Quote:
Originally Posted by FlightDeck
Det står ikke i artikkelen, men SAS har bestilt 12 CRJ900 til eget bruk. Såvidt jeg husker ble det bestilt 27 CRJ900 og Q400 fly, men flere av disse skal til Widerøe, Estionan og airBaltic.
|
SAS har aldri hatt 27 Q400. Disse tallene inkluderer 4 WF fly, og ut over dette 7 fly i
SAS Sverige.
SAS Danmark har hatt 16 Q400, men aldri mer enn 14 i full produksjon. De bestilte CRJ900 kommer kun til
SAS Danmark. Opprinnelig var firm orders 10 fly, men dette er nå endret til 12 fly; Så pr d.d. skal 12 CR9 erstatte 14 Q4.
Imidlertid så blir det ikke helt riktig å sammenligne disse tallene, bl.a. p.g.a. at CR9 ikke kan fly til
LCY, og at det helt sikkert er en del tynne ruter som ble fløyet med Q400 i
SAS som ikke kan forsvare en CR9. Ellers så åpner jo rangen til CRJ900 (som gjør at det skal fly direkte uten mellomlanding fra Goose Bay til
CPH) for helt andre ruter enn Q4 fløy. Roma, Moskva og Bucharest er nye destinasjoner, hvorimot enkelte tynne ruter nok kan forsvinne på permanent basis....
Men her er nå flyet - vakkert som f.... etter min mening!
Krok