Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-08-2007, 17:53   #1
DYflyer
Aviation Junkie
 
DYflyer's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
Default Østblokk-stål

Som lovt i "trip-reporten", så legger jeg ut litt bilder fra min tur til Kiev. De aller fleste er fra museumet ved Zhulyany-flyplassen (IEV). Her var det utrolig mye artig å se, og kun dette museumet alene er verd turen. Også veldig positivt at flyene vedlikeholdes, fly restaureres og samlingen utvides. Det ble selvfølgelig utrolig mange bilder og litt vanskelig å velge ut hvilke jeg skulle poste her, men tror jeg har fått ett greit utvalg. Starter først med ett fra en samling militær-matriell i selve Kiev.


Nei, det er ikke en DC3


Merkelige ting flyr over oss


Og så var vi på museumet. For ett syn som møtte oss. En TU-104


Mig 15


Yak-18PM


Burde vel ikke trenge noen presentasjon (IL-62)


Og hva finner man når man snoker litt rundt i en IL-62?


Cockpiten


En eldre Ilyushin. IL-18


En annen stor maskin. IL-86


En av den litt mer agresive typen. SU-25


Yak-28U


Denne er vel litt mer kjent. IL-76




Så litt kremvispere. MI-24 (Hind). Har i grunn alltid innbilt meg at disse er større, men er jo fryktinngytende nok.


MI-4a. Har de sett på tegnefilmer når de tegnet dette .


MI-2


Nå begynner vi å snakke om store helikoptere. MI-6


Også de litt mer merkelige helikopterene igjen. KA-25PL og KA-27PL.


Jeg klarer ikke helt å bestemme meg om denne er stygg eller kuul. Antageligvis så stygg at den er kuul. I hvertfall en fasinerende maskin. BE-12


TU-22M-0


TU-134UBL


Fra venstre: TU-22M-0, TU-22M-2, TU-22M-3


Man kan ikke annet å bli grepet av litt ærefrykt når man vandrer rundt her. TU-142M-3


Nok en kjenning (i hvertfall for oss på OSL) TU-154


TU-134A


Artig liten ting. AN-2


Yak-3


Mig 21


Anatra


Avslutter med ett par bilder fra Kiev Borispol flyplass. Først en Yak-40


An-24


Okay, så måtte jeg ta med ett vestlig fly også. Jeg klarer ennå ikke bestemme meg for om jeg liker fargen. Annerledes i hvertfall.


__________________
Upcoming flights: none <br><br>http://my.flightmemory.com/dyflyer
DYflyer is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2007, 18:11   #2
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Østblokk-stål

Mye bra her... Det er noe med russiske fly, det er som om de knapt er flyvedyktige på en måte.....
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2007, 21:20   #3
Spanair
ScanFlyer Silver
 
Spanair's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 540
Default Re: Østblokk-stål

Aiaiai... kjempebilder. Det er noe eget med russiske fly ja. Museet der ser virkelig ut til å være verd et besøk..
__________________
Spanair is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2007, 03:16   #4
SE-DYD
ScanFlyer Gold
 
SE-DYD's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
Default Re: Østblokk-stål

Flotte bilder! Jeg blir rent misunnelig! Dette hadde vært mekka for meg!

Foresten: "Merkelige ting flyr over oss" - Dette er en Kamov 226, Sivilt Helikopter, brukt blant annet i SAR rolle.:-p

Quote:
Originally posted by sirpjalle

... Det er noe med russiske fly, det er som om de knapt er flyvedyktige på en måte.....
De er i høyeste grad flyvedyktige! Ikke noe komfort kanskje, men de funker. Dert rare er at om de skal langtidslagres, gjøres det ute i en ørken, med bare en presenning over cocpit, og etter flere år drar de av presenningen, børster av litt støv, og starter opp, og de flyr!

Rariteter som f.eks Mi-24 Hind har f.eks spesialstål i rotorbladene som skal tåle fulltreffer av f.eks 12,7mm projektiler. Drifstofftankene er fylt med et skum som kan minne om de sekskantede cellene i en bikube, og gjør at direktetreffer av mitraljøser ikke har nevneverdig inflytelse på drivstofftilførselen. Den har også panser rundt cocpit, noe som gjør maskinen ekstra tung. Dette igjen gjør at den ikke kan hovre (stå stille i lufta) mao den må være i bevegelse (ca 120 km/t) ellers detter den ned.

Annen raritet: An-2 (dobbeldekker)- et forhistorisk fly som fortsatt er i tjeneste i mange land (bananstater) som kun opererer russisk materiell.

