SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Ingen konkrete ruter som er nevnt i SAS sin Q2 2015 rapport, men det står følgende:

The long-haul fleet will be expanded with three more aircraft

Det høres vel ut som at SAS planlegger å beholde tre ekstra A340-maskiner. Da bør det være god kapasitet til nye ruter.

Telekonferanse med SAS nå:

- Denne annonseringen om 3 nye fly er helt nå, den er ikke relatert med at de A330 Enhanced og A350 bestillingene som allerede er gjort. Heller ikke den ene maskinen som de planlegger å øke flåten med for å fly ARN-HKG.

- SAS har enda ikke forhandlet ferdig kontrakter eller avtaler med leasingselskaper. De sier at de både ser på muligheter for A340-maskiner og A330-maskiner.

- Ser på nye destinasjoner både ut av OSL, ARN og CPH. Kommer til å konsentrere seg om "Northern Hemisphere", destinasjoner som vurderes er både i Nord Amerika og Asia.

- De vil ha alt på plass for noe lanseres (fly, slot-tider, etc.). Men vi kan vente en annonsering "rather soon".

- Ser på nye destinasjoner både ut av OSL, ARN og CPH. Kommer til å konsentrere seg om "Northern Hemisphere", destinasjoner som vurderes er både i Nord Amerika og Asia."

Så har man i hvert fald ikke sagt for mye. Gætter også på en destination et sted i universet. Ej, vi får se. Tror ikke på ORD, men kanske LAX og flere ruter til Kina.

Får virkelig håpe det kommer en Asiarute fra OSL og at de ikke velger å følge den reaksjonære strategien de har fulgt frem til nå der de ikke har åpnet noe før DU har kommet de i forkjøpet. SAS har en fordel mtp bilaterale avtaler og overflyvningsrettigheter og det bør de benytte seg av, etablere eksempelvis en Kinarute før DU på et eller annet tidspunkt kommer.

ARN-TYO! Den linjen har jag väntat på sen jag började nördade ner mig i flyg. Perfekt utom räckhåll från mellanösternbolagens mördande konkurrens.

ARN-TYO! Den linjen har jag väntat på sen jag började nördade ner mig i flyg. Perfekt utom räckhåll från mellanösternbolagens mördande konkurrens.

Ja, den skulle vara en dröm men jag hoppas inte på för mycket.

Allra helst skulle jag förstås se ARN-SIN men den kan jag glömma direkt.

Telekonferanse med SAS nå:

- Denne annonseringen om 3 nye fly er helt nå, den er ikke relatert med at de A330 Enhanced og A350 bestillingene som allerede er gjort. Heller ikke den ene maskinen som de planlegger å øke flåten med for å fly ARN-HKG.

- SAS har enda ikke forhandlet ferdig kontrakter eller avtaler med leasingselskaper. De sier at de både ser på muligheter for A340-maskiner og A330-maskiner.

Så det vil si antagelses om og beholde tre A340 da er litt forhastet? Og at vi snakker om fire maskiner ekstra? Dvs HKG-maskinene plus tre til?

Det skal vel sies at det er noen ledige A330-343X og A330-300E i markedet. Blant annet en relativt ny som nettopp kom off lease fra SQ

De vil ha alt på plass for noe lanseres (fly, slot-tider, etc.). Men vi kan vente en annonsering "rather soon".

Kanskje lurt og forsøke det denne gangen. 2 av de 3 siste lanseringene har jo manglet det

Får virkelig håpe det kommer en Asiarute fra OSL og at de ikke velger å følge den reaksjonære strategien de har fulgt frem til nå der de ikke har åpnet noe før DU har kommet de i forkjøpet. SAS har en fordel mtp bilaterale avtaler og overflyvningsrettigheter og det bør de benytte seg av, etablere eksempelvis en Kinarute før DU på et eller annet tidspunkt kommer.

Norwegian är nog inte välkomna till Kina förrän norska regeringen framfört en officiell ursäkt till kommunistiska regeringen i Peking.
Tydligen är diplomatiska relationerna mellan Norge och Kina fortfarande iskalla efter Nobels fredspris delades ut.

Jag gissar att SAS nu kommer behålla minst 7st A340-300 in på 2020-talet.
OM SAS kommer leta efter begagnade A340-300 kanske Finnairs A340-300E kan vara intressanta? Finnair har världens nyaste A340-300E flotta tror jag....

Last edited:
Så det vil si antagelses om og beholde tre A340 da er litt forhastet? Og at vi snakker om fire maskiner ekstra? Dvs HKG-maskinene plus tre til?
De ble eksplisitt spurt i telco om dette var gamle nyheter som var rapportert før, og om det var bestemt hvilken flytype.

Da sa SAS at dette var en ny utvidelse og kom i tillegg til A330/A350 bestillingen og vedtaket om å beholde en maskin for ARN-HKG.

