Flyavgift i statsbudsjettet 2016

Status
Not open for further replies.
Det er vel ikke umulig at det ble justert som en følge av samtalene med ESA. Det kan vel ha vært akkurat slike ting som fikk ESA til å knurre.
 
Hele veien i denne avgiftsprosessen har det blitt forespeilet at FOT-rutene skulle unntas den nye avgiften. Men i forskriftene fremkommer ingen unntak for anbudsruter? Ref https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forskrift-om-endring-av-forskrift-om-saravgifter/id2500823/

Det kan være avgiften refunderes fordi det er staten som betaler for flygingen. Usikker på hva avtalen sier, men det kan ligge klausuler om det. Så et nullspill med byråkrati i begge ender.
 
Det kan være avgiften refunderes fordi det er staten som betaler for flygingen. Usikker på hva avtalen sier, men det kan ligge klausuler om det. Så et nullspill med byråkrati i begge ender.

Maksprisene ligger jo fast i anbudet, slik at selskapene (WF) må nødvendigvis legge dette til når de regner på tilskuddsbehovet.
 
Hallo. Det ligger en egen post i statsbudsjettet - 45 millioner - for å kompensere for avgiften på FOT-rutene.
 
Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og passasjeravgiften

VG skriver nå at SAS vurderer å flytte sine longhaul flighter ut av Norge med tanke på avgiften.
"22:26 05.06.16 DEL Del
SAS vurderer å flytte ruter på grunn av flyavgiften
SAS vurderer å droppe langdistanseflyginger fra Oslo Lufthavn Gardermoen etter innføringen av den omstridte flypassasjeravgiften, melder NTB.

Den særnorske flypassasjeravgiften på toppen av avgiftene som betales til Avinor, gjør det ifølge SAS-sjefen mindre attraktivt å fly fra Norge.

– Det finnes en grense for hva vi kan betale, sier Gustafson. Han mener den knallharde konkurransen spesielt på langdistanseflyginger kan gjøre det mer attraktivt å legge disse til andre flyplasser enn i Norge."
 
Last edited by a moderator:
Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og passasjeravgiften

Forstår ikke denne uttalelsen fra SAS. Skal ikke transferpassasjerer være fritatt? Norske passasjerer må vel uansett betale samme avgift om de reiser direkte eller via f.eks. København
 
Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og passasjeravgiften

VG skriver nå at SAS vurderer å flytte sine longhaul flighter ut av Norge med tanke på avgiften.

"22:26 05.06.16 DEL Del
SAS vurderer å flytte ruter på grunn av flyavgiften
SAS vurderer å droppe langdistanseflyginger fra Oslo Lufthavn Gardermoen etter innføringen av den omstridte flypassasjeravgiften, melder NTB.

Den særnorske flypassasjeravgiften på toppen av avgiftene som betales til Avinor, gjør det ifølge SAS-sjefen mindre attraktivt å fly fra Norge.

– Det finnes en grense for hva vi kan betale, sier Gustafson. Han mener den knallharde konkurransen spesielt på langdistanseflyginger kan gjøre det mer attraktivt å legge disse til andre flyplasser enn i Norge."

Forstår ikke denne uttalelsen fra SAS. Skal ikke transferpassasjerer være fritatt? Norske passasjerer må vel uansett betale samme avgift om de reiser direkte eller via f.eks. København

Kan hende samme materiell gir bedre økonomi fra CPH og ARN
 
Kan vel også være at det da blir dyrere med transferpassasjerer fra utlandet om de connecter på OSL. Må da betale avgift der, slipper det i ARN/CPH.

Synd for utviklingen.

Kim
 
Kan vel også være at det da blir dyrere med transferpassasjerer fra utlandet om de connecter på OSL. Må da betale avgift der, slipper det i ARN/CPH.

Nei, transferpassasjerer betaler ikke passasjeravgift.

En som reiser ARN-OSL-EWR eller EWR-OSL-ARN betaler ikke avgift. Kun transfer i Norge.

En som reiser OSL-EWR betaler avgift. Det samme gjør en som reiser OSL-ARN-EWR, men da på grunn av legget OSL-ARN.

Det samme vil gjelde med transfer innenlands. Hverken AMS-BGO eller AMS-OSL-BGO betaler avgift. Derimot vil både BGO-AMS og BGO-OSL-AMS betale avgift.

(Med forbehold om at jeg ikke har misforstått forskrifta helt.)
 
Last edited:
Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og passasjeravgiften

Kan hende samme materiell gir bedre økonomi fra CPH og ARN

Den eneste grunnen jeg kan se til det, er at passasjergrunnlaget synker i Norge. I så fall høres det ut som nok en bekreftelse fra flyselskapene på at avgifta er overraskende effektiv når det gjelder å redusere antallet flyreiser.
 
En passasjer som flyr OSL-EWR betaler samme avgift som en som flyr OSL-ARN-EWR, men sistnevnte "forurenser" mer. I tillegg forurenser sistnevnte mer over Norge, siden han ogå flyr strekningen svenskegrensen OSL (ikke så langt, but still). :rolleyes:
 
Leste stykket og tolket det mer dit at avgiften vil begrense muligheten for nye ruter. Ikke at de nødvendigvis vil legge ned de som finnes idag. Mulig Miami, kan være i faresonen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men avgiftene på cph var iallfall betydelig høyere tidligere. Hva er status etter denne avgiften egentlig. FRA og LHR har vel også veldig høye avgifter?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
SAS har selvsagt et poeng og det er en av fordelene ved at de har hjemmeområde i 3 ulike land. Når det er sagt så tror jeg også det handler litt om signaleffekten til Sverige som også vurderer en slik avgift.
 
Dette er "krisemaksimering" fra SAS sin side. MIA ruten er nok Ikke i faresonen. Det ryktes at cargo salget på den ruten er strålende og at passasjerene booker biletter over all forventing. En økning på kr 88 pr sete skremmer ikke Nordmenn fra å reise.
 
Når det gjelder flyselskapene og avgifter, så har alle akkurat samme mål: minst mulig avgifter. Alle utspill må sees på som PR med dette formål. Trusler er et vanlig virkemiddel, og hvis andre strategiske beslutninger kan evt pakkes inn i PR-historier som gavner saken, er det bare et pluss.
 
Egoistisk sett er jeg jo imot alt som begrenser luftfart i Norge.

Men i et litt større perspektiv er det ikke feil at forurensende aktiviteter blir skattet høyt, slik at vi ikke har råd til å gjøre alt vi vil. Avgift gir oss fremdeles et valg, men vi har kanskje ikke råd til både bil, biff og flyturer, så vi må velge en.

Sånn rent prinsipielt :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top