske utgave af NSB).

Derfor er der mange som ikke har fået vinterdæk på deres biler, og nu melder automekanikerne om at det næsten er umuligt at få tid til at få skiftet til vinterdæk.

Vil våge meg til å påstå at Danske vinterdekk ikke er beregnet for samme snøbruk som de Norske. Snakker av erfaring...

Er jo ikke bare i Danmark det er problemer når det kommer snø, hører jo om stengte skoler i UK om dagen, og det var jo også trøbbel på Frankfurt.

At I nordmænd er vant til sne fra Oktober til April, betyder jo ikke at resten af verden er så heldigt stillet. Kaos i Hamburg i fredags, og her hørte jeg at det var lignende billeder i bl.a. Frankfurt, Berlin og UK også.
Naturligvis har CPH ikke den samme rutine med snevejr som OSL eller TRD...

CPH er med tiden blevet udvidet inden for et meget afgrænset område qua placeringen i tæthed på de forskellige byer. Det gør at man ikke har kunnet udbygge taxiways, de-icing platforms etc. på den mest optimale område som f.eks. på Gardermoen. Det skaber derfor kapacitets problemer, og når 04R samtidig er i brug for start så skaber det problemer med incoming og outgoing trafik. Nordic Aero har de-icing på platform B og de fleste Star Alliance har på platform A, begge platforme med begrænset kapacitet og dårligt placeret (specielt platform A) i forhold til start på 04R.

Yderligere er antallet af widebodies væsentlig større i CPH end på Gardermoen, og kan optage meget tid og materiel på de-icing platformene.

God søndag

I startfasen kan det nok bli litt problematisk for mange flyplasser,
som ikke er vant til såpass mye snø - på kort tid. Og som en litt
"halv-veis" off-topic sak, kan man jo være glad for - at man ikke
bor i Danmark (rett nedenfor en glatt vei) og at fire biler ikke
har laget (et stadig større) hull i murhuset på under tolv timer:
http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=10019630

Back