Til sist vil jeg nevne at russeren produserer et av verdens mest avanserte jagerfly (ikke avbildet her) Su-27 serien. Bl.a. Su 34 som er et Luft-til-bakke angrepsfly med side-by-side cocpit. Det har faktisk tekjøkken og toalett rett bak førersetene, og piloten kan stå oppreist i cocpit. Su 27 serien er ca dobbelt så stort som F-16 og har krappere svingradius enn F-16 og kan faktisk stå stille i lufta på jetstreamen.
SE-DYD is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2007, 22:10   #5
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Østblokk-stål

Veldig bra! Likte spesielt Lisunoven og Frogfoot.

Men forsiktig med å kalle det russisk. Du har vært i Ukraina - og deres forhold til storebror Russland er omtrent som Norges i 1906
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2007, 22:22   #6
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Østblokk-stål

Drømmetur og drømmebilder.

Takk DYflyer

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2007, 01:05   #7
SE-DYD
ScanFlyer Gold
 
SE-DYD's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
Default Re: Østblokk-stål

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Men forsiktig med å kalle det russisk. Du har vært i Ukraina - og deres forhold til storebror Russland er omtrent som Norges i 1906
Synes ikke det gjør noe, materiellet er produsert i Russland- med unntak av Mi-2 Hoplite som er produsert på lisens i Polen! Dog er det produsert en del i Kina- også på lisens, men da har de andre navn/betegnelser, men er ellers tilnærmet identiske. India har en tid også vært i forhandlinger om lisensproduksjon- vet ikke om de er kommet i mål.
SE-DYD is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2007, 01:34   #8
LN-KEH
Doodlebugger
 
LN-KEH's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo / Nordsjøen
Posts: 470
Default Østblokk-stål

Hei,

Quote:
Rariteter som f.eks Mi-24 Hind har f.eks spesialstål i rotorbladene som skal tåle fulltreffer av f.eks 12,7mm projektiler. Drifstofftankene er fylt med et skum som kan minne om de sekskantede cellene i en bikube, og gjør at direktetreffer av mitraljøser ikke har nevneverdig inflytelse på drivstofftilførselen. Den har også panser rundt cocpit, noe som gjør maskinen ekstra tung. Dette igjen gjør at den ikke kan hovre (stå stille i lufta) mao den må være i bevegelse (ca 120 km/t) ellers detter den ned.
Mi-24 har jeg sett ta av vertikalt med våpenlast, de opererte fra samme heliporten som oss nede i Angola når borgerkrigen fortsatt pågikk for fullt. Selv om den er stor og massiv så biter kuler på den, det lokale "høggeriet" i Luanda hadde en del med stygge skader.

Så også en utgave av Mi 24 demonstrert på et flystevne i England i fjor, virket ikke så voldsomt tung i forhold til motorkraften der den skrudde seg rett oppover.


Eders
Knut Erik
LN-KEH is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2007, 11:18   #9
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Østblokk-stål

Quote:
Originally posted by SE-DYD

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Men forsiktig med å kalle det russisk. Du har vært i Ukraina - og deres forhold til storebror Russland er omtrent som Norges i 1906
Synes ikke det gjør noe, materiellet er produsert i Russland- med unntak av Mi-2 Hoplite som er produsert på lisens i Polen! Dog er det produsert en del i Kina- også på lisens, men da har de andre navn/betegnelser, men er ellers tilnærmet identiske. India har en tid også vært i forhandlinger om lisensproduksjon- vet ikke om de er kommet i mål.
Javel? Å si at Kiev ligger i Russland er vel en grov fornærmelse mot ukrainere og det er der Antonov holder hus. Dette er en arv etter sovjettida, og sovjetisk er langt fra synonymt med russisk.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2007, 23:51   #10
SE-DYD
ScanFlyer Gold
 
SE-DYD's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
Default Re: Østblokk-stål

Quote:
Originally posted by LN-KOG


Javel? Å si at Kiev ligger i Russland er vel en grov fornærmelse mot ukrainere og det er der Antonov holder hus. Dette er en arv etter sovjettida, og sovjetisk er langt fra synonymt med russisk.
OK! Jeg tar til meg den! Har nok ikke lest leksa mi godt nok da! Det er en stund siden jeg studerte disse tingene, og jeg burde nok ha sett den! Takk for at du rettet meg!

Jeg vet det er andre slike forhold som russeren ikke liker iom opløsningen av sovjet- bla annet at en større del av de strategiske bombeflyene står lagret utenfor Russlands grenser, og at de har store problemer med å "få de tilbake".
SE-DYD is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2007, 00:09   #11
SE-DYD
ScanFlyer Gold
 
SE-DYD's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
Default Re: Østblokk-stål

Quote:
Originally posted by LN-KEH

Hei,

Mi-24 har jeg sett ta av vertikalt med våpenlast, de opererte fra samme heliporten som oss nede i Angola når borgerkrigen fortsatt pågikk for fullt. Selv om den er stor og massiv så biter kuler på den, det lokale "høggeriet" i Luanda hadde en del med stygge skader.

