View Full Version : Reise på ungdomsbilett.
Hvor stor er egentlig sjangsen for å bli tatt om man bestiller en reise med ungdomsbillett når man er eldre enn 25 år ?
For å ta det en annen vei: Man jukser bevisst med alder la oss si 10 år for å komme under 25 års grensa.
Her kan man teoretisk si man gjorde et tastefeil hvis det skulle bli oppdaget.
Men ettersom jeg har forstått så er ikke det stor sjangs for å bli oppdaget.
1. Reisen bestilles og betales på nett
2. Du sjekker inn på nett
3. Bag legger du på bagdropp og bruker fingeren som ID
4. passerer sikkerhetskontrollen
5. Boarding... du smiler pent i gate, legger fingeren på scanneren og går ombord i flyet
Det vil jo si du ikke har snakket med et eneste menneske hos sas
Jeg snakket med en om fly og reiser her om dagen, han sa selv at han gjør dette til stadighet,
det funker hver gang iflg han. Han reiser ganske billig på den måten, han hadde jukset med 20 år faktisk.
Lurer på om sas har tenkt på dette i det hele tatt ?
Hvor mange reiser egentlig på denne måten ?
(Han visste om flere som reiste på denne måten)
Utan att säga för mycket om hur tog vi ett par stycken på ARN.
Northrider
06-01-2010, 12:18
Blir ikke finger-IDen sjekker opp mot hva slags billett du har kjøpt? Hvis ikke er jo dette egentlig litt alvorlig, da det kan være mange som benytter seg av dette ulovlige tilbudet.
Hvilke konsekvenser har det fått for dem dere har tatt ?
Blir ikke finger-IDen sjekker opp mot hva slags billett du har kjøpt?
Finger ID'en sjekker bare at det er samme person som har sjekket inn bagasje som er den som reiser
Hvilke konsekvenser har det fått for dem dere har tatt ?
Kan inte berätta utan att bli för intern.
Northrider
06-01-2010, 12:33
Finger ID'en sjekker bare at det er samme person som har sjekket inn bagasje som er den som reiser
Egentlig litt rart at programmet ikke sjekker opp billetten i tillegg til bagasjen. Da hadde det vært idiotsikkert.
Concorde
06-01-2010, 12:35
De blir straffet men ikke av politiet :eek:
Jeg kan forstå det, men jeg skjønner dette er en måte mange benytter seg av.
Jeg ble egentlig overrasket hvor enkelt det var når han fortalte om det, vil tror sas har tapt endel penger på dette også.
Når en person klarer å "lure" seg med enda han er over 20 år for gammel til å reise på ungdomsbillett så
ser man jo at det sjeldent blir oppdaget.
Happyflyer
06-01-2010, 13:50
Jeg kan forstå det, men jeg skjønner dette er en måte mange benytter seg av.
Jeg ble egentlig overrasket hvor enkelt det var når han fortalte om det, vil tror sas har tapt endel penger på dette også.
Når en person klarer å "lure" seg med enda han er over 20 år for gammel til å reise på ungdomsbillett så
ser man jo at det sjeldent blir oppdaget.
Jeg stiller meg litt tvilende til at de taper så veldig mye penger på dette. For mitt vedkommende har jeg funnet billigere billetter med DY på norsk innenriks enn det ungdomsbilletten til SAS koster, ca. en uke før avgang +/-.
Etter litt intern diskusjon er vi blitt enige om å åpne denne tråden igjen.
Det er ikke korrekt at det at det er risikofritt å reise på falsk ungdomsbillett. Det er flere som er politianmeldt for dette, og flere vil det bli. Litt WIAS-magi vil også bli brukt for å gjøre dette mer 'spennende' enn disse personene vil sette pris på ....
Egentlig litt rart at programmet ikke sjekker opp billetten i tillegg til bagasjen. Da hadde det vært idiotsikkert.
