Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-10-2007, 22:48   #1
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Default Språkbruk og holdninger på forumet....

Jeg synes en del av den feel-good-stemningen som et par år har hersket på forumet er i ferd med å reduseres.

Litt ampert til tider rett og slett. Sinte meldinger, uhøflige svar, flisespikking. Og da er det ikke så moro å komme hit.

Ingen navn, ingen spesielle episoder. Bare en litt snikende kjip følelse.

Kyrre
atck is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2007, 22:52   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Språkbruk og holdninger på forumet....

Jeg er helt enig, det er krassere, det er en del person forfoegelser, uhoefflige svar og tildels sinne (baade ubrettighet og berettiget). La oss alle forbedre oss, tenke oss om litt foer vi poster....

Finn Erik
Old 14-10-2007, 23:04   #3
B767
ScanFlyer Gold

B767's Avatar

synes også at noen behøver ikke å spore helt av fra det temaet det handler om til noe helt unødvendige snakk..
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2007, 23:08   #4
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:
Originally posted by Vede

Mitt svar til krølle dere tenker på her eller?
Faktisk leste jeg den låste posten etter at jeg hadde skrevet denne posten.
Det er forøvrig likegyldig hvem som har skrevet hva. Jeg synes på generelt grunnlag at det har vært en del kjipe meldinger. Det har ikke vært sånn siden det stod på som verst i Avinor.

K
Old 14-10-2007, 23:43   #5
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by atck

Jeg synes en del av den feel-good-stemningen som et par år har hersket på forumet er i ferd med å reduseres.

Litt ampert til tider rett og slett. Sinte meldinger, uhøflige svar, flisespikking. Og da er det ikke så moro å komme hit.

Ingen navn, ingen spesielle episoder. Bare en litt snikende kjip følelse.

Kyrre
enig her Kyrre,
Det er tydelig at noe selvdisiplin er noe mange må utøve hyppigere.
Diskuter fakta , gjerne med glimt i øyet.
Men banning og annen ilterhet hører ikke hjemme her på forumet.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2007, 00:00   #6
Dag-Yngve
ScanFlyer Blue

Folk må da for faen i helvete si hva dem vil
Dag-Yngve is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2007, 00:05   #7
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Quote:
Originally posted by Dag-Yngve

Ikke på dette forumet takk!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2007, 00:14   #8
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Quote:

Ikke morsomt. Atck har et meget godt poeng: At vi viser et minimum av respekt for hverandre, og kanskje til og med litt mer, er noe av det som smører forumet og gjør dette til et interessant og ganske hyggelig sted å være.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2007, 00:24   #9
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:

Quod erat demonstrandum.

Det er mulig det var et forsøk på å være morsom men uansett motiv så illustrerer det saken min ganske godt.

Old 15-10-2007, 00:57   #10
Utflyttet
Ute på tur

Quote:

Lykke til utenfor forumet. Takk for deg.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2007, 01:07   #11
Utflyttet
Ute på tur

Men tilbake til topic. Jeg er helt enig. Det siste halvåret har det dukket opp en del brukere som tror at forumet er en tavle der man kan si og mene alt. Dette er et tema som også grenser mot en debatt som har vært oppe flere ganger: offtopic-prat.

Jeg har ikke tenkt ta noe ny runde på om vi skal gjøre noe med det å skille offtopic og fly, men det jeg ser er at de fleste tilfellene vi har hvor brukere har fått tilsnakk eller har vært sendt i tenkeboksen, så er det tråder hvor tema og prat har vært offtopic.

For moderatorene er det og en langt mer flytende grense med tanke på at man skal tillatte offtopic, men finne en balanse for hvor tilsnakk eller annet er passende. Hadde vi hatt et klart skille så hadde det vært me enklere å ta noen for å være offtopic og evt. flytte en tråd, samt gi tilsnakk, slik at de som vil holde flyprat til flyprat kan gjøre det.

