![]() |
|
![]() |
#1 |
Aviation Junkie
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
|
![]()
Som lovt i "trip-reporten", så legger jeg ut litt bilder fra min tur til Kiev. De aller fleste er fra museumet ved Zhulyany-flyplassen (IEV). Her var det utrolig mye artig å se, og kun dette museumet alene er verd turen. Også veldig positivt at flyene vedlikeholdes, fly restaureres og samlingen utvides. Det ble selvfølgelig utrolig mange bilder og litt vanskelig å velge ut hvilke jeg skulle poste her, men tror jeg har fått ett greit utvalg. Starter først med ett fra en samling militær-matriell i selve Kiev.
![]() Nei, det er ikke en DC3 ![]() ![]() Merkelige ting flyr over oss ![]() ![]() Og så var vi på museumet. For ett syn som møtte oss. En TU-104 ![]() Mig 15 ![]() Yak-18PM ![]() Burde vel ikke trenge noen presentasjon (IL-62) ![]() Og hva finner man når man snoker litt rundt i en IL-62? ![]() ![]() Cockpiten ![]() En eldre Ilyushin. IL-18 ![]() En annen stor maskin. IL-86 ![]() En av den litt mer agresive typen. SU-25 ![]() Yak-28U ![]() Denne er vel litt mer kjent. IL-76 ![]() ![]() Så litt kremvispere. MI-24 (Hind). Har i grunn alltid innbilt meg at disse er større, men er jo fryktinngytende nok. ![]() MI-4a. Har de sett på tegnefilmer når de tegnet dette ![]() ![]() MI-2 ![]() Nå begynner vi å snakke om store helikoptere. MI-6 ![]() Også de litt mer merkelige helikopterene igjen. KA-25PL og KA-27PL. ![]() Jeg klarer ikke helt å bestemme meg om denne er stygg eller kuul. Antageligvis så stygg at den er kuul. ![]() ![]() TU-22M-0 ![]() TU-134UBL ![]() Fra venstre: TU-22M-0, TU-22M-2, TU-22M-3 ![]() Man kan ikke annet å bli grepet av litt ærefrykt når man vandrer rundt her. TU-142M-3 ![]() Nok en kjenning (i hvertfall for oss på OSL) TU-154 ![]() TU-134A ![]() Artig liten ting. AN-2 ![]() Yak-3 ![]() Mig 21 ![]() Anatra ![]() Avslutter med ett par bilder fra Kiev Borispol flyplass. Først en Yak-40 ![]() An-24 ![]() Okay, så måtte jeg ta med ett vestlig fly også. Jeg klarer ennå ikke bestemme meg for om jeg liker fargen. Annerledes i hvertfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2006
Posts: 540
|
![]()
Aiaiai... kjempebilder. Det er noe eget med russiske fly ja. Museet der ser virkelig ut til å være verd et besøk..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
|
![]()
Flotte bilder! Jeg blir rent misunnelig! Dette hadde vært mekka for meg!
Foresten: "Merkelige ting flyr over oss" - Dette er en Kamov 226, Sivilt Helikopter, brukt blant annet i SAR rolle.:-p Quote:
![]() Rariteter som f.eks Mi-24 Hind har f.eks spesialstål i rotorbladene som skal tåle fulltreffer av f.eks 12,7mm projektiler. Drifstofftankene er fylt med et skum som kan minne om de sekskantede cellene i en bikube, og gjør at direktetreffer av mitraljøser ikke har nevneverdig inflytelse på drivstofftilførselen. Den har også panser rundt cocpit, noe som gjør maskinen ekstra tung. Dette igjen gjør at den ikke kan hovre (stå stille i lufta) mao den må være i bevegelse (ca 120 km/t) ellers detter den ned. Annen raritet: An-2 (dobbeldekker)- et forhistorisk fly som fortsatt er i tjeneste i mange land (bananstater) som kun opererer russisk materiell. Til sist vil jeg nevne at russeren produserer et av verdens mest avanserte jagerfly (ikke avbildet her) Su-27 serien. Bl.a. Su 34 som er et Luft-til-bakke angrepsfly med side-by-side cocpit. Det har faktisk tekjøkken og toalett rett bak førersetene, og piloten kan stå oppreist i cocpit. ![]() ![]()
__________________
http://home.online.no/~dhaaeide/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Veldig bra! Likte spesielt Lisunoven og Frogfoot.