Som Someone sier så blir det bare sjekket at det er samme person. Om du søker litt på forum og nettet generelt, så vil du se at om SAS begynner å bruke det til noe annet, så vil myndighetene rundt omkring trekke pluggen på ordningen temmelig fort.
Kort fortalt: SAS skal gi f* i sine passasjerers fingeravtrykk :)
Kort fortalt: SAS skal gi f* i sine passasjerers fingeravtrykk :)
Fingravtrykk er ikke involvert i magien vår ... ^_^
FlightDeck
06-01-2010, 18:01
Kunden oppgir fødselsdato ved bestilling av ungdomsbillett, og det kan vel i utgangspunktet være straffbart å oppgi feil identitet når man reiser. SAS kan ved innsjekk eller ombordstigning sørge for at reisende med ungdomsbilletter ikke kommer gjennom uten at personalet har kontrollert legitimasjonen. Billettene er booket i egne bookingklasser, U på innenlandsreiser og V på skandinaviske reiser.
Jeg har reist en god del med ungdomsbillett, f.eks. på dagstur til Bergen uten bagasje. Da har jeg kunnet gå gjennom slusene og trekke EuroBonus-kortet uten noen form for kontroll. Jeg er under 25 år, så jeg har ikke gjort noe ulovlig - men jeg vil selvsagt ikke bestille ungdomsbilletter når jeg ikke lenger har rett på dem.
Chriscross
06-01-2010, 18:07
Om du ikke vil gjøre noe ulovlig og er under 31 år kan du vel skaffe deg ISIC kort (eller hva det nå heter) og kjøpe billett på Kilroy?
Fingravtrykk er ikke involvert i magien vår ... ^_^
Nei, det trodde jeg ikke heller - skulle bare poengtere det med finger vs billett.
Kan forøvrig komme på en haug med måter man kan oppdage ting på, både automagisk og ved å sjekke manuell etter gitte kriterie. Men nok om det her :)
Om du ikke vil gjøre noe ulovlig og er under 31 år kan du vel skaffe deg ISIC kort (eller hva det nå heter) og kjøpe billett på Kilroy?
Om man har krav på ISIC kort, så er man jo allerede student og har jo gjerne allerede ett studentbevis :)
Aldersgrensen på Ungdomsbilletter på Widerøe og SAS er 12-25 år( ikke fylt 26)
Det gjøres en god del stikkontroller av dette, og vi kan avsløre at det stadig er kunder som blir stoppet da de ikke oppfyller vilkårene.
Disse får da ikke reise på sin billett, og den er heller ikke refunderbar, slik at det ligger også en økonomisk risiko for de som forsøker å jukse med dette.
Jeg skal ikke gå inn på metodene som benyttes, men de virker bra;)
Jarlabanke Vking
07-01-2010, 10:11
Det gjøres en god del stikkontroller av dette, og vi kan avsløre at det stadig er kunder som blir stoppet da de ikke oppfyller vilkårene.
Disse får da ikke reise på sin billett, og den er heller ikke refunderbar, slik at det ligger også en økonomisk risiko for de som forsøker å jukse med dette.
BRA!!! Jeg har lite til overs for den slags! De burde i tillegg ha karantene fra å fly med selskapet for en periode.
BRA!!! Jeg har lite til overs for den slags! De burde i tillegg ha karantene fra å fly med selskapet for en periode.
Flott...
Jeg er helt enig med Jarlabanke, jeg har også veldig lite til overs for folk som prøver på dette.
Synes SAS burde svarteliste disse folkene ihvertfall for en periode. :up:
Samme problematikk opplever man med barn under/over 2 år. Man opplever til tider "meget" store infant for og si det på den måte. Utrolig hva folk gjør for å lure seg unna betaling av billett.
Samme problematikk opplever man med barn under/over 2 år. Man opplever til tider "meget" store infant for og si det på den måte. Utrolig hva folk gjør for å lure seg unna betaling av billett.
Det utgjør i tillegg en sikkerhetsrisiko når det er snakk om en infants og "infants" - så det er jo i grunnen enda verre.