Jeg vet vi har sagt en stund at vi holder på å flytte forumet og siden alt skjer på frivillig basis er det ting som tar mer tid enn planlagt. Når vi en gang kommer frem i nytt hus og har bedre muligheter så kommer jeg til å sikte på å ta en debatt om flere endringer jeg føler tiden begynner å bli moden for:

- skille ut offtopic til et eget sted.
- lage skrevne regler for hva som er tillatt, tydelig er det en del misforståelser med at nye brukere ikke kjenner gammel kultur her på haugen.
- lage en liste med ord som automagisk setter folk i tenkeboksen eller straffer de på noe vis, så vet folk nøyaktig hva de skal forholde seg til.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2007, 05:55   #12
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hvis man ser på de andre her inne som sine venner vil både språket og stemningen bli bedre... Venner diskuterer også flere emner - så helt offtopic vil nok fjerne noen venner også.
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2007, 06:27   #13
krølle
ScanFlyer Crusty

jeg legger meg flat og beklager til Vede og hans kollegaer. Trodde der fantes takhøyde for litt ironi, i denne bransjen er ironi noen ganger det viktigste for å holde hjula igang, de fleste kunne med selvsyn se at det ikke var Norport's feil med alle delayer. Nok engang beklager at ironien ikke ble forstått.

Ps. Forøvrig hadde jeg fri når A300 var her, jeg tror mer på samarbeid uansett hvor du jobber enn fiendskap, defor tar jeg gjerne et tak hvis det kan hjelpe Dy/Norport

Men som sagt Vede, sry
krølle is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2007, 06:34   #14
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Husk at ironi er vanskelig å tyde når man leser det...man mangler kroppsspråket som jo er en viktig del av vellykket ironi. Den beste ironien er uansett selvironien...
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2007, 07:33   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally posted by EB

Hvis man ser på de andre her inne som sine venner vil både språket og stemningen bli bedre... Venner diskuterer også flere emner - så helt offtopic vil nok fjerne noen venner også.
Helt enig med broder EB, et eget Offtopic Forum vil fjerne venner - jeg er en av dem som vil forsvinne hvis vaare kjare offtopic blir lagt i egen traad....
Old 15-10-2007, 07:55   #16
Herlov
ScanFlyer Molded

Jeg er enig i at det har sklidd ut det siste året. Jeg ser klare tendenser til blant annet umodenhet og uvitenhet, som kanskje kan skyldes alder i noen tilfeller.

Men det er heller ikke til å legge skjul på at enkelte som frekventerer forumet er svært hårsåre og paranoide. Når en kommentar som helt åpenbart er en spøk og til og med avsluttes med en må man la være å komme motangrep, (så lenge spøken er innenfor anstendighetens grenser). Noe takhøyde må det være. Når trusler om å forlate forumet fremsettes med jevne mellomrom av samme brukere mister trusselen effekt og brukeren troverdighet.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2007, 08:31   #17
imm
ScanFlyer Crusty

Uenighet vil det alltid være, og man bør ha lov å diskutere dette. Men enig at det bør gjøres på en anstendig måte, uten å bruke stygge ord.
Når noe skrives oppfatter kanskje andre ting for å være mer krasst enn det er ment til fra avsender.
Old 15-10-2007, 08:45   #18
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Jo, det har vært en utskifting på forumet og der ser man jo en tydelig trend. Og den blir nok hjulpet godt på vei av velmente "sleivspark" og artigheter mellom kjente medlemmer. Problemet er at den som leser en evt "liksomtøff" post muligens ikke kjenner bakgrunnen til hverken avsender eller mottaker og tar da hverken ironi eller ironisk ironi eller ironisk sarkasme ( ) osv. Og da skaper tonen en presedens: Det er akseptert å bruke harde ord...

Dette var ikke ment som en tråd der man skal gå ut og ta enkeltpersoner eller enkelttråder. For det er som oftest en grunn til at det har blitt som det har blitt.

Jeg tror ikke det er nødvendig med en større oppvask. Som oftest vil en liten oppmerksomhet som dette faktisk være nok til å få et forum back on track.

Kyrre
Old 15-10-2007, 08:49   #19
Isbamse
ScanFlyer Molded

Det er ikke noe problem med litt OT-prat, men noen skrevne regler for hva som kan skrives er velkomne. Alminnelig høflighet skader ikke, og moderatorene bør kanskje oftere enn ta frem utelukkelsesriset som står bak speilet?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2007, 09:31   #20
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:

Da har du ikke helt fått med deg poenget her.

Jeg har også vært blant dem som mener at enkelte her inne ikke har den nødvendige grad av folkeskikk. Når dette parres med manglende innsikt, så tryner det for noen. Uenighet er noe helt annet, noe som diskuteres hver dag her på Forum.

Som du skriver atck, ingen nevnt, men jeg skal ærlig innrømme at jeg har notert en håndfull nick som oftest skjærer ut.....
JetBlue is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules