Quote:
Originally Posted by LN-AFG
Av de tre kandidatene er ikke F-35 ett sinnsykt dyrt alternativ som bare fortsetter å bli dyrere?
|
Jo det vil jeg tro. De har holdt på å utvikle JSFen i ganske mange år, selv også Eurofighteren har blitt det, og lang utviklingstid er vel nesten synonymt med dyr innkjøp. Men Eurofighteren flyr nå, og JSFen ikke vil fly operativt på en stund.
Men nå har jo forsvaret "problemer" med å holde F-16 i luften pga økonomi, og hvordan skal det gå når de ikke får mer i støtte og da kjøper Eurofighteren?
Personlig synes jeg at det skal velges Gripen. Norsk industri vil tjene bra på dette, ikke så dyr i innkjøp som JSFen, mindre fuelforbruk (mao flere flytimer for pilotene), stort delelager "right-next-door"

Men det er jo også negative sider ved valg av Gripen som; ikke så teknologisk utviklet som JSF og Eurofighteren, ikke så manuvrerbar osv. Men hvis man ser på trusselbildet nå tildags så er det ikke så nødvendig med stealth og enorm manuvrering, da de vi "sloss" mot ikke er land, men gruperinger.
Men her er det politikk og økonomi som gjelder, i den rekkefølgen. Hvilket som er synd, for det vil mest sannsynlig gjøre at norge ikke vil få det flyet som vi er best tjent med. Men hvis det stemmer det som jeg har lest ett sted (at reglene er omgjort slik at det for JSF sin del ikke er nødvendig at det inngås industriavtaler i norge) så viser det at valget allerede er tatt og at anbudet er kun et spill for galleriet.
(Som andre sier her på forumet) Just my