Når det gjaldt flytyper så ble det sagt at de nå skulle forhandle med leasingselskaper, og at de både så på A330 og A340. De kommenterte også at mye hadde skjedd de siste årene med kapitalkostnadene på A340.

Så antakelsen om at det blir SAS sine eksisterende A340 var kanskje litt forhastet, men jeg ser vel sannsynligheten som stor for dette. Dette er jo maskiner som er rundt 13 år, med en ganske nedslitt kabin, etc.

Blir uansett spennende! :)

Alltid spennende når nye ruter et oppe til diskusjon. :)

Personlig høres OSL-SFO ut som noe som klinger godt i ørene. En direkterute til vestkysten burde virkelig være oppe til diskusjon. BKK savnes av mange( ikke meg ), men den er nok 110% utelukket pr i dag, med både DY og TG( alliansepartner) på ruten.

Skal jeg ønske meg en ny LH-rute for SAS fra OSL så blir det SFO eller MIA, men ekspert-vurderingene overlater jeg til resten av forumistene! :D

Norwegian är nog inte välkomna till Kina förrän norska regeringen framfört en officiell ursäkt till kommunistiska regeringen i Peking.
Tydligen är diplomatiska relationerna mellan Norge och Kina fortfarande iskalla efter Nobels fredspris delades ut.

Jeg er enig i at det kommer nok til å ta en del tid før DU er på plass i Kina pga årsaker du nevner men det kommer til å skje før eller siden, og det er derfor jeg mener at SAS (dersom det er mulig) bør utnytte dette da de tross alt er et skandinavisk selskap. Dersom en Kinarute til OSL viser seg å være umulig pga det diplomatiske klimaet så bør de se mot andre asiatiske destinasjoner. Mitt poeng er at SAS bør utnytte det meget begrensede direktetilbudet mellom OSL (og ARN, noe de nå signaliserer at de skal gjøre) og Østen før noen andre kommer. Men kjenner jeg SAS rett så gjør de ikke det før noen andre gjør det og de dermed blir tvunget til det. Jeg håper jeg tar feil.

Når det gjaldt flytyper så ble det sagt at de nå skulle forhandle med leasingselskaper, og at de både så på A330 og A340. De kommenterte også at mye hadde skjedd de siste årene med kapitalkostnadene på A340.

Selvsagt, men det er også et vippepunkt her da kommer leasingkostnadene for langt ned er det mer lønnsomt for leasingselskapene og ta flyet til skrapern og selge delene. Samtidig som SAS må ha leasingkostnadene på en eventuell A340 lave nok til at det oppveier de økte driftskostnadene mot en A330

Så antakelsen om at det blir SAS sine eksisterende A340 var kanskje litt forhastet, men jeg ser vel sannsynligheten som stor for dette. Dette er jo maskiner som er rundt 13 år, med en ganske nedslitt kabin, etc.

Uansett hva de velger som må de jo rekonfigurere maskinen til ny SAS standard. Men for SAS vil det selvsagt være en besparelse og benytte seg av en maskin de kan beholde lengst mulig. For og ta et tall så vil jo enhetskostnaden for kabinombyggingen bli 50% lavere på en maskin man kan beholde i 6 år vs 4 år

Jeg er enig i at det kommer nok til å ta en del tid før DU er på plass i Kina pga årsaker du nevner men det kommer til å skje før eller siden, og det er derfor jeg mener at SAS (dersom det er mulig) bør utnytte dette da de tross alt er et skandinavisk selskap. Dersom en Kinarute til OSL viser seg å være umulig pga det diplomatiske klimaet så bør de se mot andre asiatiske destinasjoner. Mitt poeng er at SAS bør utnytte det meget begrensede direktetilbudet mellom OSL (og ARN, noe de nå signaliserer at de skal gjøre) og Østen før noen andre kommer. Men kjenner jeg SAS rett så gjør de ikke det før noen andre gjør det og de dermed blir tvunget til det. Jeg håper jeg tar feil.

Hvordan er statusen for SAS og overflyvningsrettigheter over Sibir/Russland?

Hvordan er statusen for SAS og overflyvningsrettigheter over Sibir/Russland?

De er forhandlet frem med tanke på SAS, ene og alene!
Slik det er i dag vil SAS enkelt kunne forhindre DY ekspansjon til viktige Asiatiske markeder fra Skandinavia dersom de er litt taktiske i sin ekspansjon.
Dog er jeg redd for, som SQ321 skriver, at det ikke skjer før noen andre gjør det først og det egentlig er for sent...

Slik jeg leser det ønsker man å beholde de tre eksisterende, men 'truer' eierne med at det finnes alternativer dersom de ikke får maskinene til de betingelser man ønsker .. ;)

Nå lurte jeg på om de hadde noen begrensinger, eller om de bare kan kjøre på med nye ruter?

De kan fritt benytte seg sv de overflyvningene som er avtalt med Russland.
De går på pr kand man skal fly til og ikke totalt sett over Russland.

Last edited:
Back