View Full Version : Namn på LN-TUD/LN-TUH/LN-BRM
Det finns olika stavningar i olika publikationer: vad står det, rent fysiskt, på maskinerna ? LN-TUD Magrete eller Margrete Skulesdatter , LN-TUH Magrete eller Margrete Ingesdatter samt LN-BRM Olav den Helige eller Hellige ?
Fellowship
04-01-2006, 13:24
Originally posted by RolfL
Det finns olika stavningar i olika publikationer: vad står det, rent fysiskt, på maskinerna ? LN-TUD Magrete eller Margrete Skulesdatter , LN-TUH Magrete eller Margrete Ingesdatter samt LN-BRM Olav den Helige eller Hellige ?
LN-TUD Margrete Skulesdatter
LN-TUH Margrete Ingesdatter
LN-BRM Olav den Hellige
En sjekk på f.eks. Jan Einar Fardals bilder hos Airpics pleier å stemme ;)
Jo då jag har sett dem och jag har själv foton på maskinerna men det är så liten text på namnet så jag kan inte se hur stavningen är. Så frågan kvarstår !
Fellowship
04-01-2006, 14:27
Jeg er sikker på at svar er avgitt :)
Det står det jeg skrev ovenfor, men med CAPS LOCK font, dvs det står: OLAV DEN HELLIGE
(og tilsvarende for de to Margrete´ne )
Originally posted by Fellowship
LN-TUD Margrete Skulesdatter
LN-TUH Margrete Ingesdatter
LN-BRM Olav den Hellige
Kan du bekräfta att dessa namn är efter egen, fysisk inspektion ?
jikswoboB
04-01-2006, 19:22
Det torde inte vara något tvivel om vad denna maskin heter:http://www.airliners.net/open.file/687967/L/
På dom andra fanns det inte lika tydliga bilder. Men det ska nog vara Margrete (med R) Ingesdatter och Olav den Hellige:
http://www.airliners.net/open.file/526300/L/
http://www.airliners.net/open.file/452874/L/
Tack ! Bra, hade faktiskt glömt att titta på airliners.net. Och informationen jag fick tidigare idag om LN-TUD var alltså fel.
Hvorfor skulle det ikke være R foran G i Margrete? Alle navnene på hos Braathens er skrevet på gjeldende bokmål og med dagens skrivemåte.
Originally posted by SAJblue
Hvorfor skulle det ikke være R foran G i Margrete? Alle navnene på hos Braathens er skrevet på gjeldende bokmål og med dagens skrivemåte.
Ja, det kan man undra men LN-TUD heter ju uppenbarligen "Magrete Skulesdatter"
Fellowship
04-01-2006, 22:31
Tack ! Bra, hade faktiskt glömt att titta på airliners.net. Och informationen jag fick tidigare idag om LN-TUD var alltså fel.
Ja, jeg innrømmer og beklager at jeg tok feil. Men her er vi mange som har trodd lenge at det sto med R, og selv i lista til JP Airline Fleets står det slik. Nå er jo ikke nettsiden til BU tilgjengelig lenger, og jeg har ikke tilgang til de siste årgangene av "På norske vinger", men det skulle vært morsomt å se hva som står der.
Men hva som står på flyet er det ingen tvil om, det ser jeg!
og jeg har ikke tilgang til de siste årgangene av "På norske vinger", men det skulle vært morsomt å se hva som står der
Begge står oppført som Margrete!!
Kremt, kremt
http://www.plane-spotter.com/Airlines/Braathens/The_fleet.pdf
http://www.plane-spotter.com/Airlines/SAS_Braathens/The_Fleet.pdf
:love
Och (litet O/T) ett likartat problem var det med SAS DC-9-87 SE-DIP , Margret Viking eller Margrete Viking. Jag har foto på den med båda stavningarna , jag tror den nu heter Margret Viking. Och jag minns, tror det var 737 LN-RCZ Glitne Viking, där namnet var stavat på ett annat sätt på skylten i forward galley. Och tillbaka till LN-TUD/TUH så har väl CK/Scanair dem som "Margrete ..." och Richard/Braathens Fleet Census som "Magrete ...".
Oj, her må jeg rette meg selv. Fikk ikke opp linkene til bildene i stad, så jeg misforstod.
Er det noen som vet hvorfor Braathens har utelatt R i Magrete? Kan det være en feil, eller har flyet hett Magrete i alle sine tidligere cs?
Jeg tror jeg skal sende mail til BUSK og spørre..
Kan det være en feil, eller har flyet hett Magrete i alle sine tidligere cs?
Hoppas du får svar! Har själv skickat mail till Lithuanian/FlyLAL beträffande deras SAAB 2000 LY-SBC/SBD som har "reversed" namn på sin homepage. Tack till alla intresserade som gjorde att mitt problem löste sig.
Och (litet O/T) ett likartat problem var det med SAS DC-9-87 SE-DIP , Margret Viking eller Margrete Viking. Jag har foto på den med båda stavningarna , jag tror den nu heter Margret Viking. Och jag minns, tror det var 737 LN-RCZ Glitne Viking, där namnet var stavat på ett annat sätt på skylten i forward galley. Och tillbaka till LN-TUD/TUH så har väl CK/Scanair dem som "Margrete ..." och Richard/Braathens Fleet Census som "Magrete ...".
Hvis CK først trår til med kulehode og rettetasten på Scanair sin oversikt over SAS Braathens sine fly,så kan du rette LN-RRY også.Det står i listen at den heter Vigne Viking,men det riktige er Signe Viking. :)
Da har jeg fått svar fra SASBraathens!!!
svaret:
Hei,
Vi får nok ta en nærmere titt på flyet og be teknikerne finne frem
malepenselen. "R"en falt nok ut under siste lakkeringsøvelse.
Mvh Knut Løvstuhagen
Da har jeg fått svar fra SASBraathens!!!
svaret:
Hei,
Vi får nok ta en nærmere titt på flyet og be teknikerne finne frem
malepenselen. "R"en falt nok ut under siste lakkeringsøvelse.
Mvh Knut Løvstuhagen
Stämmer nog ! Hittade själv en anteckning jag gjorde 1999 ("visual inspection") på LN-TUD i Oslo och har noterat "Margrete ...". Tack för hjälpen, vi får se om BUSK hittar något "R".
Det ser ut til at denen feilstavingen ble sendt videre opp i systemet, da jeg i dag mottok en ny mail fra BUSK.
mailen:
Hei Stefan E. Johnsen
Viser til din svært observante oppdagelse, der du avslørte vårt "nye" navn på en av landets Dronninger. Hun het (som du helt korrekt mener) Margrete med r.
Vi er svært takknemlig for ditt tips, og håper ikke det går lang tid før du igjen flyr med henne - da under riktig kongelig personalia... (Sannsynligvis gjøres dette på en s.k. C-check).
Ha en god helg!
med vennlig hilsen
Per Julius Helweg
Coordinator Flight Support
Hatten av till SKBU för det!
Kan det være en feil, eller har flyet hett Magrete i alle sine tidligere cs?
Hoppas du får svar! Har själv skickat mail till Lithuanian/FlyLAL beträffande deras SAAB 2000 LY-SBC/SBD som har "reversed" namn på sin homepage. Tack till alla intresserade som gjorde att mitt problem löste sig.
Slightly O/T , attn. SAJblue: Det ger resultat att påpeka, har fått mail från Lithuanian att deras homepage nu är uppdaterad !