Så også en utgave av Mi 24 demonstrert på et flystevne i England i fjor, virket ikke så voldsomt tung i forhold til motorkraften der den skrudde seg rett oppover.


Eders
Knut Erik
Tviler ikke på at det er mulig å skyte den ned- mye av de tingene som er beskrevet er nok propaganda for å få solgt. Men at de har beskyttelsestiltak som beskrevet er nok en realitet. De snakker om mitraljøse-fulltreffere, og det er patroner mindre en 20mm. Idag finnes mye grovere/effektivere skyts enn da helikopteret ble konstuert!

At det stiger rett opp og bruker kreftene slik et helikopter er ment er nok sansynlig, men du har vel ikke sett det stå stille i lufta. Jeg har dessverre ikke opplevd å få se det, dette er kun ting jeg har lest om flytypen. Har sett mange propaganda filmer da, og de har stort sett vist at når de letter med full våpenlast, må de rulle igang nesten som et fly- dog med mye kortere rullebane da selvfølgelig! Jeg har jo studert angrepsformer med forskjellige typer helikoptere, og Mi 24 har en helt spesiell måte å gjøre dette på, i forhold til vestlige helikoptere, samt KA-50 Hokum og Mi 28 Havok.
SE-DYD is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2007, 02:55   #12
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Østblokk-stål

Herlig herlig! Likte både bildserien og trip-reporten meget godt (underholdende og interessant skrevet!!)

Har dog et spørsmål: dette utendørs fly-museet; var det kun "static display" av alle flyene? Man kunne ikke ta en titt inni verken: IL-62, eller IL-86? (spesiellt det siste!!) hadde jo bare vært digg da..

Dette ga uten tvil mersmak ja!
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2007, 21:09   #13
DYflyer
Aviation Junkie
 
DYflyer's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
Default Re: Østblokk-stål

Quote:
Originally posted by Blackhawk

Herlig herlig! Likte både bildserien og trip-reporten meget godt (underholdende og interessant skrevet!!)

Har dog et spørsmål: dette utendørs fly-museet; var det kun "static display" av alle flyene? Man kunne ikke ta en titt inni verken: IL-62, eller IL-86? (spesiellt det siste!!) hadde jo bare vært digg da..

Dette ga uten tvil mersmak ja!
Takk for hyggelige tilbakemeldinger (både fra deg og dere andre). Utvilsomt en artig opplevelse ja.

Jeg tror de varierer litt hvilke fly man kan komme inn i. Når jeg var der fikk vi komme inn i IL-62n (som du ser av bildene av den "svarte boksen" og cockpiten) samt MI-26n (det hvite FN helikopteret du ser i bakgrunnen på noen av bildene). Dette måtte man riktig nok betale ekstra for. Tror det var 2 hryvnas (ca 2,60 kroner) pr fly, så ikke akkurat den store utgiften. Tror også man kan få adgang til IL86n noen ganger. Ligger bilder innefra andre fly der på airliners.net, men det kan selvfølgelig være folk med kontakter. Måtte forøvrig også betale for å få lov til å ta bilder inne på museumet, noe som er vanlig på museumene der borte.
__________________
Upcoming flights: none <br><br>http://my.flightmemory.com/dyflyer
DYflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2007, 01:33   #14
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Østblokk-stål

Har altid godt kunne lide TU22....Ser barsk ud
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2007, 23:54   #15
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Østblokk-stål

Fantastiske bilder fra en herlig by Fanken at jeg ikke fikk med meg dette museet når jeg var der i fjor
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2007, 18:25   #16
DYflyer
Aviation Junkie
 
DYflyer's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
Default Re: Østblokk-stål

Quote:
Originally posted by sk931

Har altid godt kunne lide TU22....Ser barsk ud
Hilsen
Ole
Enig. Ett fantastisk skue å komme rundt hjørnet og se disse 3 TU22´ene med 134UBL´n og "bjørnen" ved siden.


Quote:
Originally posted by MD11
Fanken at jeg ikke fikk med meg dette museet når jeg var der i fjor
Vel, da har du en unskyldning for en ny tur senere
__________________
Upcoming flights: none <br><br>http://my.flightmemory.com/dyflyer
DYflyer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Russisk stål i Øst-Europa? laurenz Småprat 18 21-02-2021 19:24
SAS kaffekanne i stål CK Samlerhjørnet 11 18-07-2009 14:45
Gammelt stål på Sola Lennart Bilder & foto 3 21-08-2008 17:23
Nesehjulet har satt seg fast på tvers, men piloten har nerver av stål .... Tikkaani Flyforum 3 10-04-2007 20:38


All times are GMT +2. The time now is 14:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.