Men forsiktig med å kalle det russisk. Du har vært i Ukraina - og deres forhold til storebror Russland er omtrent som Norges i 1906 ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Drømmetur og drømmebilder.
Takk DYflyer Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
|
![]() Quote:
__________________
http://home.online.no/~dhaaeide/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Doodlebugger
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo / Nordsjøen
Posts: 470
|
![]()
Hei,
Quote:
Så også en utgave av Mi 24 demonstrert på et flystevne i England i fjor, virket ikke så voldsomt tung i forhold til motorkraften der den skrudde seg rett oppover. Eders Knut Erik |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
|
![]() Quote:
Jeg vet det er andre slike forhold som russeren ikke liker iom opløsningen av sovjet- bla annet at en større del av de strategiske bombeflyene står lagret utenfor Russlands grenser, og at de har store problemer med å "få de tilbake".
__________________
http://home.online.no/~dhaaeide/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
|
![]() Quote:
At det stiger rett opp og bruker kreftene slik et helikopter er ment er nok sansynlig, men du har vel ikke sett det stå stille i lufta. Jeg har dessverre ikke opplevd å få se det, dette er kun ting jeg har lest om flytypen. Har sett mange propaganda filmer da, og de har stort sett vist at når de letter med full våpenlast, må de rulle igang nesten som et fly- dog med mye kortere rullebane da selvfølgelig! Jeg har jo studert angrepsformer med forskjellige typer helikoptere, og Mi 24 har en helt spesiell måte å gjøre dette på, i forhold til vestlige helikoptere, samt KA-50 Hokum og Mi 28 Havok.
__________________
http://home.online.no/~dhaaeide/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Herlig herlig! Likte både bildserien og trip-reporten meget godt (underholdende og interessant skrevet!!)
Har dog et spørsmål: dette utendørs fly-museet; var det kun "static display" av alle flyene? Man kunne ikke ta en titt inni verken: IL-62, eller IL-86? (spesiellt det siste!!) hadde jo bare vært digg da.. ![]() Dette ga uten tvil mersmak ja!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Aviation Junkie
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
|
![]() Quote:
Jeg tror de varierer litt hvilke fly man kan komme inn i. Når jeg var der fikk vi komme inn i IL-62n (som du ser av bildene av den "svarte boksen" og cockpiten) samt MI-26n (det hvite FN helikopteret du ser i bakgrunnen på noen av bildene). Dette måtte man riktig nok betale ekstra for. Tror det var 2 hryvnas (ca 2,60 kroner) pr fly, så ikke akkurat den store utgiften. Tror også man kan få adgang til IL86n noen ganger. Ligger bilder innefra andre fly der på airliners.net, men det kan selvfølgelig være folk med kontakter. Måtte forøvrig også betale for å få lov til å ta bilder inne på museumet, noe som er vanlig på museumene der borte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Har altid godt kunne lide TU22....Ser barsk ud
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Fantastiske bilder fra en herlig by
![]() ![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Aviation Junkie
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Russisk stål i Øst-Europa? | laurenz | Småprat | 18 | 21-02-2021 19:24 |
SAS kaffekanne i stål | CK | Samlerhjørnet | 11 | 18-07-2009 14:45 |
Gammelt stål på Sola | Lennart | Bilder & foto | 3 | 21-08-2008 17:23 |
Nesehjulet har satt seg fast på tvers, men piloten har nerver av stål .... | Tikkaani | Flyforum | 3 | 10-04-2007 20:38 |