Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-07-2007, 15:49   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Måtte nødlande i Munchen

Greit å få tatt ut landingshjulene i luften..

Dagsnytt meldingen:

"Fly måtte nødlande

Et Norwegian-fly på vei fra Oslo til Roma møtte nødlande i München i dag. Det var fare for at landingshjulene ikke kunne senkes. Oljen i det hydrauliske systemet om bord rant ut, forteller en passasjer til NRK. Piloten tok ut landingshjulene oppe i luften og landet på nærmeste flyplass. Ifølge Norwegian går flyet videre til Roma nå kl 15.

Melding."

NRK.no:

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.2941777
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 16:00   #2
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
Default Re: Måtte nødlande i Munchen

Her har det gått fort i redaksjonen.

Piloten tok tilogmed ut hjulene høyt oppe lufta.

Quote:
Det var indikasjoner i cockpit som gjorde at flyet måtte lande i München.
Er det spesielle varsellamper i alle fly som indikerer at de må lande i Munchen



Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 16:27   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: Måtte nødlande i Munchen

Nok ett journalistisk makkverk. Finnes det overhode ingen kvallitetskontroll blant journalister?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 16:31   #4
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Måtte nødlande i Munchen

Er vi litt overkritiske nå? De nødlandet i MUC. Hvorfor det? Grunnet indikasjoner i cockpit.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 16:59   #5
queso
ScanFlyer Blue
 
queso's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 298
Default Re: Måtte nødlande i Munchen

Quote:
Originally posted by The Ticketor

Er vi litt overkritiske nå? De nødlandet i MUC. Hvorfor det? Grunnet indikasjoner i cockpit.
Sant sant...hvilken av kjerrene var det?
queso is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 17:07   #6
Turbofan
ScanFlyer Blue
 
Turbofan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
Default Re: Måtte nødlande i Munchen

Nå syntes jeg denne "agurk-journalist" heksejakten begynner å gå litt vel langt her.

Jeg kan si meg enig i at vedkommende som har skrevet artikkelen ikke gir utrykk
for overlegen flyteknisk innsikt, men hvis det stemmer det artikkelen sier om tap av hydraulikkolje er jo dette alt annet enn en agurknyhet!

Vitale flysystemer som flight controls (da også flap/slats/spoilers), understell, brems
oppereres alle av hydraulikktrykk, og selv om de fleste systemene har elektrisk/mekanisk
backup, så vil jeg si at dette er et læreboks eksempel på en nødsituasjon.
__________________

Turbofan is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 17:20   #7
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Måtte nødlande i Munchen

Er det mulig for passasjerer å se at hydraulikkolje renner ut....?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150772

Det er klart VG skriver at "Norwegianfly nødlandet". Det selger jo mye bedre enn "kontrollert nødlanding foretatt av Norwegian"....
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 17:35   #8
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Måtte nødlande i Munchen

Quote:
Originally posted by LN-FHU

Er det mulig for passasjerer å se at hydraulikkolje renner ut....?

Noen klarer nok det, selv om understellet er under flyet, og passasjerene sitter inni.
Husker da My Travel skled sidelengs på Torp for halvannet år siden, da uttalte en passasjer at flyet hadde mistet den ene motoren, og at den lå et stykke bortenfor flyet.

Han har nokk tatt feil av brannbilen og motoren. De er jo ganske like.
Jeg er ikke overrasket at folk ser oljelekkasje under flyet. Det er jo lett når man er ombord
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 18:01   #9
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Måtte nødlande i Munchen

La oss få en håndsopprekkning av alle de her som var ombord, og som dermed vet hva passasjerene har blitt fortalt av crewet...




Ingen?
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 18:40   #10
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Måtte nødlande i Munchen

Dette ser ikke ut som noe agurknytt egentlig... men jeg ser mange agurkposter i denne tråden her... (Les: Agurk(ritikk) for å bruke et agurk-uttrykk VG kunne benyttet)
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 18:50   #11
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: Måtte nødlande i Munchen

Hvilket fly var det som nødlandet?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 18:52   #12
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Måtte nødlande i Munchen

LN-KKU var ihvertfall satt opp OSL-FCO-OSL
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 20:03   #13
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Måtte nødlande i Munchen

Tror denne er litt mer nyansert uten de store BOKSTAVENE. slik som NRK sin vri, her er essensen tatt ut, intet mer intet mindre.

Rogalands Avis

Flyet var på vei fra Oslo til Roma med 120 passasjerer om bord da pilotene fikk en indikasjon på hydraulikksvikt, melder NRK.

– Dette var egentlig ikke en nødlanding, det var veldig udramatisk. Prosedyrene til pilotene er å fly til nærmeste flyplass når de får en indikasjon på slik systemsvikt. Flyene er utstyrt med to slike systemer, så det hele var ufarlig, sier salgssjef og fungerende informasjonsdirektør i Norwegian Lars Sande.

Sannsynligvis er det en pakning som har sviktet i systemet til Norwegian-flyet.

– Feilen ble rettet opp i München av teknikere på stedet, de foretok en trykktest. Flyet er nå i luften på vei videre til Roma, sier Sande.

Norwegian har ikke opplevd tilsvarende hendelser tidligere. Fly har måttet mellomlande på grunn av dårlig vær, men ikke på grunn av teknisk svikt, melder NRK.

__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 20:04   #14
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Måtte nødlande i Munchen

I følge det jeg har hørt så var dette kun en indikasjon. Og en pakkning eller noe ble byttet ut i MUC. Var visst ikke dramatisk ifølge mine kollegaer...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2007, 20:08   #15
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Måtte nødlande i Munchen

Quote:
Originally posted by sirpjalle

Tror denne er litt mer nyansert uten de store BOKSTAVENE. slik som NRK sin vri, her er essensen tatt ut, intet mer intet mindre.
Rogalands Avis siterer NRK ...

Fly high is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe måtte nødlande Jan H Flyforum 14 01-01-2011 13:26
Giggs måtte nødlande... Trety Flyforum 0 01-09-2006 15:42
Måtte nødlande etter flysex sail4fun Flyforum 1 09-12-2005 03:34
Helikopter måtte nødlande... Twin Otter Flyforum 0 31-03-2005 18:23
Nødfly måtte nødlande Trety Flyforum 8 07-01-2005 17:06


All times are GMT +2. The time now is 07:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.