![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Kan spare 10 prosent drivstoff
SAS hevder selskapet kan spare 10 prosent av drivstoffet hvis flysektorene i Europa slås sammen. http://www.dn.no/forsiden/borsMarked...=article_image Europeiske flyselskap har gått sammen om forslaget «Single European Sky», som innebærer at de 47 flysektorene i Europa blir slått sammen. I dag bruker flyene ekstra mye drivstoff fordi de må ta omveier over kontinentet og stå i kø over de store flyplassene. Europeiske flyselskap mener de kan spare inn 12 prosent av drivstoffet, mens SAS anslår sitt innsparingspotensial til å ligge på rundt 10 prosent. – Vi er litt mindre utsatt siden mye av trafikken foregår i Skandinavia, hvor det er mindre trafikk. Likevel tror vi det er mulig å spare inn 10 prosent av forbruket, sier miljødirektør Niels Eirik Nertun i SAS Gruppen til Finansavisen. SAS bruker 1,5 millioner tonn flydrivstoff i året i Europa. Potensialet på innsparing er dermed 150.000 tonn, som tilsvarer 450.999 CO2, ifølge Nertun. Forslaget om sammenslåing av flysektorene innebærer at de europeiske landene må gi fra seg noe av suvereniteten over eget luftrom. (©NTB) Publisert: 07.07.2007 - 08:56 Oppdatert: 07.07.2007 - 08:57
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Fytterakkeren - det er snakk om mye drivstoff - 150.000 tonn er det samme som 180 millioner liter (omregnet + 20%) som besparelse !!!
Blir nesten sjokkert om forbruket på flyreiser - bare for SAS ! La oss bruke bil ![]() Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Bil? Nei tog til folket. Og mere avgifter på flyreiser!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,575
|
![]()
Ja, det kan jo være greit å begynne å samordne lufttrafikken før man begynner å skattelegge pax'en med miljøavgifter.
Tar man med andre flyselskapers sin besparelser også er man jo langt på vei med en miljøforbedring.:-p |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Man kunne jo ha prøvd å starte i vår egen lille andedam og laget litt mer effektive innflygningsprosedyrer på Gardermoen.
Kommer man fra Nord-vestlandet og skal lande på 01L/R er det bare helt sinnsykt hvor mye unødvendig ekstra fuel man blir nødt til å brenne opp for å fly "Romerike rundt".
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Remotorisere, spare drivstoff og miljø | Radiv | Flyteknisk forum | 2 | 17-09-2017 23:41 |
Ryanair flyr saktere for å spare drivstoff | C130 | Småprat | 2 | 31-07-2013 22:43 |
Norwegians og SAS sine medtoder for å spare drivstoff | svgspotter | Flyforum | 2 | 10-11-2009 16:20 |
ANA har en glimrende ide om å spare drivstoff, RyanAir ikke først | Utflyttet | Flyforum | 8 | 06-10-2009 08:58 |
Tror SAS-aksjen kan stige nærmere 30 prosent | TG923 | Flyforum | 8 | 10-08-2005 19:01 |